Annons:
Etiketterövrigtundersökningar
Läst 1068 ggr
TatsuOni
2017-03-31 18:11

Klipper du håret hemma eller hos frisör?

Vart klipper du håret och varför?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

  • Redigerat 2022-02-06 15:34 av TatsuOni
Annons:
tlover
2017-03-31 18:12
#1

Klipper hemma själv då jag hellre gör små fel själv än att frisören tar 15cm då man bad dom ta 2-4 cm!

l'm back

Lillyrod
2017-03-31 18:13
#2

Håller med fullständigt!

TatsuOni
2017-03-31 18:13
#3

Jag klipper det hemma själv och har gjort det i över tio år.

Framförallt för att jag inte litar på frisörer. Gör jag det själv så får jag det som jag vill ha det och behöver inte vara oroligt för att förlora för mycket längd.

Sedan så är det billigare, snabbare, jag slipper föning, rivande med plastborstar i håret, tråkigt småprat, frisörprodukter i håret m.m.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[rumelle]
2017-03-31 18:17
#4

Jag klipper oftast själv hemma. Det är enkelt att toppa längderna själv och raka sidorna själv. Jag har lite lockar så om längderna blir lite ojämna syns det inte.
Ibland klipper jag mig hos frisör om jag vill göra någon större ändring med frisyren eller när jag känner att jag vill unna mig att bli lite ompysslad.

jollycox
2017-03-31 18:19
#5

Jag föredrar att klippa själv med hjälp av mamma. Mamma är dock inte lika förtjust i det. Klippte mig hos frisör typ 2010 och sen bara själv. En gång på våren 2016 och i december 2016 så klippte jag mig hos frisör men nu är det bara själv som gäller. Har största tiden haft kring axellångt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Lojs
2017-03-31 18:19
#6

Alltid hemma själv, det är för dyrt för mig att gå till frisör, prioriterar andra saker istället. Jag har dock motsatt erfarenhet mot andra, att frisörerna inte vågar klippa så mycket som jag vill att de ska göra. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
fruktgumman
2017-03-31 18:25
#7

Hemma själv pga priset

nypisnina
2017-03-31 18:28
#8

Är uppväxt med att min mamma klipper håret, inte utbildad då. Sen lärde hon mig klippa och sen lärde jag mig klippa mitt eget hår. Jag får hjälp ibland när jag är för lat. Har långt hår och tjockt hår och det kan vara lite svårt att få det jämnt där bak, men det är roligt att greja själv, billigt och det blir bra. Jag har varit hos en riktig frisör en gång i mitt liv och det var roligt, jag blev nöjd. Men vill inte lägga dem pengarna på det.

Lia
2017-03-31 18:43
#9

Mamma klipper mig alltid nu för tiden. Då får jag det som jag vill ha det. Annars hade jag för den delen behövt gå till frisör en gång i månaden eftersom jag har så kort hår.

Annielle
2017-03-31 18:58
#10

Min syrra klipper mig alltid, hon började klippa familjen när jag var liten så hon är rätt bra på det! 🙂

Tyvärr är det rätt jobbigt, hon är inte särskilt försiktig av sig och har klippt mig i nacken och örat några gånger, men nu har jag tack och lov längre hår så det är svårare att bli skadad.

Har inga direkt dåliga erfarenheter av att ha klippt mig hos frisör under ca 10 års tid när min syrra och jag inte bodde i samma stad, men avskyr att sitta och glo in i en spegel (finns inget ställe där jag bara känner mig fulare och fulare än i spegeln hos frisören) och babbla med en främling som jag kanske inte ens har lust att babbla med.

Självklart behöver man inte prata om man inte vill, men då tycker jag att det känns ännu jobbigare. Dyrt med frisörbesök också, skulle helst vilja kunna klippa mig själv, men det lilla jag har försökt har inte blivit jämt och bra tyvärr.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

mikkan01
2017-03-31 19:30
#11

Klipper mitt hår själv, oftast kör jag bara s&d. Inte varit hos en frisör på mångamånga år. Klipper resten av familjen + ett par andra också så något rätt måste man ju göra fast man är outbildad ;)

~mikkan

[Tuulikki]
2017-03-31 21:55
#12

Jag har börjat gå till samma frisör som klipper min sambo. Hon klipper mest män som oftast vill klippas med maskin men jag tänkte att jag prövar. Drop-in för 190kr och hon tar bara så lite som behövs i topparna. Jag är hur nöjd som helst!🙂

lunaticIam
2017-04-02 14:27
#13

Jag klipper mig hemma själv. Inte av någon särskild anledning egentligen utan det har mest bara blivit så.

Annons:
Scorpio97
2017-04-02 18:01
#14

Både hos frisör och själv hemma. Blir oftast inte så bra när jag klipper själv och jag vågar inte klippa så mycket som egentligen behövs, men jag tycker frisör är dyrt och oftast klipper dom mer än vad jag ber om. Så jag experimenterar lite med att klippa själv samt klipper hos frisör en-två gånger per år. 

