Syntetdreads
Har beställt syntetdreads, SE ca 50cm långa, färgen minns jag inte vad den heter men det är en väldigt varmt, intensiv rosa. 🙂 Har lite frågor om hur man sköter om dom på bästa sätt, t ex;
* Hur länge kan man ha dom i utan att håret tovar sig?
* Hur ofta bör man tvätta dom och med vad?
* Kan man göra något speciellt med dom när man tagit ut dom för att dom ska se snyggare ut/hålla längre?
Har ju självklart läst på lite innan, men vill gärna se vad ni har att säga också 😛
Undrar också om ni tror att jag hade passat i det alls! Bifogar en bild, inte jätteny men ser väl ut ungefär så nu också, förutom att jag har helrosa hår (eller, ska färga om det snart, just nu är det snarare blont eftersom jag inte hunnit med en ny omgång)
Tacksam för svar!
Är det riktiga handgjorda dreads eller är det billiga maskingjorda? Jag provade det senare men var tvungen att ta ut dem efter en vecka för de trasslade något fruktansvärt trots att jag skötte dem efter bokens alla regler. Handgjorda som är välgjorda kan man oftast ha i tills utväxten börjar bli för lång och jobbig, ca tre månader har jag för mig att folk brukar säga.
Man rekommenderar att inte tvätta med Balsam för då kan de glida ur, endast lite shampo brukar behövas för att få rent vid hårfästet, resten blir rent när man sköljer ur shampot. Om du inte tränar eller blir överdrivet flottig i hårbottnen kan det räcka med att tvätta håret 1-2 ggr/vecka.
Om du vill spara dreadsen efteråt kan du köra dem i tvättmaskinen på ett milt program. Stoppa dem i ett örngott eller en såndär BH-påse. Verkar de trassliga kan du försöka tupera och tvinna dem lite till. Sköter du dem väl kan de gå att använda flera gånger. :)
#1 Handgjorda, såklart! Har läst en del och förstått att maskingjorda bara är ett slöseri, så jag spenderar hellre ett par hundra kronor mer på kvalitet även om jag bara ska "testa" 🙂
Tack för tipsen! Det är dock släta naturals och inte tvinnade, så i så fall räcker det nog med lite extra tupering/värmning 😛
Bara undrar också, eftersom du var den enda som svarat hittills… Tror du jag passar alls i det, av att döma på bilden? Har ju mest frågat vänner och så, och vill gärna ha lite åsikter från folk jag inte känner 😊
Jag tror att det kommer vara riktigt snyggt på dig! :)
#3 Yay, tack! Har hittills fått blandade svar, vissa vet inte, vissa tror det blir skitsnyggt, vissa tycker inte det skulle bli sådär jättebra… Så man vet ju liksom inte 🤦♂️
Det är ju lite individuellt vad man tycker, men viktigast är ju att du själv tycker om det. Trivs du inte så går det ju alltid att ta ur dem igen. :)
#5 Jo men precis! Så jag resonerar också, min pojkvän t ex är ju inte jätteglad eftersom han inte tycker det är snyggt, men han får vänja sig i så fall 🙂