Annons:
Etiketthårvård
Läst 849 ggr
gickan87
2017-04-28 23:11

Fet hårbotten

Måste tvätta mitt hår varje/ varannan dag för min hårbotten blir fet fort och håret ser fett och äckligt ut. Tips på hur jag får hårbotten att inte bli så det?

MVH Erika :)

Annons:
[AnimeV4]
2017-04-28 23:33
#1

Det låter som om du har hamnat i en ond cirkel. Du tvättar för mycket - Hårbotten protesterar för att den blir uttorkad - Du tvättar för att den blir fet. Vad använder du för produkter?

Nu kör ju jag Balsammetoden (vilket du kanske inte vill) och jag körde sistaschampo innan jag gick 1 vecka utan att tvätta håret. Riktigt fett och gött, men hårbotten och håret jublade av massage och Balsam. Numera tvättar jag håret ca 2 gånger/vecka🙂

Mer om Balsammetoden om du är nyfiken: http://har.ifokus.se/articles/54f6e8d4ce12c47e5c00258d-balsammetoden-faq

Sindri
2017-04-28 23:34
#2

Det här är sånt som inga ungdomar vill höra; Det är produkterna du använder som torkar ut din hårbotten. Men huden vill absolut inte vara torr. Då producerar den mer och mer fett. Smart av schampotillverkarna, va? Kunderna behöver alltså använda mer och mer Schampo.
Håret och hårbotten blir sällan så smutsiga så de behöver något rengöringsmedel alls, om du inte använder en massa stylingprodukter.

Det går att vänja av håret med Schampo, det tar ett tag och det kan vara en jobbig period. Jag använder bara vatten, en del använder Balsam. Men det är viktigt att det inte innehåller parabener eller silikon. Silikon förstör håret fullständigt.

Googla på No-poo eller balsam-metoden.

Grace2009
2017-04-29 09:02
#3

#2 Hur lång tid tror du att det tar att vänja av håret från Schampo? Jag har försökt förut men det vill inte fungera för mig.

Sindri
2017-04-29 09:40
#4

För mig tog det kanske ett par månader. Du kan börja med att använda bara Balsam och så småningom gå över till bara vatten.

Om du bor där det är hårt vatten så kan du tillsätta ett par droppar ättika i sista sköljvattnet. Jag använder även lite havssalt till det. Blandar i en bunke och häller över håret ett par gånger.

TatsuOni
2017-04-29 10:30
#5

Mildare produkter och dra ut på tvättandet.

Mildare produkter innebär minimalt/inga Sulfater och uttorkande alkoholer. Minimalt/inga Silikoner eller mineraloljor då de kan bidra till att håret blir fett snabbare.

Du kan antingen göra som #1 och köra på att inte tvätta på en vecka på en gång eller göra som jag gjorde och dra ut på det en dag i taget. (Jag tvättade håret varannan dag för flera år sedan och såg ut som ett smörpaket efter några timmar. Idag tvättar jag det som mest varannan vecka och det blir aldrig fullt så skitigt. Men inte alla kan dra ut på tvättarna så mycket som jag.)

Saker som kan hjälpa under den här perioden är:

  • Svinborste för att fördela fettet ut i längderna om du har lite längre hår.
  • Torrschampo (ett milt utan för mycket alkoholer, eventuellt ett hemmagjort.)
  • Ha håret uppsatt. T ex inbakade flätor är toppen för att dölja ett skitigt hår.

Skulle du kunna tänka dig att testa någon No poo metod?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Grace2009
2017-04-29 21:27
#6

#4 Jag har väldigt mjukt vatten här. Jag använde mig av BM i ungefär 1.5 år sedan provade jag WO i 4 månader innan jag gav upp. Håret blev aldrig mindre fett under denna tid. Men det kanske var för kort tid? Jag gillar tanken med WO. Just nu tvättar jag 3ggr i veckan med ett sulfatfritt Schampo.

Annons:
TatsuOni
2017-04-30 11:28
#7

#6 WO fungerar inte för alla. För mig fungerar BM men inte WO.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[AnimeV4]
2017-04-30 23:01
#8

WO funkar inte för mig heller.

tlover
2017-05-02 07:46
#9

#0 Du skulle kunna testa det jag gjorde innan jag gick över till WO helt. Jag tvättade helt enkelt först kanske var tredje tvätt med bara vatten, sen varannan, sen var tredje med schampoo osv. Detta gjorde jag över en ganska lång tid (tror det var 1½ år el så) så jag hade noll problem då jag gick över till WO med fett hår för hårbotten var redan van det.

Nu menar jag inte att du måste gå över till WO, det funkar inte för alla (som andra sätt nte funkar för alla, BM funkar inte för mig tex då jag testade det). 

Men det är det håret behöver vila, varesig du byter till ett mildare sulfatfritt schampoo, BM, WO osv så kan det sättet vara en start/övergång.

Eller så forsätter du med samma produkter och bara byter ut nån tvätt då och då för att på så sätt få det mildare mot håret (det praktiska med detta är att det är ett gratis sätt att testa).

ps. när du tvättar det med vatten, skölj inte bara igenom det utan massera hårbotten som om du hade schampoo, det är främst det som löser smutsen

l'm back

Upp till toppen
Annons: