Hår iFokus

Hår

Etikettfrisyrer
Läst 4859 ggr
[Nigihayami]
0

Anime-hår!

Hej!

Jag är en mästare på att vilja byta frisyr, för bara någon månad sen
ville jag verkligen ha långt hår och ångrade mig så att jag klippte det
kort (just nu har jag ungefär 5-6 cm nedanför öronen), och nu såg jag
denna video: http://www.youtube.com/watch?v=Z9DpsZSS6B0
och nu vill jag klippa sån frisyr haha.

Grejen är ju den att om man vill ha det så så måste man såklart styla det, och tänk om man inte blir nöjd/att jag inte kan styla det så?

Så jag vet inte om jag ska klippa kortare eller låta mitt hår vara och bara tupera det vanligt "tråkigt".
(Jag tänker inte skaffa förlängningar om jag ångrar mig, har inte råd och jag tycker det verkar jobbigt.)

Har någon några tips? Typ, massa bra anldningar att klippa kort? xD
Vad som helst går bra, tack på förhand!

Clementinbarn
0

Kort hår 

• Mindre trassel.
    Går åt mindre schampoo & Balsam.
    Allmänt skönt och man kan bara klia i hela håret utan att bry sig allt för mycket om att det ska trassla ihop sig till en enda knut.
    Håret är inte ivägen hela tiden, t.ex så kastar man ofta upp längre hår i en tofs eller en bulle på huvudet för att de inte ska vara ivägen.
    Kort hår brukar också vara en frisyr, vilket kan va trevligare än långt rakt hår.
    Och såklart så tar det inte lika lång tid att få håret torrt efter dusch/bad/regn.

-
Man får klippa sig ofta för att hålla frisyren.
Man får styla det för att få till just precis det som dom gör i videon t.ex. vilket man säkert inte orkar varje dag.
Om inte annat så måste man lära sig att göra stylingen snyggt vilket kan ta ett tag innan man lär sig.
Har man kort hår får man oftast en riktig jävla morgon frisyr där håret står åt alla håll och kanter. 😃
Och såklart så är det jobbigt om man klippt håret kort och sen vill ha långt hår!

Finns säkert ännu mer men det är vad jag kommer på nu 😛

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

[Nigihayami]
1

#1 Tack! ^^

Tror ni det går att styla det som han gör om man klipper sådan frisyr? Eller ja antagligen går det eftersom han gör det men….

Clementinbarn
0

#2 Det går! :) Kan bara ta lite övning för att få till det snyggt, men de kan du fixa :D

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

Melissa V
0

ett sätt att öva är ju att köpa sån billig frisyrdocka (typ för barn) och sen öva på den innan man kanske ger sig på att klippa de kort själv om man är osäker

Då vet man om man orkar göra de och klarar de :)

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

spacesheep
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett första steg kan ju vara att klippa upp ditt hår! Jag tror inte att du behöver klippa det så mycket kortare för att få samma effekt. Om du klipper upp det en del och tuperar/sprayar det så kan du få en liknande frisyr fast utan att behöva klippa det så mycket på längden. Då kan du ju testa om du orkar med att styla det så, utan att behöva få så mycket kortare hår. Och gillar du det då så kan du klippa hela håret kortare när du vet med dig att du gillar stilen :)

Här är en fjantbild på när jag hade väldigt uppklippt hår. Som du ser är det ändå ganska långt, men man kan få samma "anime"effekt av att lyfta det uppklippta håret!

[Nigihayami]
0

#5 Tack! Jag har hyfsat uppklippt hår men jag tror jag behöver klippa själva uppklippningen kortare. Hur gjorde du där bak på huvudet? Lät du bara det vara eller typ tuperade du det också?
För jag är lite fundersam om jag ska klippa håret där, eller låta det vara. Och hur jag ska styla det.

spacesheep
0

#6 Det bak brukade jag också styla, men inte lika hårt. Jag gjorde i princip samma sak över hela håret, men har tyvärr inga bra bilder på det. När det gäller hur man ska styla kan du ju kolla YT-videos för inspiration, det finns säkert någon med långt hår som lyckas få samma anime-stuk också! :)

Uppklippningen måste vara ganska kort på de kortaste ställena. Och håret där bak klipper du precis som resten av håret, uppklippt så att du kan rufsa till det lite.

[Nigihayami]
0

#7 Men hur gjorde du? Tuperade du eller liksom hur stylade du det? :) Och hade du det kort eller långt? (även om det var uppklippt)

spacesheep
0

#8 Exakt som i videon du länkade, tuperade och sprayade. Använde vax för att rufsa till det absolut kortaste. 

Som du ser på bilden nådde de längre delarna av håret till axlarna, medan de kortare längderna nådde ner till hakan. Hade längre hår bak än fram, men det är ju irrelevant för frisyren egentligen. Det kortaste uppklippta var väl ca 7cm, och sedan varierade längden på uppklippningen mellan 7-30 cm

[Nigihayami]
0

#9 Okej tack så jättemycket för hjälpen! :D