Hår iFokus

Hår

Etiketterfärgblekningtoning
Läst 1500 ggr
KesoMonstret
0

Hur kommer mitt hår reagera?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjosan! Jo, lite fakta först: Jag blekte och färgade mitt hår för första gången i början av november 2012. Gjorde det väldigt ljust i övrigt och bara lila runt ansiktet och luggen, hehe. Sen dess har jag inte färgat eller vlek om alls och har en ganska lång utväxt. Jag bytte scahmpoon och Balsam gång på gång tills jag nu, för någon vecka sedan, beställde ett organiskt schampoo och Balsam. Utan Silikoner, Sulfater och sånt. Helt organiskt bara! Tänkte färga om mitt hår, bara för att jag har sån ångest över att jag blekte det, även om det var för så länge sedan. Då det aldrig känns naturligt etc. Tänkte i alla fall färga det rött och svart vid luggen bara, och efter det så kommer jag nog vänta i MINST ett halvår innan jag färgar det igen, om jag nu vill göra det! Så en liten fråga då bara, eller möjligen två. Jag älskar att min utväxt är extremt hälsosam, till och med bättre än mitt hår innan jag blekte det! Kommer det ta mycket skada utav att färga det i en röd färg? Jag har dessutom en ljusbrun/lite mer blondare efter jag duschat då och på sommaren, hårfärg. Och tror ni det ändå kan gå att använda min organiska schampoo och Balsam? Färgen kanske vägrar sitta i lika länge men står att det är för alla hårtyper på dem i alla fall. Och hur länge tror ni att färgen sitter i annars?

karamell
2

Eftersom du verkar vara så rädd om ditt hår så rekommenderar jag inte att du färgar det varken rött eller svart. För ångrar du dig så måste du bleka håret för att få det ljusare och ditt hår verkar vara väldigt ömtåligt.

Och om du ska färga det rött och sedan inte färga det förrän efter ett halvår så kommer du bara se rolig ut med utväxt. Färga hela håret i din naturliga nyans istället.

spacesheep
1

Jag håller faktiskt med, rött hår kräver att man färgar om det väldigt ofta för att det ska hålla en fin färg, och svart är väldigt svårt att få ur sen. Det kanske är bättre att färga ditt hår till din naturliga färg och eventuellt experimentera med löshår i slingor i någon annan färg istället. Eller helt enkelt bara tona vissa delar av håret, eftersom att en toning lättare går ur snyggt än permanent färg.

Men jag tror inte att det kommer slita så mycket att bara färga det heller, blekning är vad som sliter mest, inte vanlig färg.

KesoMonstret
0

#1 Hm. Fast hur länge brukar bara en vanlig färgning sitta i? När börjar man se att det försvinner? Utväxt kan jag leva med då jag gjort det i flera månader redan, haha. Jag skulle väl inte behöva bleka det ifall jag är okey med stt mitt hår inte är särskilt ljust? Det är inte så ljust som det brukade vara en gång så hehe.

spacesheep
1

#3 En permanent, "vanlig" färg sitter i tills den växer ur. Alltså alltid. Däremot tappar oftast färgen sin nyans efter några veckor, och blir inte alls fin. Du skulle inte behöva bleka det eftersom att ditt hår är ljust. Men jag förstår inte varför du ska färga håret för att det ska se snyggt ut i kanske 2-3 veckor när det sedan ska se hemskt ut med utväxt i ett halvår..? x)

KesoMonstret
0

#4 Åh, sant. Ville bara testa en annan färg för stt utväxten är väldigt lång och det kan se lite underligt ut när det blekta möter en ganska mörk färg. Men det betyder alltså att om jag färgsr håret så kommer det inte försvinna helt? Då menar jag att det kanske går 6mån till 1år utan att utsätta håret för mer färgning. Annars får jag väl pröva en toning istället. Blir lite synd bara att den kommer försvinna väldigt snabbt.

spacesheep
1

#5 Nej, i längderna kommer det ju att se likadant ut. Däremot blir ju utväxten i din naturliga färg. Jag tror att det hade varit smart att bara färga hela håret i din naturliga färg istället, då slipper du ju ha någon färgförändring, och du behöver inte dras med utväxt i annan färg sen ^^

KesoMonstret
0

Okey, tackar!