Hårfärgs-förtryck?
Visste inte vad jag skulle ha för rubrik.
Har nyss blivit grön/teal i håret(självmant ofc) och har märkt ett heeelt annat bemötande från människor, än när jag t.ex hade en mer naturlig färg. Blickar, barn som står och pekar och fnittrar(väntar mig iofs inget annat) men så var några ungdomar snabba med att hugga och t.om kalla mig för hora pga min hårfärg😮. Helt sjukt att en hårfärg kan provocera folk så pass mycket! Enligt mig är det en fin färg, jag har helt normala frisyrer och tycker det passar när man har långt hår och lockar håret lite smått.
Poängen var, har ni märkt samma bemötande när ni har någon extrem färg i håret? Hur kommer det sig?
- Var fixad för utgång på bilden, därav mycket smink.
Jag har absolut märkt skillnad i bemötande pga hårfärg. Dock har det blivit bättre på senare tid upplever jag. För sisådär 6-7 år sedan brukade jag färga mitt hår knallgrönt, och då blev man verkligen utstirrad på Ica. Otrevliga kommentarer, folk som pekade och dömde ut en direkt. Men då var det också ovanligare i min stad att folk hade extrema hårfärger.
Idag reagerar folk fortfarande, fast inte lika mycket upplever jag det som. Väldigt många har ju dipdyes i annorlunda Färger, och det har blivit vanligare med extremfärger. Fast när jag gick från ljusblont hår till knallrött blev bemötandet faktiskt förändrat från nya personer. Från att ha uppfattats som en "vanlig" tjej blev frågorna direkt om jag var hårdrockare, emo etc. Men jag tror att det kommer lägga sig snart, precis som med piercingar och tatueringar så blir det ju allt vanligare!
Och du passar grymt bra i ditt hår! 😃