När jag var yngre klippte mamma mig men det vill hon inte längre.


//Jessie

Agda
2017-04-02 18:24
#15

Hemma, har klippt det själv i ca 15 år och innan dess klippte mamma mig. Ser ingen anledning att gå till frisör när jag kan klippa mig själv (har aldrig varit hos en frisör i hela mitt liv, ska jag färga håret så gör mamma eller syrran det).

Annielle
2017-04-02 20:19
#16

Wow! Så många som klipper sig själva! Vad imponerad jag blir! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Rhodugune]
2017-04-03 11:57
#17

#16 Ja det är verkligen så roligt att höra att så många har hittat en egen väg.

Själv har jag eller en lång hårig vän som jag verkligen litar på toppat mitt hår de senaste 15 åren.
För mig personligen handlar det valet om att så få frisörer vet hur långt hår tas om hand, klipps osv och då pratar jag om långt hår som hår som är kanske svanskote långt eller långre.

Jag gick i många år till samma frisör på min hemort, och förstod inte varför mitt hår aldrig blev längre, följde hennes råd om produkter, hur ofta jag borde toppa det.

Sen flyttade jag och vågade inte söka upp någon ny, så jag började toppa håret själv, leta upp info på nätet om hur du kan toppa det själv och hur långt hår kan tas om hand på olika sätt.

Och jag insåg att frisören jag gått till inte visste ett dugg, hon hade rekommederat produkter som mitt hår inte gillade alls och hon hade uppmuntrat mig att toppa mig så ofta att mitt hår inte växte sig längre alls eftersom mitt hår inte växer mer än ca 10 cm per år och det var det hon klippte av sammanlat under ett år…

Sen ca 4 år använder jag Feye's selftrimming method, för U formade ändar, den metoden är lätt att följa och jag har aldrig klippt fel eller för mycket.

Här är en av mina favorit personer på youtube som visar hur det går till om någon är nyfiken.

tlover
2017-04-03 12:19
#18

#17 Är det en lång hårig vän eller en långhårig vän 😉

Skäms inte alla gör vi våra fel, men du fick mig att le idag, det är ju jättebra 👍

l'm back

[Rhodugune]
2017-04-03 12:37
#19

#18 hahaha Ja, hon är längre än mig i alla fall. 😃
Jag har blivit hopplös på siståne med särskrivningar eftersom jag både skriver och pratar mer engelska än svenska, du är inte den första på att anmärka på det.

Annielle
2017-04-03 16:12
#20

Är det någon som har något bra tips på någon youtubevideo fsom visar hur man klipper håret rakt och har typ axellångt hår som behöver toppas eller klippas av typ 5-10 centimeter? Har aldrig klippt hela mitt hår själv, så är nybörjare kan nämnas.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Honestyisdead
2017-04-10 00:14
#21

Alltid hos frisör.

Elsaharr
2017-04-10 19:35
#22

Både och faktiskt. Men om det är hemma är det någon annan som klipper mig. Fast oftast blir det hos frisör. Mest kanske för att jag gillar att gå dit och bli schamponerad och sådär! ;)

Zingo ;D

ladygrenners
2017-04-20 11:29
#23

Mamma klippte när jag var liten, därefter gick jag till frisören ett par gånger under tonåren. Har dock fruktansvärt dåliga erfarenheter av frisören så numera klipper jag håret själv. Det finns en del bra, enkla DIY-tutorials på tex. Youtube som jag följer. Har aldrig blivit ojämnt eller missnöjd med resultatet av klippningen. En bra sax är dock a och o! 😎

/Ladygrenners

Annielle
2017-04-20 14:18
#24

# 23 Vad är det för bra sådana på Youtube du följer?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Berit Ru
2017-10-10 19:25
#25

Själv, för det är billigt, bekvämt och en stor frihet att slippa gå till en frisör. Jag har sen cirka ett år tillbaka kört med Moon Cutting som betyder att man klipper på gynnsamma dagar enligt Månens faser, så det är väl en astrologisk modell, och jag gillar det för det för in lite mystik och magi i hårklippningen. Det fungerar väldigt bra, vet inte om det har med magi att göra, men håret blir klippt ofta och lite åt gången så det blir välskött och tjockt ända ut i topparna. Man ska också enligt samma källa alltid klippa "blunt snip cutting", alltså klippa strået rakt av, aldrig diagonalt eller med rakblad som många frisörer gör. Topparna håller sig mycket bättre med blunt snip så man slipper kluvna hårstrån. Det är mycket frisörerna gör och rekommenderar som egentligen inte är bra för håret ju, men för deras business, att håret blir slitet fort och man måste dit igen. De gör förstås som de tycker är rätt men att klippa sig själv är POWER :)

Upp till toppen
Annons: