Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 22846 ggr
Bananbullar
0

Tjockt hår, titta hit!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag har en liten fundering, är det någon här inne som också har väldigt tjockt hår? Det har alltid varit så att när jag går till frisören så konstaterar de gång på gång att jag har mycket hår, att det är tjockt, att det är långt och tungt. 
På vintern gillar jag det (gratis mössa!) men på sommaren blir det lite för varmt ibland. 
Just nu har jag långt hår ner till bh-bandet (på ett ungefär) och det är lite lockigt om jag låter det självtorka efter dusch. 

Jag undrar om det är någon annan här inne med tjockt hår? Hur ser eran frisyr ut och gör ni något speciellt med det när ni ska vårda det? Och hur brukar ni ha som frisyrer, allting ramlar ju bara ner av tyngden. 😮

En liten halvgammal bild (ett år typ) men det är väl typ sådär det ser ut mer eller mindre:

Tzatze
0

Jag har jättetjockt hår, inte tjocka strån utan massor av det i stället. Jag får det "mindre" genom att i fuktigt hår ta i hårgele, krama upp det lite lätt så det klumpar ihop sig och sen blåser jag det torrt uppochner med diffusern. Först när det är torrt kan jag krama bort den lite hårda känslan av hårgelen. Lockarna/vågorna håller sen hela dan.

Ditt hår ser helhärligt ut Ler Låt ingen frisör tunna ut det

Spruca
0

Har också tjockt hår och har det nästan alltid nedsläppt eller i en enkel fläta :)

Spruca

Medda
1

Jag har väldigt tjockt hår, mycket hår och grova hårstrån. Borstar jag den ser jag ut som en blandning mellan Ronja Rövardotter och Simba! Oftast brukar jag ha den i en boll på huvudet eller hästsvans ( med 2-3 snoddar), eller så flätar jag den (fiskryggfläta eller vad det nu heter). Det är inte ofta jag plattar de för det tar ca en timma och blir inte alltid helt rakt om jag inte tar det i små tunna delar. Samt har köpt en del produkter från salong som fungerar väldigt bra, blir inte så frisigt.

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

tlover
0

min man och min svärmor har väldigt tjockt hår, min man kan man tex inte klippa med maskin för hans hår gör så att maskinen överhettar el helt enkelt inte gå igång.

svärmor har ju längre hår än min man och har mest (inbakad)fläta.

Själv tycker jag att fläta är en av få frisyrer man kan ha med tungt hår (jag har långt hår men inte tjockt men senast jag mätte det var det mellan 70 och 80 cm så mitt hår blir tungt också) ska man ha tex hästsvans krävs ju minst dubbla snoddar.

ska jag ha finare frisyr är det knutar som gäller (googla eller sök på youtube, finns massor) eller utsläppt. Däremot kan jag inte ha asymmetriska frisyrer då får jag ont i nacken.

l'm back

BlacknGold
0

Ditt hår ser ju jättevackert ut!!

mikkan01
1

Jag hade jättetjockt hår förr, nu trillar allt av av någon konstig anledning så det blir en tripp till farbror doktorn för min del.
När jag hade tjockt hår sov jag jämt med fläta för att det skulle hållas neråt och inte stå upp åt alla håll och kanter när jag vaknade. Annars gjorde jag nog inget speciellt…hade det oftast utsläppt och kammade ner det med balsamspray.

~mikkan

Cordata
0

Jag har jättetjockt hår, men det ser inte så tjockt ut eftersom det också är väldigt långt (det går ner över halva rumpan). På sommaren när det blir för varmt gör jag helt enkelt en eller två flätor. Annars tycker jag att det skyddar axlarna och ryggen bra för solen :).

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

LinaN
1

Hög knut för att låta nacken lufta, sen när man blir jättevarm i kalufsen så tar jag ner det, och stoppar in fingrarna som stora kammar och lyfter ut håret så det bildas luftfickor och den något svalare luften kan komma in till skalpen. när man gjort så några gånger så sätter man upp det igen och är lite svalare om huvudet! :D

Jag har ner till troskanten och måste ha 2-3 snoddar för att hålla håret uppe.

Eller så gör jag som på bilden, jag sätter upp en hästsvans men på sista varvet så drar jag bara igenom hälften. Då slipper man att håret ligger mot ryggen och är som en varm matta!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

KesoMonstret
0

Brukade ha tjockt hår förra året. Svettades i ansiktet som en gris på sommaren.

halvia
0

Jag har ganska så tjockt hår och på sommaren har jag alltid en toffs med mig om håret måste sättas upp vilket det nästan alltid måste :D

linnealg
0

Ganska gammal bild, men jag ser ut typ så nu med. Lite längre är håret dock. Har alltid fått komplimanger om mitt hår. Att det är så långt. Att det är så himla tjockt. Sedan har jag fått väldigt många positiva kommentarer av frisörer och stylister om min helt och hållet naturliga hårfärg. De säger att jag har guldfärgat hår. Lol.

Bananbullar
2

Men vad har ni för klippta frisyrer av håret och vad föredrar ni? Jag har just nu ganska mycket uppklippt, och har alltid haft det. Men just nu går jag i funderingar att inte klippa upp det nästa gång jag klipper mig, stör mig mer och mer på överhåret som inte får plats i flätan utan bara åker ur, eller när man har en hästsvans och det ser konstigt ut.

Hur är ni klippta?

LinaN
0

#12 hellångt, tar bara topparna. ibland får jag ett ryck och klipper av en lång lugg, som mer är som ett par långa slingor som inte hänger med i resten av håret….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Cordata
0

#12 jag har också hellångt. Klipper bara topparna rakt av. Om man har uppklippt upplevs ju håret som tjockare med för att det blir volymigt. Jag tycker att det är smidigare md frisyrer när håret är jämnlångt. :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Emelice1206
0

Jag har grova hårstrån och rätt mycket, så mitt hår blir också väldigt tjockt. Tyvärr klippte jag bort mycket, och lät dumt nog frisören tunna ut det, vilket jag ångrar. Eftersom det nu är urtunnat har jag ofta i svans eller tofs bak på huvudet, eller just nu på sommaren iallafall för annars blir jag galen.

Det är dessutom uppklippt och lite lite vågigt så jag tycker det faller otroligt fult och går nästan aldrig i utsläppt hår…

Salish
0

Jag har också väldigt tjockt hår, men jag har det kortklippt. Frisören brukar säga att det är som en matta så jag får tunna ut det, funkar ju inte att styla det annars och frisyren jag vill ha funkar inte. Men det är ju kul med tjockt hår och även om det är uttunnat är det tjockare än normalt

mopsen12
0

Har så att det precis når under brösten, jättetjockt och slitet. Nu var det jättelängesedan jag klippte mig men alla säger alltid att mitt hår är jättejättejättetjockt och att det måste vara jobbigt i värmen (vilket det är). Men det känns ändå värt. 

Håller på att växa ut det till midjelängd ungefär och sköta det så gott jag kan med inpackningar och så. Lite kortare vid luggen men annars är det mesta hellångt. 🙂