Annons:
Etiketthårvård
Läst 1256 ggr
Linjen
2017-05-28 15:26

Hjälp med tovigt och torrt hår?

Hej. Jag har väldigt torrt hår som lätt blir tovigt. Vi har även egen brunn och hög halt av kalk och järn i vattnet. Jag gissar att det kan påverka en hel del. Just nu använder jag L'Oréal proffessional lipidium (tror jag den heter) som både Schampo och Balsam, har även i hårolja efter varje tvätt. Någon som vet något bra leave in serum eller liknande som gör att håret inte blir lika tovigt? Balsammetoden har jag testat, men det verkar inte fungera i vårat vatten och dessutom tappade jag massor av hår pga att jag fick gnugga i hårbotten. Håret blir mer och mer slitet och jag har fått klippa av det jätte mycket. Alla tips är välkomna.

Annons:
Sindri
2017-05-28 15:58
#1

Mitt hår blir pest av mycket kalk i vattnet. Jag använder inte Schampo så det är extra jobbigt för mig.
Jag använder ättika. Börjar med att blöta håret i handfat eller balja med lite ättika tillsatt. Detta för att lösa upp smuts och fett lättare. (Använder du Schampo är det nu du skall gnugga in det.) Sedan duschar jag det med kraftig stråle, och så samma procedur i handfat igen med ättika i vattnet.

Det har räddat mitt hår där det är mycket kalk i vattnet.

Linjen
2017-05-28 16:23
#2

Ungefär hur mycket ättika använder du?

Sindri
2017-05-28 22:09
#3

Jag använder 24%.-ig och tar kanske en matsked till ett fullt handfat. Svårt att säga hur mycket det rymmer, kanske 10 liter. Du får prova dig fram till vad som är lämpligt för just ditt vatten.

Linjen
2017-05-29 07:52
#4

#3 tack. Jag googlade lite och testade en variant av det du skrev, men med äppelcidervinäger. Håret kändes mjukare direkt. Men det känns lite torrare än vanligt. Men jag kanske får tillsätta lite mer fukt och Olja i håret efteråt. Men du använder bara ättika? Inget Schampo eller Balsam alls?

Dreea
2017-05-29 10:33
#5

Vi har också egen brunn. Min frisör sa att metaller i vattnet kan fastna i håret vilket gör hårstråna lite styva och håret trassligt. Jag använder askorbinsyra (finns i kryddhyllan i mataffären) blandat med vatten och sköljer igenom håret och låter det sitta i några minuter ungefär en gång i månaden. Askorbinsyran ska göra att metallerna sköljs ur. Jag tycker att det funkar på mitt hår.

Sindri
2017-05-29 11:04
#6

#4 av: Linjen
Där jag bor i Sverige använder jag bara vatten, avslutar med en sköljning med saltvatten.
När jag bor där det är så mycket kalk i vattnet använder jag bara vatten och lite ättika. Nu har jag aldrig haft problem med trassligt hår, har sånt tunt, fint skandinaviskt hår, så Schampo bara förstör håret och torkar ut hårbotten så den producerar en massa fett. Balsam tynger ner och gör det fett. Har fått mycket finare hår sedan jag slutade med allt sånt.

Annons:
mikkan01
2017-05-30 16:08
#7

Vi har också väldigt kalkrikt vatten från egen brunn så här satte vi dit ett vattenfilter i duschen. Tipsen du fått innan är bra då både ättika och askorbinsyra är bra för att lösa upp just kalk (citronsyra ska också fungera). Själv använder jag "chelating shampoo", kostar mer än vanliga shampon men rengör verkligen på djupet.

~mikkan

Upp till toppen
Annons: