Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 15267 ggr
[Memento Mori]
0

Torka hår?

Hejsan, jag har tjockt, jämnlångt hår som når ner till troskanten och jag älskar det verkligen men det tar en väldans tid att torka.

Som det ser ut nu så duschar jag vid 7-8 tiden på kvällen men oavsett om jag har det inlindat i handduk eller om jag vrider ut det och låter det lufttorka så kan jag vakna upp morgonen därpå med lite lätt fuktigt hår. Är verkligen inte bra för håret och det är inte särskilt trevligt att gå runt med blött hår så pass länge heller.

Så, finns det några bra förslag till hur jag kan få håret att torka fortare utan att använda hårtork eller klippa det?

[MajaWrangstadh]
0

Duscha på morgonen istället! Så lufttorkar det under dagen istället. Annars kan du använda hårtork fast med kalluft, det sliter inte alls på håret på samma sätt som varmluft gör.

[Memento Mori]
0

Fast jag vill helst inte gå med blött hår till jobbet plus att nu på morgonen så var det runt 9 grader och då jag cyklar så blir det kallt med blött hår.

Utöver det så duschade jag vid 7 igår men gick inte och la mig förrän 12 och håret var ändå fuktigt imorse så håret kan vara blött över fem timmar efter duschen. Oberörd

[MajaWrangstadh]
0

#2 Hmm ja det förstår jag. Varför vill du inte använda hårtork?

[Memento Mori]
3

#3 Min granne äger att stall som jag brukar hjälpa henne med så ibland blir det ganska många duschar/vecka (finns pälsdjursallergiker på jobbet så går inte riktigt att komma undan med att inte duscha håret) och ska man då använda hårtork, även med kall-luft så sliter det på håret. Och jag håller dessutom på att bleka tillbaka till min originalfärg så vill inte att dusch/torkningen ska slita mer än nödvändigt.

JuTsu
2

Har Ni provat att head-banga? Luta dig framåt och borsta det och lyft, skaka och så, så brukar det iallafall torka väldigt snabbt för mig. Jag har ju dock inte så långt hår som Ni atm, men detta fungerade även när jag var yngre och hade så långt hår.

Catta-
0

Jag skulle borsta håret rakt och tovfritt sen lägg en handduk runt håret och byta ut den när den börjar bli fuktig. Eller sitta och krama håret med en torr handduk.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Potatisen
0

Prova torka håret med en handduk i microfibrer, det suger upp vattnet bättre än frotté.

TatsuOni
0

Jag brukar sätta mig i soffan framför TV:n och försiktigt dra fingrarna igenom håret för att sära på det. Det "klumpar" ihop sig på mig och vill inte torka. Om jag däremot sitter någon timme och separerar dessa klumpar så brukar jag spara in några timmars torktid. Ingen supermetod, men det snabbar upp processen för mig i alla fall:)

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Chamy
0

Jag gör som JuTsu, headbangar, torkar snabbt som bara den. Bättre än alla hårtorkar jag ägt, sliter inget alls.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

[Memento Mori]
0

Oj, den här tråden hade jag glömt. Men tack för alla och har redan prövat en det och de funkar jättebra. 🙂

Ribessa
0

Jag har väldigt mycket hår, och tjocka hårstrån så jag förstår ditt problem helt. Dock så har jag hittat lösningen att det går fortare om jag sitter och borstar håret. Jag använder en Tangle tamer, vilket är mycket bättre för håret, då man inte helst ska borsta det då det är blött, men det kan du med en sådan! Så sätter jag mig framför TVn eller något ett tag, borstar igenom (mysigt!) och kanske slutar ett tag, sen börjar jag igen. Jätteskönt tycker jag, och det gör mycket fortare. :)

[Memento Mori]
0

Aha, själv så har jag ju redan en tangle teezer och det är väl samma sak men jag var inte helt säker på om man kunde borsta blött hår utan att nöta på det. Får testa det. :)

Ribessa
0

#12, jo om man ska borsta i blött så är en sån det bästa du kan använda. :)