Hjälp? Bli brunett igen
Har egentligen brunt hår, lite ljusare på sommaren men mörkare på vintern. Eller jag vet väl inte exakt vad jag har för hårfärg längre haha, har blekt det i flera år nu. Men nu är jag sjukt trött på att färga utväxten varje månad, och vill ha tillbaka min naturliga hårfärg för att slippa slita så mycket på håret och så jag slipper färga utväxten… Hur ska jag färga mitt blonda hår till typ ljusbrunt? Jag skulle vilja färga det i en ganska ljus brun färg och sen eventuellt lägga i lite blonda slingor… Men har ingen aning om hur jag ska göra (om jag försöker själv och inte går till frisören). Hjälp mig med tips! :P
Hej!
Jag har också gjort så men jag färgade det med en mörkbrun färg. Detta fungerar också med ljusbrunt!
Jag tog en klarröd färg i håret och sedan la jag i den bruna. Anledningen är att annars blir håret grönt! Min kompis gjorde det och hennes blev brunt med gröna skiftningar och det syntes väldigt mycket. Sedan lade hon i ketchup och det blev mindre grönt men mer åt det gråa hållet. Sedan har hon färgat det 2 gånger brunt sen dess och det gröna sitter fortfarande i. Hon har nu gått tillbaka till blont då hon inte vill ha det gröna i håret.
Men mitt hår blev jätte fint och har aldrig haft problem med gröna/gula eller gråa skiftningar!
Räcker det att bara tona håret rött då? Spelar det nån roll vilken slags toning man använder, t.ex. intensivtoning eller nån annan? Kan inget om sånt här haha, men jag vet att håret kan bli missfärgat. Känns läskigt att färga håret rött.. men kan jag färga det ljusbrunt direkt efter jag färgat det rött eller måste jag vänta nån vecka för att inte slita på håret?
Känns läskigt det här haha, men vill så gärna försöka själv, och om det inte blir bra går jag till frisören…
Tack för hjälpen :)
Ska det vara typ den här röda färgen? Fast i toning då..
Och när jag färgar det ljusbrunt sen, kommer det bli ungefär den färgen som är på förpackningen eller mörkare eller ljusare..? Ska nog prova imorgon redan så försöker ta reda på allt nu ;) :)
Du kan ta en toning! Jag tonade först mitt hår men jag var tvungen att använda 2 förpackningar eftersom toning inte är riktigt lika starkt och täckande som en permanent.
Det fungerar med den färgen ja! Jag färgade mitt mörkbrunt och fick resultatet jag ville och antar att det fungerar med ljusbrunt också! Annars så satsa på att ta en till ljusbrun så blir det säkert jätte bra!
Okej men då kanske det är bäst att jag tar en permanent röd färg då..
Varför två ljusbruna? Kan det bli ljusare andra gången då?
Jag tänker att du kanske kan få lite för mörkt med den första ljusbruna eftersom en röd intensiv färg kan göra det lite mörkare. Men som sagt så har jag inte testat att färga håret ljusbrunt så det kanske inte alls blir mörkt men jag tänker på att det finns kanske en chans att det blir lite mörkare om man bara använder 1 färg
Okej, men om jag väljer att tona håret rött, spelar det nån roll vilken slags toning det är då? Alltså om det är en som bara ska hålla typ 6 tvättar eller mycket längre? Sliter det inte jättemycket på håret om jag färgar(tonar) det rött och sen färgar det ljusbrunt på samma dag? Färgade utväxten i förrgår.
Nej det spelar ingen roll, bara det är rött så gör det inget. Färga när du vill, det sliter inte mer/mindre för att du färgar det en vecka senare eller direkt :)