Annons:
Etiketterfärgblekningtoning
Läst 1310 ggr
Majaannamiapia97
12/22/16, 5:59 PM

Färga håret hemma

(Tänker bara först kort ge er en liten bakgrund) Naturligt så är min hårfärg cendren, alltså på vintern är den en kall brun hårfärg och på sommaren kan den bli lite blond. Hur som helst så skulle jag i september färga det silver hos en frisör, men när jag var klar vart det inte silver, det var blont.. Och jag passar verkligen inte i blont, även om jag tar hand om det med silverschampo mm. Och fick betala 2000kr för besöket hos frisören och känner inte för att gå till en frisör igen och lägga lika mycket pengar igen.

Så jag har bestämt mig för att färga det hemma istället, känner även en person som har utbildat sig till frisör för länge sedan som kan hjälpa mig men dock vet jag inte om hennes kunskaper med färgning. Nu vill jag bara färga det brunt igen, typ askigt brunt, en kall brun ton. Men jag är rädd att om man bara tar en färgning som är åt den hårfärgen jag vill ha så kommer det ändå inte bli så bra och det kommer bli en varm ton, vilket jag inte vill ha.

Har sökt på internet men hittar inget bra inlägg som jag tycker man kan följa. Har ni några råd och tips på vad man kan göra för att färga från ett blont hår till ett kallt, brunt askigt hår? Alltså undvika missfärgningar osv.

Super tacksam för svar! Är så missnöjd över min nuvarande hårfärg.

Annons:
majasund
12/23/16, 9:25 PM
#1

köp en röd färgbomb, tex från märket "la riche directions" som på bland annat lyko, som du blandar ut med Balsam innan du lägger den kalla bruna färgen, då slipper du gröna missfärgningar

[VCG1997]
1/2/17, 11:07 PM
#2

Jag färgade själv mitt mörkbruna hår askblont hos en frisör och blev inte nöjd med resultatet. Jag fick också bleka 5 gånger för den naturliga färgen vägrade släppa. Jag valde efter bara 2 månader med blont hår att färga håret chokladbrunt(toning- använde Loreals Casting Crème Gloss och kan verkligen rekommendera den) och efter det så använde jag permanent färg för att få en kall mellanbrun-mörkbrun nyans och då använde jag Schwarzkopf Keratin Color Care vilket gav ett perfekt resultat samt hållbart. Just denna färg innehåller keratin också vilket är superbra för håret så denna sliter mindre än andra också. Att köpa hårfärg själv och färga hemma är inte dåligt och behöver inte ge det minsta sämre resultat. Däremot avråder jag alla från att köpa de billigaste färgerna så som Mood och Jane Hellen för dem är katastrofalt dåliga.

Det är superviktigt i alla fall att du tar en brun toning med en röd ton i som du sedan kan färga över och kom ihåg att välja en rödbrun nyans som är i alla fall en nyans ljusare än önskat slutresultat. Du ska ha en rödbrun färg för att annars är risken för grönt hår eller mycket ojämnt resultat stor. Rött motarbetar grönt starkast så rekommenderar rödbrun toning för att sedan färga med permanent hårfärg till den önskade nyansen. 

Lycka till med färgningen och hoppas det blir bra! :)

Majaannamiapia97
1/3/17, 10:53 PM
#3

#1 #2  Tack så jätte mycket för svar! Köpte en röd färgbomb och hade i håret vilket gav mitt hår en röd/rosa nyans och sen la jag i en brun färg. Dock så är det liite kvar så mitt hår är nu ganska mörkt med en rosa nyans i sig. Tänkte lägga i lite mer brun imorgon så att all av den rosa försvinner men tycker håret är lite allt för mörk.. Något tips på vad man kan göra? Köpa någon grå aktig brun och ha i? Eller hur ljusar man upp en mörk kall brun, så att den inte är så mot den mörka choklad färgen?

[VCG1997]
1/3/17, 11:21 PM
#4

#3

Det finns inget sätt att färga ett hår ljusare. Man kan bara bleka ett hår ljusare. Det är därför jag skrev att det är viktigt att ta en röd färg som är en nyans ljusare än önskat slutresultat. Men är du säker på att det verkligen är så mörkt? Jag menar i många fall så fastnar mycket överskottsfärg, speciellt när håret har varit blekt innan. Jag använde en ljus chokladbrun färg men den kändes svart till en början men den blev ljusare efter x antal tvättar. Sedan så tror jag mentalt att kontrasten gör detta. När man har varit blond innan så upplever man håret så extremt mörk och blir något obekväm för det känns ovant. Sedan släpper ju färgen också med tiden vilket gör att det blir ljusare:)

Nu har jag mörkbrunt hår och trivs jättebra med det.. var ju också blond och missnöjd som sagt :)

Majaannamiapia97
1/4/17, 12:48 AM
#5

#4 Jaha okej, alltså svart är det inte men det kanske är som du säger, att jag inte är van. Kan ju se vad som händer efter ett par tvättar, kanske är lite hastigt att säga just nu om jag är nöjd eller inte. Tack :)

[VCG1997]
1/4/17, 1:04 AM
#6

#5

Ovana kan göra att man uppfattar färgen på fel sätt. Men du får köra några tvättar och se vad du känner. Jag gick 1 år på frisörprogrammet på gymnasiet innan jag bytte linje så jag har ganska mycket kunskap inom hår. Jag önskar också att det var lättare att färga håret bara något ljusare. Fast blekningen finns ju kvar under så när färgen tvättas ur/tonas ned med tiden så kommer det bli mycket ljusare :)

Annons:
Majaannamiapia97
1/4/17, 1:22 AM
#7

#6 Ja, jag får nog helt enkelt ha lite tålamod och ge håret lite tid. Dessutom kan det ju hända att jag blir som du säger nöjd efter några tvättar eller så. (:

[VCG1997]
1/4/17, 2:02 AM
#8

#7

Tålamod är viktigt när det gäller håret. Speciellt när det gäller att hitta rätt nyans. Själv så har jag svårt att tro att jag någonsin skulle bli blond igen. Dels sliter blekning väldigt mycket men jag passade inte heller i blont så :)

Upp till toppen
Annons: