Färga från rosa/rött till mörkbrunt?
Jag har använt PillarBox Red från Directions i ca 1 år nu, men är trött på att det färgar av sig på bl.a vita kuddar när jag sover :/
Jag har inte färgat på ett tag nu så håret är mer mörkrosa än rött just nu (bilden ser rödare ut än vad det är av någon konstig anledning).
Min fråga är, om jag skulle slänga på en mörkbrun färg nu så skulle det bli mörkbrun/röd? Läste någonstans att någon med rosa hår testat en brun toning och så hade det blivit lila, så tänkte höra här innan jag sticker och köper färg.
Kan någon dessutom föreslå någon bra mörkbrun hårfärg som jag skulle kunna testa?
Och en sista fråga, behöver man färga brunt hår mycket?
Dvs försvinner mycket av färgen när man tvättar det? (Har aldrig färgat brunt >.<)
En toning kan ge lite skumt resultat, men en permanent mörkbruk färg borde inte vara några problem.
Jag färgar mitt hår med Syoss mörkbrun (den mörkaste jämte svart). Jag behöver färga om ca en gång i månaden men inte för att färgen försvinner utan för att jag får en ljusblond utväxt. Jag har inte märkt att färgen tvättas ur alls.
Jag har precis färgat brunt från rött, men ja, rött är en färg som sätter sig rejält och är fruktansvärt svår att bleka bort eller färga över, då det röda väldigt ofta lyser igenom i sista fallet. Så mitt tips är avfärgning/blekning först (beroende på hur skadat ditt hår är, vet inte hur milda avfärgningar det går att få tag på i butik) och färga brunt på sen. Dock är det nog bra att räkna med att det ändå kan bli rödbrunt och egentligen skulle jag inte rekommendera att göra det här själv heller, då det är förbannat svårt att fixa rätt Färger när man inte kan blanda på egen hand (det är ju inte riktigt så enkelt som att köpa en avfärgning/blekning och en brun färg och så blir det bra).
Jag gjorde mitt hos frisör och jag kan säga att den färgen jag hade i efter avfärgningen såg mer grön och blå ut än brun, just för att få bort så mycket rött som möjligt. Så det är ingen enkel omvandling, framför allt inte att göra med produkter från en vanlig butik.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Oj, trodde inte jag skulle få svar så snabbt!
rumelle: Jag ska definitivt kolla upp Syoss och om de har den nyansen jag är ute efter, men den mörkaste brun låter bra :>
Alex: Jo, jag hade en vän som var tvungen att gå till frisör för att hon inte fick bort det röda. Men jag har inget emot om det blir mörkbrunt/rött, tror det kan bli riktigt snyggt!
Men du rekommenderar att gå till frisör även om jag bara ska färga brunt direkt på utan avfärgningar?
#3 Jo, det kan bli fruktansvärt snyggt. Problemet är ju att det kan bli en väldigt stor kontrast mellan det överfärgade röda och utväxten, även när (om) du färgar den, just för att du inte får samma rödbruna där. Om du nu inte har planer på att färga utväxten röd först, innan du lägger på en brun färg.
Men har du inga problem med att det kanske inte blir som du tänkt, utan väldigt rödbrunt, så kan du ju testa. 🙂
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Alex: Jo du har en poäng där… Jag har ju faktiskt en extra burk röd toning jag kan slänga i först om jag skulle vilja när utväxten kommer fram :> Det är lite spännande att se vilken färg det kommer bli, plan B om det skulle bli hemskt blir ju att bleka en gång och slänga på rött igen 😛 Tror jag…