henna
Jag undrar om någon vet någonting om detta: Jag färgar håret med Henna eftersom jag vill undvika kemikalier och sådant som är testat på djur. På förpackningen står det att Henna enbart är torkade blad från hennabusken. Men hur kan det då finnas Henna i olika Färger som till exempel svart? Är det några tillsatser i den eller finns det olika sorters hennabuskar? /Monica.

*
Mvh Ellenfyrkant
Pulvrets färg
Butikernas pulver kan variera i färg från gult över brunt till svart, men hennamålare verkar ense om att färskt pulver ska vara lysande grönt och att gammalt känns igen på att det är brunt och matt. Svart pulver kan ha kemiska tillsatser. Ett är säkert: Färgresultatet kan aldrig bedömas efter pulvrets färg. Det finns också många underarter av både Henna och andra växter som används till hennapulver och som kan ha många varierande Färger.
Andra växter
"Hennapulver" består sällan av bara växten henna. Andra växter används för att ge färgvariationer, utan att pulvren för den skull betraktas som förfalskade. Hela blandningen kallas Henna i de länder där det använts länge, ett faktum som utnyttjas grovt när det säljs i Europa.
• För blåsvart färgton: Indigo (Indigofera tinctoria). Det säljs hennapulver som i innehållsdeklarationen visar sig vara enbart "Indigofera tinctoria (svart henna)".
• För mörk färg: Bark av frangula (Rhamnus frangula), skal av valnöt (Juglans regia).
• För guldton: Rot av rabarber (Rheum undulatum), rotstock av gurkmeja (Curcuma longa), rödbeta (Beta vulgaris).
• För volym utan färg: Är aldrig Henna utan bark av Senna. Flera arter finns, se under Henna: Ej besläktade.
• Annat andra eller man själv kan blanda i - se hennarecept.
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor