Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 1488 ggr
Molosser
0

Vad göra åt slitet hår?

Från att ha fått beröm av flera olika frisörer för mitt tjocka och fina hår så är det numera spretigt, svårt att borsta, torrt, tovigt och slitet som bara den..

Jag har ätit silicea i ungefär 2 månader bakåt, men har inte tyckt att det hjälpt direkt. Har även använd frisörschampo som hjälpte en aning, men är dyrt som bara den..

Anledningen till att håret är som det är nu är för att jag blekte det för ett bra tag sedan, ångrade mig en månad efter och färgade tillbaks till mörkbrunt igen. Dumt att ens bleka det då jag varit blond förut och blev allt annat än nöjd. 

Någon som vet någon bra produkt att använda? 

- Använder inte plattång, borstar inte när håret är blött, sover ofta i flätor men måste föna håret efter dusch, då jag får ont i öronen lätt av blött hår (anledningen till det vet jag inte).

Hjälp någon? Tips?

VildaVittra
0

Jag brukar sova med en inpackning gjord av Olja, honung och ägg (ibland lite pressad citron) som jag smetat in i fuktigt hår. Sen en plasthätta på det och en mössa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Molosser
0

#1 Har hört om något liknande. Måste få verka lite trög, men vad exakt är en plasthätta? 😟

askan
1

Hm, såna hära duschmössor (finns på Åhlens tror jag) borde funka som nattmössa om man vill sova med inpackning. Badmössor också. Vet inte vilket som är snyggast :P

Jag skulle också säga inpackning, klipp topparna och kanske uppklippning för att få bort mer slitet i längderna (finns ju tyvärr inget annat att göra om man vill få bort det som är slitet).

Många använder lite (med betoning på lite!) Olja i topparna, t ex kokosolja eller mandelolja för att skydda och återfetta torra toppar. 

Finns ju olika serum som gör att topparna känns helt fantastiska, men det är ju allt som oftast Silikoner och det hjälper ju inte i det långa loppet, mer maskerar problemet.

Och sedan kan man göra oljeinpackning innan håret ska tvättas, dvs smeta in mer Olja i längderna och ha i det i någon timme/över natten!

[Teddies matte]
1

Har du funderat på Balsammetoden?

Molosser
0

Tack så jättemycket för era bra tips!   
Balsammetoden har jag kört, funkade ganska så bra 🙂

Cederin
2

Kosttillskott kan ju aldrig hjälpa på håret som vuxit ut, däremot påverkar det kvaliteten på det nya håret som kommer. :) Mitt bästa tips är Balsammetoden och kokosolja. Jag tar alltid några droppar som leave-in när håret känns lite risigt, och till skillnad från Silikoner så kan det faktiskt hjälpa till lite istället för att bara maskera skadan för stunden. Ibland mättar jag hela längderna med Olja och sover med fläta :)

Medarbetare på Naglar och Hår

graleh
0

Jag har läst att somliga hår blir bättre av protein, vilket man kan testa genom att göra en blandning av äggula och olivolja och sätta i t.ex. topparna ett par timmar och sedan skölja ur. Blir håret mjukt och fint, gillar håret protein, men om håret inte gillar protein blir det trassligt. Mitt hår blir superfint av protein så ofta kör jag äggula i hela håret och det blir jätteglansigt och känns reparerat. Ett tag i alla fall, jag försöker göra det minst en gång i månaden.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

mikkan01
0

Hänger på #7 förslag. 😃

Efter att ha förstört mitt egna hår med en massa blekningar har jag nog testat det mesta. Det är jättesvårt att säga om håret behöver fett, proteiner eller fukt men oftast är det proteiner som behövs när håret är skadat. Jag brukar köra på en inpackning med kokosmjölk, den ger både fett och proteiner (använd bara det tjocka kletet). Testa på någon slinga först bara för om det visar sig att håret inte vill ha proteiner så kommer håret bli väldigt, väldigt risigt.
Du kan även testa blanda i honung.

Tänk också på att det finns olika slags proteiner och bara för att ditt hår kanske inte gillar en slags protein betyder det inte att den inte vill ha en annan sort, man får testa sig fram lite.

~mikkan

graleh
0

#8 Aha, du köper alltså kokosmjölk på burk och använder det tjocka i burken? Det ska jag testa! :) Jag visste inte det finns olika typer av proteiner, tack för info :)

It's nice to be important, but it's more important to be nice!