Annons:
Etiketthårvård
Läst 1025 ggr
Mysan_
12/10/16, 9:32 PM

Balsammetoden

Hejsan hoppsan. 🙂

Jag har nu bestämt mig för att börja med Balsammetoden. Jag gjorde precis sista tvätten med Schampo och då använde jag mig av detta schampot, och efter det använde jag detta balsamet. Jag hade dock tänkt använda det här balsamet i fortsättningen, tror ni att det är ett bra Balsam, och kommer jag behöva något mer? Jag vill också gärna använda hårinpackning, vilket är erat bästa tips? Vad använder ni andra för produkter? Mitt mål är att få så långt (och gärna tjockt) hår som möjligt, och vad är era bästa tips? Ni som har långt, friskt och tjockt hår, hur behandlar ni erat hår? Är det bra om man använder någon Olja? Jag har också hört att hårmassage ska vara bra, hur gör man då? Oj vad mycket jag frågar… 😃

Annons:
Katarina97
12/10/16, 10:25 PM
#1

När jag använt Balsammetoden så använde jag 2 Balsam ett "tvättbalsam" som inte var lika "mjukgörande" Balsam i hårbottnen, ett billigt från coops egna märke brukade jag oftast använda och sedan ett lite dyrare och mer vårdande i längderna som jag använde som ett vanligt Balsam. Har inte testat det balsamet du länkade till men skulle gissa att det är ett mer vårdande Balsam som jag säkert skulle kunna använda i längderna men jag personligen hade nog inte använt det som tvättbalsam då det ofta mest tyngde ner mitt hår och aldrig blev så bra när jag använde ett "bra" Balsam som tvättbalsam, men det är säkert olika för alla.

Som hårinpackning använde jag denna och den fungerade bra för mig. 

Som Olja skulle jag rekommendera en vanlig ekologisk kallpressad kokosolja. Hårmassage kommer typ naturligt när man använder Balsammetoden eftersom man behöver massera in balsamet ordentligt i hårbottnen för att det ska bli rent. 

Andra tips är väl, borsta aldrig blött hår, använd värme så lite som möjligt, låt håret självtorka och gnugga absolut inte med en handduk för att torka det då det skapar mycket slitage. Sen är det bra att se över sin kost och eventuellt ta kosttillskott som t.ex B-vitamin om man inte tror att man får i sig tillräckligt genom kosten då det förbättrar hårkvaliten. 

Oj vad rörigt detta blev men hoppas det hjälpte något 🙂

Tjeja
12/10/16, 11:20 PM
#2

Vad kul att du hittat bra grejor och börjat med Balsammetoden som du fick som förslag i en annan tråd!  😃

Tycker bara det är att fråga på! Det är ju vad dessa forum är till för, så man kan utbyta erfarenheter och lära sig mer! Så be inte om ursäkt för att du  har många frågor! Fråga på bara! alltid är det någon som kan svara på någon av frågorna du stället och ge ett och annat tips! 👍

#1 Den Loreal Elvital hårinpackning du Länkar till, blev nyfiken att prova den, vet du om den är fri från Silikoner?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Katarina97
12/10/16, 11:31 PM
#3

#2 När jag tänker efter så är jag inte helt säker på det. Vet att den var det förut när jag använde Balsammetoden men det var ett tag sen och dom kan ha ändrat receptet och nu använder jag inte BM längre så har inte funderat på det, men tror jag har den hemma så ska kolla!

Tjeja
12/10/16, 11:43 PM
#4

Ja kolla gärna och berätta! Tack! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Katarina97
12/10/16, 11:53 PM
#5

#4 Kollat nu, inga Silikoner eller mineraloljor i 👍

Tjeja
12/10/16, 11:59 PM
#6

#5 TACK! Vad bra! Då skall jag köpa och prova den! jag har ju så förfärligt fint, tunt och skört hår . Hoppas att den kan vara till hjälp för mitt tunna hår utan att tynga ner det till stripor. 

Vad tror du? Hur har den fungerat för dig?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Katarina97
12/11/16, 12:15 AM
#7

#6 Jag har också väldigt fint och tunt hår och för mig fungerar den jätte bra och mjukar upp håret utan att tynga ner det alls vilket annars är ett vanligt problem för mig med andra produkter. Så jag skulle tro att den funkar bra för dig med, det är självklart omöjligt att veta säkert, men tycker absolut att du ska testa! 🙂

Tjeja
12/11/16, 12:20 AM
#8

Ska absolut beställa och testa den då! Tack igen för tipset! (även om det från början inte var menat som något tips och inte ens till mig alls ) hi ih..

Förlåt Mysan att jag råkade kapa din tråd här lite! Inte meningen att dra OT!

Hoppas att fler kommer in och kan svara på dina frågor utifrån sina erfarenheter och som har hår som liknar ditt hår så du får svar som passar dig! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Mysan_
12/11/16, 6:56 AM
#9

Tack så jättemycket för era svar! Då skriver jag upp allt på inköpslistan, ett billigt coop Balsam, balsamet jag länkade och den där inpackningen, den verkade ju superbra! Kanske någon Olja eller vitamintillskott också. Jag har hört att det ska vara väldigt bra med ricinolja, vet ni om det är så?

Tjeja
12/11/16, 11:53 AM
#10

Ricinolja i håret eller som kosttillskott?

Som kosttillskott vet jag att det skall vara nyttigt, hur nyttigt vet jag inte. men en sak vet jag garanterat, det är SKITÄCKLIGT! ha ha.. men det går ju snabbt att svälja ner så det går fort över i alla fall! 

Jag skulle aldrig våga ha det i håret på grund av stanken däremot.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Mysan_
12/11/16, 12:12 PM
#11

I håret. 🙂 Ja du har rätt, det stinker nog. Jag har läst om några som har tvättat håret med bara bikarbonat, har ni några erfarenheter av det? 🙂

Tjeja
12/11/16, 12:17 PM
#12

Inte jag i alla fall har någon erfarenhet själv men det vore intressant att höra om det fungerar utan att håret tar skada!? Tänker att det borde ju fräta på håret borde det inte det? Rent lär det bli i alla fall tänker jag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Mysan_
12/11/16, 12:34 PM
#13

Ja det tänkte jag också, hörde också att någon hade provat bakpulver! Jag skulle gärna vilja veta lite om hur det fungerar, för det låter ju intressant. Vissa tvättar ju håret med bara vatten också, men då borde det väl inte bli rent? I Indien till exempel är det ju jättemånga som har så långt, tjockt och fint hår, jag skulle gärna vilja veta hur dom tar hand om sitt hår. 🙂 Det skulle vara underbart att kunna ta hand om sitt hår på ett helt naturligt sätt utan massa kemiska ämnen och gifter, men att det fortfararande luktar gott och blir rent.

Annons:
TatsuOni
12/11/16, 1:50 PM
#14

Bikarbonat kan fungera i rätt doser och med rätt eftervård, men jag rekommenderar dig inte att testa det i första hand, då det kan gå väldigt fel.

Bara vatten fungerar fint för vissa. Det kallas för Water only eller WO.

Ricinolja fungerar bra enligt vissa, medan andra får enormt håravfall och klåda i hårbotten utav det.

Det är bra att du vill ta hand om ditt hår, men testa en sak i taget för att kunna avgöra vad som fungerar och inte 🙂

Det bästa sättet att spara ut håret är att ta hand om det bra, minska slitaget, äta och dricka ordentligt.

För att minska slitaget så är det bra att:

  • Undvika värme (t ex plattång).
  • Inte färga det/ använda naturliga produkter som t ex Henna.
  • Ha håret uppsatt.
  • Inte använda snodd med metall.
  • Använd gärna hårpinne/hårgaffel och om du använder hårsnodd så rekommenderar jag  t ex invisibobbles istället för vanliga snoddar.
  • Tvätta det så sällan som möjligt.
  • Använd gärna en bredtandad kam i trä, ben eller horn till håret. Inte plastborste, då det sliter enormt. Red ut stora tovor försiktigt med fingrarna.
  • Skaffa gärna ett örngott i siden/satin och ha helst håret uppsatt när du sover.

I övrigt så kan du kolla in S&D.

Vill du hitta mer information om att spara ut håret så rekommenderar jag http://longhaircommunity.com/


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Mysan_
12/11/16, 2:22 PM
#15

Tusen tack TatsuOni! Hur färgar man håret med Henna? :)

TatsuOni
12/11/16, 2:27 PM
#16

#15 Henna ger en röd färg. Har du mörkt hår så får du röda toner i håret. Vill man ha t ex rödbrunt mörkbrunt så kan man blanda i andra saker, t ex Indigo. Vill man ha det svart så kan man färga med Henna och Indigo i tvåstegsmetoden. Det kan ta några gånger innan det är helt svart dock. Själv gör jag detta och har svart hår.

Här har du lite info: http://www.hennabutiken.se/hur-gor-man

Dock så rekommenderar jag inte att blanda i syra om inte ditt vatten har ett högre pH-värde, då det kan ge torrt hår.

Värt att tänka på är också att man verkligen ska vilja hålla på med det. Det är kladdigt och tidskrävande, men framförallt i princip omöjligt att bleka ur.

Det är bara att fråga om du vill veta mer efter att ha läst länken 🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Mysan_
12/11/16, 2:50 PM
#17

Åh det skulle jag ju kanske kunna prova 🙂 
Det är svart hår jag vill ha. Sliter det något över huvud taget och hur länge brukar det sitta i håret? 🙂

TatsuOni
12/11/16, 2:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#18

#17 Jag upplever inte att det sliter alls. Däremot så kan håret bli lite torrt utav det. Jag motverkar det genom att byta ut en del utav vattnet mot kokosmjölk (utan tillsatser) och tvätta håret som vanligt med Balsam efteråt.

Jag brukar ha i hennan i 3-5 timmar och indigon i 2-4. Vissa har hennan i över natten och andra har i indigon endast en timma.

Jag har väldigt ljust hår naturligt, så för mig tog det några omgångar innan jag fick det riktigt svart. Numera tänker jag underhålla utväxten och köra hela håret en till två gånger om året. 🙂

Första bilden är på min naturliga färg och den andra från i maj i år.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Mysan_
12/11/16, 3:07 PM
#19

Oj vilket vackert och långt hår du har! 😍 Henna låter absolut som något jag skulle kunna prova. Men i så fall på en helg då jag har lite mer tid 😃

TatsuOni
12/11/16, 3:12 PM
#20

 #19 Tack! 🌺

Se till att köpa ordentlig Henna och Indigo bara. Själv köper jag min från sidan jag länkade till ovan.

Det blir en heldag, så jag brukar göra det en lördag eller söndag😛 Det kommer att rinna en del, så mitt tips är att leta fram en gammal kudde och lägga dig och ha ett filmmaraton😃 Det rinner nämligen mindre om du ligger ner😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Mysan_
12/11/16, 3:16 PM
#21

Tack så mycket för tipset om Henna! Kommer ju vara ledig en del nu i jul så det kanske får bli då. 🙂

TatsuOni
12/11/16, 3:18 PM
#22

#21 Lycka till! Uppdatera oss gärna om hur det går om du testar 🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Mysan_
12/11/16, 3:19 PM
#23

Tack så mycket! Ja det ska jag göra 🙂

Mysan_
12/11/16, 3:27 PM
#24

Jag hittade en video här, är det såhär man gör? 🙂

TatsuOni
12/11/16, 5:27 PM
#25

#24 Jag gör inte så🙂

  • Jag värmer vatten (det ska inte koka) och så värmer jag kokosmjölken lite grann i ett vattenbad.

  • Sedan blandar jag ihop allt till en krämig yoghurtkonsistens med en plastgaffel. Sätter plast över och låter stå över natten. Blir hennan för tjock så kan du alltid ha i lite kranvatten dagen efter.

  • Jag föredrar att skölja igenom (inte tvätta) håret och handdukstorka innan jag färgar det.

  • Jag smörjer in huden med en fet Olja för att få mindre Henna i ansikte och nacke. (Tänk på att använda handskar till hennan.)

  • Sedan tar jag slinga för slinga och masserar försiktigt in hennan. Jag börjar bakifrån och underifrån. Resten utav håret håller jag undan med en plastklämma.

  • Sedan drar jag en plastpåse och plastfolie om huvudet och sedan en handduk. Jag brukar dra lite gammalt tyg som en halsduk runt halsen för att fånga upp lite rinningar.

  • Låter hennan verka några timmar.

  • Blandar Indigo med varmt (inte kokande) vatten och resten utav kokosmjölken som jag värmer upp lite. Jag blandar till en tjock yoghurtkonsistens igen. (Blir den för tjock så är det bara att blanda i lite mer vatten efteråt.)

  • Låter den svalna medans jag sköljer ur hennan. (Tvätta inte håret ännu utan skölj bara ur hennan.)

  • Handdukstorkar håret och gör samma sak som med hennan. (Använd handskar)

  • Indigon är lite svårare att fördela jämnt så ta inte för stora slingor och massera in den ordentligt (utan att tova håret).

  • Sedan är det plast och handduk igen under några timmar.

  • Sköljer ur indigon och tvättar som vanligt med BM.

Hehe, så gör jag😛 Några fler frågor?🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Mysan_
12/11/16, 6:40 PM
#26

Åh okej! Jag tror absolut att jag kommer testa Henna och Indigo, det verkar ju jättemycket bättre än vanlig toning 🙂 

Och jag har nu officiellt börjat med Balsammetoden, idag gjorde jag min första tvätt med bara Balsam (och hårinpackning) nyss. Men oj vad torrt och risigt håret känns, inte allt så lent som det brukar! 😮 Särskilt på mig som har lockigt hår. Kommer det fortsätta vara såhär eller blir det bättre med tiden? Eller det kanske är för att det inte är 100% torkat än? Hårbotten känns i alla fall mycket bättre och fuktigare. 🙂

tlover
12/11/16, 9:50 PM
#27

#13 jag tvättar med bara vatten och mitt hår blir rent. Däremot kan det variera från person till person på samma sätt som Balsammetoden fungerar olika från person till person. För mig fungerade tex BM inte men då testade jag inte nya produkter så ofta så jag kanske inte hittade "rätt" men nu har jag snart hållit på med WO i tre år och är nöjd. Det har i princip bara krånglat just efter att jag hade flyttat för ingen hade använt kranarna i lägenheten på 6+ månader så första tiden fanns det beläggningar i kranarna och det gick inte bort med bara vatten så jag har använt Schampo 1-2 gånger under de senaste åren

l'm back

Annons:
TatsuOni
12/12/16, 8:48 AM
#28

#26 BM fungerar inte för alla, men det kan också vara att du behöver testa andra produkter. Folk med lockigt hår brukar oftast använda lite "tyngre" mer vårdande produkter för att motverka torrhet.

En del har även en övergångsperiod, men det brukar ge fett hår snarare än torrt.

Har du tvättat håret ordentligt med sistaschampo innan?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Mysan_
12/12/16, 9:27 AM
#29

Mitt hår är jättelent nu och inte ett dugg torrt, det känns jättebra och det känns verkligen som det funkar!

TatsuOni
12/12/16, 9:35 AM
#30

#29 Toppen!👍


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: