Annons:
Etiketthårvård
Läst 2480 ggr
Zadeira
9/22/16, 3:59 PM

Schampo/balsam utan sodium benzoate?

Jag har gått och blivit överkänslig mot Sodium Benzoate, konserveringsmedel som finns i de flesta schampon och Balsam. Det tog flera månader innan jag började förstå varför jag alltid hade sår i hårbotten, svidande stora områden som blev värre och värre. Körde med Balsammetoden, provade med schampon och gjorde det ena efter det andra men hårbotten blev sårigare och sårigare. Efter en hel del sökningar och kollande på nätet insåg jag att boven i dramat måste vara Sodium Benzoate!

Det är tydligen inte helt ovanligt att man är överkänslig mot detta ämnet. Mitt bröt ut i samband med att jag pga Balsammetoden masserade hårbotten väldigt mycket vid hårtvätt och alltså i princip gnuggade in ämnet jag är överkänslig mot i hårbotten. Det blev alltså värre och värre för varje tvätt eftersom jag fortsatte att plåga hårbotten med ordentlig gnuggning med vad jag tydligen inte tåler. Om du har kliande, sårig hårbotten och inte kommer till rätta med problemet: se över dina produkter och om du använder sådant som innehåller Sodium Benzoate så prova att byta dessa produkter!

Nu har jag under någon månad tvättat håret med produkter utan detta konserveringsmedel och hårbotten har hämtat sig igen. Men jag har insett att det är svårt att hitta produkter som inte innehåller det. Har bara nyligen börjat kolla med de flesta vanliga schampon och Balsam på hyllorna i mataffärerna innehåller det. Därför tänkte jag att vi här inne tillsammans kanske kan hitta produkter UTAN Sodium Benzoate!

Hittills har jag provat dessa produkter, så skriv gärna ner de du vet utan sodium benzoate:

  • Urtekram (bara testat Aloe Vera Schampo samt Balsam, men jag tror att alla deras produkter är fria från sodium benzoate)

  • Fabolous Fruit (både Schampo och balsam)

  •  Garnier Respons Avocado Oil and Shea butter (balsamet enbart, Schampo innehåller Sodium Benzoate)

Annons:
TatsuOni
9/23/16, 8:35 AM
#1

Faith in nature. Åtminstone deras aloe vera Balsam var fritt från det när jag använde det som tvättbalsam.

Eilas Balsam. (Köpes hos Bodystore som är en nätbutik).


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tigra79
4/25/17, 10:16 PM
#2

Jag har samma problem som dig och jag har verkligen skitsvårt att hitta Schampo och Balsam utan Sodium Benzoate och även citric acid (som tydligen också kan ställa till det om man inte tål SB). Det är ju ett tag sen du gjorde inlägget, har du hittat något mer Schampo och/el Balsam utan dessa ämnen?

tigra79
4/25/17, 10:28 PM
#3

Jag hittade precis detta, kan det fungera? https://www.apotea.se/silikonfritt-schampo-300-ml

Zadeira
4/26/17, 8:57 AM
#4

Jag har helt glömt tråden, men numera använder jag mest Garnier Fructis Denisfy både Schampo och Balsam. Var så nöjd när jag hittade en variant som går att hitta nästan överallt och har efter 3 månader ännu inte upplevt något problem med hårbotten.

Det du länkade till har jag inte provat, men det låter ju absolut som det är värt att prova det!

jollycox
4/26/17, 1:56 PM
#5

Jag använder änglamarks balsam

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Zadeira
4/26/17, 3:31 PM
#6

#5 Det innehåller Sodium Benzoate, just det som vi i tråden vill undvika…

Annons:
jollycox
4/26/17, 5:06 PM
#7

Nej inte flaskan jag har iallafall. Just det som VI i tråden vill undvika. Även jag. Annars hade jag ju inte skrivit.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

tigra79
4/26/17, 8:23 PM
#8

Såg senare att det jag länkade till innehåller Citronsyra (citric acid), så det var inte heller bra :/  Ska kolla upp Garnier. Jag och mitt hår brukar inte gilla dom jättemycket tyvärr, men är man desperat så är man ;) Jag har nog inte provat just den sorten du använder iaf.

Zadeira
4/26/17, 8:45 PM
#9

#7 Konstigt, den jag kollade på sist hade det i sig… Skumt. De kanske har bytt och jag kollade en gammal flaska, det är inte helt omöjligt faktiskt. Du har ingen bild på hur den ser ut nu?

Zadeira
4/26/17, 8:46 PM
#10

#7 Det är på Coop den finns va?

jollycox
4/26/17, 9:02 PM
#11

#10 Ja på coop finns den. Såhär ser den ut http://vegobeauty.se/wp-content/uploads/2016/10/82886.jpg
Förut vet jag att den innehöll Sodium Benzoate.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Zadeira
4/26/17, 9:06 PM
#12

#11 Tack! Då måste det varit en äldre flaska jag kollade på (var hemma hos en kompis). Den såg nämligen inte likadan ut. Men då har man ju ett till att prova nu! TACK 😃

Annons:
Zadeira
5/25/17, 6:10 PM
#14

Någon som har tips på någon inpackning utan Sodium Benzoate? Gör ibland hemmagjorda inpackningar men skulle behöva en färdig inpackning att variera med.

[AnimeV4]
5/28/17, 12:13 PM
#15

Kikar också här då nästa Balsam ska vara fritt ifrån det, fast jag har även kravet att det inte ska vara djurtestat. Kan tillägga att Faith in Nature Aloe Vera och Jojoba innehåller Sodium Benzoate, tyvärr.

jollycox
5/31/17, 9:50 PM
#16

#14 Loreal elvital nutri gloss (rosa) tycker jag är bra.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Zadeira
6/1/17, 8:07 AM
#17

#16 Tack, den ska jag kolla upp!

Zadeira
11/7/19, 6:27 PM
#18

Började undra varför min hårbotten bråkat och gör ont hela tiden på senare tid… Nu har de börjat med Sodium Bensoate i Garnier Fructis Denisfy som tidigare variut utan… Jag blir så förbannad. Att det ska vara så svårt att göra schampoo utan det.

Så nu börjar jakten på nytt Schampo igen.

Åsa S
11/8/19, 2:18 PM
#19

Jag tvättar håret med 28% Aleppotvål (innehåll olivolja, lagerbärsolja, lut) och när jag sköljt ur tvålen så slutsköljer jag med vinägervatten (äppelcidervinäger och vatten) så mycket mer komplicerat än så behöver det inte vara och man använder få kemikalier. Mitt hår är nere vid knäna så nej det blir inte tovigt eller svårkammat och det luktar inte vinäger heller.

TatsuOni
11/8/19, 5:07 PM
#20

#18 Så tråkigt!

Tog bort det från våran lista. Tala gärna om ifall flera produkter inte hör hemma där längre, eller om ni hittar nya produkter som vi kan skriva in🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: