Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 907 ggr
KesoMonstret
0

Hjälp snälla!

Har ett väldigt jobbigt problem med mitt hår. Slutade med Silikoner och allt detdär och bytte till helt organiska Balsam och schampoo. Gjorde dessutom en sista tvätt med ett schampoo som hade sulfatet i sig. Använde den igen efter en månad för att jag trodde det kunde behöva tvättas om. Men nu är de så att jag upplever ett besvärligt problem väldig ofta! Mitt hår är KLADDIGT och STRÄVT på 2 olika ställen av mitt huvud! Det är som att det aldrig torkar eller har en build-up i sig, men har absolut inte använt något som kan ha gett mig en sån effekt vad jag vet!! Detta händer efter att jag duschat. Läste att det tydligen var build-up MEN hur tusan då? Utav mat-osen som bilas i köket när man steker? Hur kan jag fixa detta? Tänkte börja använda mig av bakpulversmetoden och ACV, men just nu kan jag inte bara skaffa det. OBS!! Vill också påpeka att min hårbotten gör ONT om jag lyfter upp mitt hår där det är såhär "kladdigt". Det känns så sträft att det gör ont i roten typ. Och det blir inte bättre av att jag är extremt känslig på de områderna och känner att jag börjat bli tunnhårig just där. :(

Chamy
0

Sköljer du håret ordentligt innan du stiger ur duschen? Kan vara att det ligger kvar produkter på stråna.

Kan även vara så att du behöver en sur sköljning efter att ha tvättat med Balsam. Det sluter stråna och sköljer ur rester av produkter och förebygger därmed build-up. Testa med lite äppelcidervinäger eller vitvinsvinäger blandat med vatten.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Unibrow
0

Är du säker på att du masserar i balsamet ordentligt när du tvättar håret? Friktionen behövs för att det ska bli rent, jag brukar fördela tvättbalsamet i hårbottnen, gnugga runt det, göra allt annat jag behöver och sedan he i lite vatten och gnugga ordentligt i 2-5 min, Sedan sköljer jag ut ordentigt och avslutar med att duscha i kallvatten. Brukar funka prima. 👍

KesoMonstret
0

Tycker jag tvättar ut det välidgt bra då jag just i de partierna masserar MER än någon annanstans. Sen så har jag bara balsamet i längderna för att det blir fett som bara den annars. Har dock klippt mig nu så kommer kanske börja balsamera hela.

Unibrow
0

#3 Om du bara använder vatten så kan det ha blivit så att du torkat ut din hårbotten och att den försöker överkompensera med massa oljor då vatten är väldigt uttorkande. Det bästa skulle nog kanske vara att  göra som #1  säger och prova med olika  sköljningar.

Zureel
0

När mitt hår ser orent ut trots att jag precis tvättat det med Balsam vet jag att det var för länge sen jag gjorde en sur Efterskölj.

mikkan01
0

Tvättade du ur alla Silikoner med ett sista shampo riktigt ordentligt innan? Man borde shamponera minst 2 ggr för att verkligen få bort allt.

~mikkan

KesoMonstret
0

Använde sulfatschampoo, en vecka efter tog kag SLS schampoo igen och efter 3 veckor yttligare.