Hur länge bör jag vänta? (blekning)
I lördags avfärgade/blekte jag mitt hår. Det gick från rödbrunt till blont (aka gult). Jag har planerat att lägga i min naturliga hårfärg, askblont, över det blonda för att sen gå till frissan så småningom och lägga i slingor i olika nyanser.
Men nu undrar jag, hur länge tycker ni jag bör vänta innan jag lägger i den askblonda färgen? Ska jag tvätta håret ett par gånger innan jag färgar det eller kan jag bara vänta tills håret blivit fettigt igen för extra skydd? Eller ska jag vänta i flera veckor?
Jag har bara blekt mitt hår själv en gång tidigare och det var för typ 4 år sen, så jag har därför ingen erfarenhet av detta. Efter blekningen blev det ingen större skillnad på håret, vad jag kan märka. Det är inte torrare direkt, så jag antar att mitt hår är rätt tåligt, men vill ändå vara försiktig.
Råd, tack! :)
PS! Lägger in en före och efter bild på håret efter den här blekningen.
Bilden verkar inte vilja visa sig trots att jag gjorde om den till zip-fil :S här är en länk: http://i44.tinypic.com/a32f6e.png
De senaste jag gjorde med mitt stackars hår som testat typ allt var att bleka mitt röda hår med extra ultra blekning från mood och efter ca 1 vecka la jag i en askig brun färg och dagen där på la jag i en gyllenbrun för att gå emot det grönaktiga som blev efter den askiga färgen. Sen klippte jag av max 1 cm efter någon månad. 🙂
Så alltså, om ditt hår inte tagit någon större skada enligt dig och det inte är jättetunt så är det nog bara att köra på när du vill! Men självklart är det ju alltid bättre ju längre tid du väntar!😛
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
Ok tack :) jag väntar nog en vecka för säkerhets skull.
Du kan lägga i färgen direkt efter blekning OM du använder en TONING. 😃 Då fäster färgen bättre, om du lägger färg på blekt hår så är risken att den inte fäster som den ska.
Var försiktig med att lägga i en allt för kall ton för då kan det skifta mot grönt… viktigt är att lägga en varm ton först… Lycka till
Rosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus.