Annons:
Etiketthårvård
Läst 512 ggr
Klaaraa
6/22/17, 8:47 AM

Tvätta håret varje dag?

Hejsan!

Just nu tvättar jag mitt hår varannan dag. Men under dagen, då jag inte tvättat mitt hår på morgonen känner jag mig ofta ofräsch. Mitt hår börjar klia, ser mycket tunnare ut och står åt alla håll och kanter hur mycket jag än borstar det :/

Jag vet flera i min skola som tvättar håret varje dag, dessa personers hår verkar inte ta skada av det. Dem har nog det tjockaste, glansigaste håren i hela skolan.

Om jag läser om hår, står det hela tiden att "man förstör håret om man tvättar det varje dag". Men detta verkar inte stämma överens med de som jag vet tvättar håret varje dag?   

Om mitt hår känns ofräscht, kliar och står åt alla håll när jag inte har tvättat det, tycker ni då att jag ska tvätta det varje dag? Just nu är jag helt förvirrad haha :()

Annons:
Sindri
6/22/17, 9:11 AM
#1

Alla är vi ju (tyvärr) födda med olika hår. Och olika hår kräver olika skötsel.
Förutom gener beror hårets kondition på kosten, motionen, hormoner och allmänt välbefinnande. Du måste hitta det som ditt hår mår bäst av.

Det är sannolikt inte ditt hår som kliar, utan din hårbotten. "Står åt alla håll" låter som torrt hår.

Jag skulle tro att du använder ett Schampo som torkar ut hårbotten, då kliar den, håret blir sprött och torrt. Huden skall ha en viss del fett, hårbotten bildar fett som skall komma ut i håret och hålla det glansigt och  fint. Ju mer du torkar ut hårbotten med olika schampon, desto mer fett producerar den, och så blir ditt hår fett.
Schampot och den frekventa tvättningen sliter också på håret och gör att det blir tunnare.

De personer som har väldigt glansigt hår kan ha den genetiska turen med sig, men de kan också använda silikon och det ser bra ut på kort sikt, men på lång sikt "dödar" det håret. (Fast hår är redan dött).

Jag skulle säga att du dels tvättar håret för ofta, dels använder fel Schampo. Läs på om Balsammetoden och testa om det kan vara något för dig.

Själv är jag född med tunt, flygigt hår. Det som gjort mitt hår mycket bättre är.

  • Inget Schampo eller Balsam, det tar ett parmånader innan håret vant sig, men nu funkar det perfekt. Använder inga andar hårprodukter heller.

  • Tvättar ca 1 gång/vecka

  • Använder en urtvättad tunn gammal linnehandduk att torka med.  (Det kan man hitta för ett par tior på loppisar om ni inte har hemma) Blött hår är väldigt känsligt, visste du det? Torka ytterst försiktigt, kamma ut med en gles kan, gärna i trä.

Läs också på lite mer vad som gynnar håret i kost och livsstil.

[Hukanson]
6/22/17, 9:20 AM
#2

Varför inte prova att dagligen duscha och tvätta håret med något enkelt typ dubbeldusch innan du går och lägger dig så tjänar du fem minuter på morgonen till att typ borsta håret.  👋

[LarssonA]
7/3/17, 7:55 AM
#3

Testa med att de dagar du inte tvättar håret, skölja av det istället? Det kan göra väldigt gott. Jag tvättar mitt hår 2 ggr/veckan men sköljer varje dag. Ibland har jag inte sköljt det och det har blivit en märkbar skillnad…

Upp till toppen
Annons: