Annons:
Etikettövrigt
Läst 1420 ggr
Hair_dude
2017-02-12 01:50

Hårundersökning igen!

Förra gången denna undersökning gjordes blev det 46 svar, vilket var mer än jag någonsin hade kunnat tro. Nu har det gått 2½ år sedan den undersökningen, så jag tänkte om den skulle komma tillbaka med samma frågor! Ni som svarade då får supergärna svara igen, då en hel del kan förändras på två år :)

Precis som förra gången är detta ingen officiell undersökning utan enbart för att det är roligt att veta era "hår-rutiner" :)

1. Hur långt är ditt hår?

2. Sparar du ditt hår för tillfället, isåfall, vad är ditt mål?

3. Vad är det kortaste respektive längsta ditt hår någonsin varit?

4. Vilka frisyrer brukar du göra? (Med frisyrer menas diverse uppsättningar, om du lockar håret etc.)

5. Hur gör du med håret när du sover?

6. Hur mycket tid spenderar du i snitt på ditt hår varje dag?

Tack på förhand!

Annons:
mikkan01
2017-02-12 09:52
#1

Kul! :) Minns inte om jag svarade då men kan väl svara i alla fall. 1. Halvvägs ner på ryggen. 2. Ja, fast det går riktigt segt. Målet är väl till svanken. 3. I "vuxen" ålder så var det nog till rumpan eller en bit ovanför innan jag kapade det till axellångt. 4. Brukar testa det mesta, utsläppt, flätor, uppsatt, halvupsatt, lockigt… Det jag trivs bäst i är nog utsläppt och halvt uppsatt. 5. Ibland sover jag i det utsläppt men för att undvika att gubben lägger sig på det så brukar jag göra en "upp och ner fläta". 6. En kvart kanske :)

~mikkan

[Rhodugune]
2017-02-12 15:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#2

Vad roligt att du fick så många svar, jag hoppas det blir ännu fler den här gången. 😃

1. Hur långt är ditt hår?
Classic, har inte mätt det på ett tag så jag vet inte hur långt det är i cm men skulle tro att det är ca 110cm mät från hårfästet upp över huvudet och ned längs ryggen.

2. Sparar du ditt hår för tillfället, isåfall, vad är ditt mål?
Ja jag håller på att låta det växa ut, har inget mål utan fokuserar på att det ska vara frisk först och fram och att det ska vara roligt att ta hand om.
Så så länge det inte känns för tungt och ohanderligt så får det växa.

3. Vad är det kortaste respektive längsta ditt hår någonsin varit?
Det kortaste var när jag var liten, ca 5 år innan jag fick spara ut för min mamma sen dess har det varit mitt på ryggen långt eller däromkring tills för ca 10 år sen då jag började förstå hur långt hår måste ta om hand.

4. Vilka frisyrer brukar du göra? (Med frisyrer menas diverse uppsättningar, om du lockar håret etc.)
Det blir mest olika knutar, half ups och enkla flätor, för jag är så dålig på mer avanserade flätor och jag använder aldrig värme tex för att locka eller platta håret.

5. Hur gör du med håret när du sover?
Jag sover med det i en lös knut sen ca 3 år tillbaks eftersom fläta slet för mycket på mitt hår.

6. Hur mycket tid spenderar du i snitt på ditt hår varje dag?
Beror på om det är tvätt dag eller inte, en vanlig dag så blir det kanske en 20 min samanlagt, att jag reder ut det och sätter upp det på morgonen och när jag gör samma sak på kvällen.
När det är tvättdag så tar det säkert en 30 min att tvätta det, ibland har jag en inpackning i innan som för sitta i ett tag och sen tar det många timmar för det att lufttorka torrt.

Bifogar lite bilder, hoppas fler gör det
Den första är på hur långt mitt hår är nu.

2a bilden är på mig till vänster och min syster till höger och det är taget när mitt hår var som kortast, hur min mamma klippte mitt hår som liten innan jag fick spara ut både håret och luggen som 5åring

3-6 Är 4  av mina favorit frisyrer. The knot bun, milkmaidbraids,  lazywrap bun, cocoon curls.

7. Min sovknut

Tusen
2017-02-12 18:52
#3

1. Hur långt är ditt hår? C:a 1 dm ovanför midjan

2. Sparar du ditt hår för tillfället, isåfall, vad är ditt mål? Inget egentligt mål utan bara vill se  hur långt det kan bli inom rimlig tid.

3. Vad är det kortaste respektive längsta ditt hår någonsin varit? Kortast: En centimeter runt om. Längst: Strax under midjan

4. Vilka frisyrer brukar du göra? (Med frisyrer menas diverse uppsättningar, om du lockar håret etc.) Har oftast hästsvans till vardags. Till fest ofta knut eller inbakade flätor av olika slag.

5. Hur gör du med håret när du sover? En fläta eller hästsvans

6. Hur mycket tid spenderar du i snitt på ditt hår varje dag? 1 -2 minuter om man bortser från de dagar jag tvättar håret. Förutom själva hårtvätten gör jag inget extra utan låter håret självtorka.

tlover
2017-02-12 19:02
#4

1. Hur långt är ditt hår?
Mellan tbl och classic

2. Sparar du ditt hår för tillfället, isåfall, vad är ditt mål?
Nej, försöker bara rädda det från dottern

3. Vad är det kortaste respektive längsta ditt hår någonsin varit?
Kortaste var som liten då hade jag till hakan längst var mitt på låren

4. Vilka frisyrer brukar du göra? (Med frisyrer menas diverse uppsättningar, om du lockar håret etc.)
Nautilus bun i princip alltid det

5. Hur gör du med håret när du sover?
Sovfläta

6. Hur mycket tid spenderar du i snitt på ditt hår varje dag?
5-10 min/dag inte medräknat S&D (S&D gör jag numer mest för att varva ner om jag har tid då håret är bortom hjälp)

l'm back

Scorpio97
2017-02-13 12:14
#5

1. Hur långt är ditt hår?
Har aldrig mätt håret, men det når nästan BH-bandet bak. Det är dock lite misskött just nu (jag simmar fyra gånger i veckan vilket dödar mitt hår), så 5-10 cm skulle förmodligen behöva klippas bort.

2. Sparar du ditt hår för tillfället, isåfall, vad är ditt mål?
Ja. Har inget särskilt mål dock, bara att få det så långt det går. Förmodligen blir det max en-två decimeter längre än vad det är nu. 

3. Vad är det kortaste respektive längsta ditt hår någonsin varit?
Axellängd respektive en bit längre än vad jag har nu.

4. Vilka frisyrer brukar du göra? (Med frisyrer menas diverse uppsättningar, om du lockar håret etc.)
Har i princip aldrig någon särskild frisyr eller uppsättning. Mitt hår är för tunt och halt så tofsar och liknande glider bara ur, dessutom är jag inte särskilt intresserad av att greja med det. Tycker det är bekvämast med utsläppt. Lockar det ibland vid speciella tillfällen. 

5. Hur gör du med håret när du sover?
Försöker lägga det uppåt över kudden så jag inte ska ligga och slita på det. Ibland sätter jag upp det med tofs, men det håller aldrig hela natten. 

6. Hur mycket tid spenderar du i snitt på ditt hår varje dag?
Reda ut, borsta och "styla" tar ungefär två minuter. Tvättar och torkar det tre-fem gånger i veckan vilket tar 5-15 minuter. Inpackning en gång i veckan eller varannan vecka, då tar det kanske 5 minuter att blanda, kladda i och sedan skölja ur (räknar inte med den tid inpackningen sitter i). Klippning 30 minuter 1-2 gånger om året. 
Totalt blir det runt 5-10 minuter per dag.


//Jessie

TatsuOni
2017-02-13 12:18
#6

**1. Hur långt är ditt hår?
**Mellan hip och tailbone lenght.

**2. Sparar du ditt hår för tillfället, isåfall, vad är ditt mål?
**Ja. Målet är terminal.

**3. Vad är det kortaste respektive längsta ditt hår någonsin varit?
**Kortast var 0,5 cm. Längsta är den längd det är nu.

**4. Vilka frisyrer brukar du göra? (Med frisyrer menas diverse uppsättningar, om du lockar håret etc.)
**Olika knutar och flätade frisyrer. Orkar inte börja lista dem😛

**5. Hur gör du med håret när du sover?
**Alltid flätat. En/flera flätor, inbakade/utbakade, men det bekvämaste är en fläta högst upp på huvudet, gärna med en Paranda.

**6. Hur mycket tid spenderar du i snitt på ditt hår varje dag?
**En vanlig dag ca 10 minuter.

Om jag kör S&D så blir det mer.

Tvättar gör jag varannan vecka. Då blir det hemmagjord inpackning i innan, ca 15 minuter tvätt och sedan tar det ca 6 timmar om det får lufttorka medan jag drar fingrarna igenom det då och då för att separera hårslingor. Ibland sätter jag mig framför fläkten istället.

Jag färgar med Henna och Indigo varannan till var sjätte månad. Det är ett heldagsprojekt.

Vad snittiden landar på har jag ingen aning om😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
[Tuulikki]
2017-02-13 16:02
#7

1. Hur långt är ditt hår?
Till BH-spännet

2. Sparar du ditt hår för tillfället, isåfall, vad är ditt mål?
Japp, vill ha ungefär till naveln

3. Vad är det kortaste respektive längsta ditt hår någonsin varit?
Kortaste var strax under öronen. Längsta var nästan till naveln.

4. Vilka frisyrer brukar du göra? (Med frisyrer menas diverse uppsättningar, om du lockar håret etc.)
Slarvig bulle på huvudet, in-/utbakade flätor, hästsvans, half up bun.
Använder aldrig värme.

5. Hur gör du med håret när du sover?
Antingen flätar jag det i 2 flätor eller gör en snurrad knut uppe på hjässan med en mjuk Scrunchie.

6. Hur mycket tid spenderar du i snitt på ditt hår varje dag?
Max 10 minuter sammanlagt. En tvätt-dag kanske 20 min.

Hair_dude
2017-02-20 20:47
#8

Inte riktigt lika populärt denna gång som första gången, men stort tack till er som svarat hittills! :)

TatsuOni
2017-02-21 08:38
#9

#8 Tyvärr så är det lite dåligt med aktivitet och inte så många som hänger här just nu.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Charlotte Kittenheart]
2017-02-23 22:26
#10

1. Hur långt är ditt hår

Det slutar några centimeter ovanför axlarna.

2. Sparar du ditt hår för tillfället, isåfall, vad är ditt mål?

Ja, det gör jag, har inget fast slutmål.

3. Vad är det kortaste respektive längsta ditt hår någonsin varit?

Mitt kortaste klippte jag i oktober. Hade en pixiecut med lite längre lugg. Mitt längsta var före jag klippte, hade ungefär till BH-bandet.

4. Vilka frisyrer brukar du göra? (Med frisyrer menas diverse uppsättningar, om du lockar håret etc.)

Har det oftast utsläppt, men när jag inte vill ha det i ansiktet så sätter jag upp luggen i en liten tofs. Om jag sätter upp det så drar jag dock alltid ut lite småslingor så jag inte ser ut som ett ägg.

5. Hur gör du med håret när du sover?

Oftast ingenting, men ibland sätter jag upp luggen i "snurrar" för att få textur i den.

6. Hur mycket tid spenderar du i snitt på ditt hår varje dag?

0-5 minuter beroende på om jag sätter upp det innan jag lägger mig. Färgar det regelbundet också och då tar hela processen ca 1h och 15 min.

lunaticIam
2017-02-25 01:54
#11

Vet inte om undersökningen längre är aktuell men kan väl svara ändå (har inget bättre för mig)! 

1. Kring 78 - 80 cm. 

2. Ja, jag sparar väl. Vore kul att få nedanför rumpan så det är nog mitt mål. 

3. Kortaste är endast ett par centimeter. Längsta är innan jag toppade det senast - kring 84 cm. 

4. Jag har håret uppsatt i princip alltid. Varierar mellan olika knutar och flätade frisyrer. 

5. Jag gör en lös fläta ståendes med huvudet upp och ned. 

6. Ca 45 min om dagen.

jollycox
2017-02-25 12:11
#12

**1. Hur långt är ditt hår?
**Nån cm nedanför örsnibbarna

**2. Sparar du ditt hår för tillfället, isåfall, vad är ditt mål?
**Nej, eller jag tänkte ha några cm längre men det är inte så att jag sparar, snarare bara väntar lite :P

**3. Vad är det kortaste respektive längsta ditt hår någonsin varit?
**Kortaste är pixie cut och längsta är till midjan.

**4. Vilka frisyrer brukar du göra? (Med frisyrer menas diverse uppsättningar, om du lockar håret etc.)
**Inga

**5. Hur gör du med håret när du sover?
**Inget

**6. Hur mycket tid spenderar du i snitt på ditt hår varje dag?
**Några minuter max.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Hair_dude
2017-02-25 23:25
#13

#11 Den är absolut aktuell, grymt kul att du svarar! :)

Alla andra också såklart, kul med svar!

Annons:
amandatherese
2017-02-26 15:32
#14

1. Hur långt är ditt hår? Det går till strax ovanför axlarna. 2. Sparar du ditt hår för tillfället, isåfall, vad är ditt mål? Ja, vill kunna göra flätor igen. 3. Vad är det kortaste respektive längsta ditt hår någonsin varit? Kortaste vet jag inte om man ska räkna mina sidecuts som jag har just nu på några mm eller när jag klippte av allt och hade drygy en cm i nacken men med lång lugg. Längsta var till revbenen i mellanstadiet någongång. 4. Vilka frisyrer brukar du göra? (Med frisyrer menas diverse uppsättningar, om du lockar håret etc.) Brukar ibland locka det, annars är det hästsvans och försöker knåpa ihop flätor. 5. Hur gör du med håret när du sover? Fläta eller inget alls. 6. Hur mycket tid spenderar du i snitt på ditt hår varje dag? 5-10min

Pluppen93
2017-03-12 07:47
#15

1. Några cm under skuldrorna 2. Ja det gör jag, jag vill ha till svanken men samtidigt att det ska vara i bra skick så sakta men säkert :) 3. Längsta har vart precis ovanför rumpan, men då var jag liten o kortaste har vart helt rakat så jag tappade hår under en dum hemmablekning som tonåring 4. Bara låta det hänga, ponytail, buns eller inbakad fläta 5. Orkar jag så flätar jag det annars sätter jag bara upp det i en bulle 6. Det är jätteolika men allt från 20 min till 3 timmar då jag gör hårinpackning o skämmer bort det ibland :)

Upp till toppen
Annons: