Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1072 ggr
Snurrig
7/19/16, 11:39 AM

Aleppotvål

Hellu.
Jag har alltid haft problem med torr, mjällig och kliande hårbotten. Har rätt nyligen börjat använda Aleppotvål och det har genast blivit mycket bättre. Känns nästan lite som ett mirakel.. men det jag undrar är om det även är bra för håret? Tänkte eftersom det brukar skrivas att man måste ha Balsam efter Schampo, nu är det här visserligen inget Schampo, men har inte tvål samma effekt? Har noll koll egentligen, men skulle helst inte vilja förstöra håret om jag kan undvika det.

Jag använder alltså inget annat till håret än tvålen.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
Perly
7/19/16, 12:31 PM
#1

Aleppotvål är väl mestadels olivolja om jag inte missminner mig så borde vara rätt vårdande som det är 🙂 Men beror ju givetvis på märke också

Alltid Oavsett

Snurrig
7/19/16, 12:47 PM
#2

#1 Jo, det står 91% Olivolja, 8%  Lagerbärsolja och 1%  är inte specificerat vad det är. 🙂

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

TatsuOni
7/19/16, 4:45 PM
#3

Hur känns håret? Så länge det ser och känns bra, så bör det ju också må bra🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Snurrig
7/19/16, 5:22 PM
#4

#3 Har bara tvättat håret två gånger med det, men jag tycker inte att det är någon större skillnad än hur det brukar vara när jag använder vanligt schampo+balsam. Får väl hoppas att det fortsätter så.

Däremot så känns det väldigt strävt/konstigt medan jag försöker skölja ur det, och det känns väldigt svårt att få bort. Vet inte om jag lyckas tvätta ur all tvål till 100%.. men när det torkat så känns det helt normalt. Vet inte om det är "farligt"/dåligt om tvålrester blir kvar. Med tanke på att huden redan blivit bättre så kan det knappast vara särskilt skadligt. Har tvättat ansiktet med det fler gånger, och är nästintill helt bra nu, så blir förhoppningsvis lika bra med hårbotten. Jag förstår inte hur det kan göra en sån enorm skillnad på en sån kort tid. Helt sjukt. Men glad är jag! 😃

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

TatsuOni
7/20/16, 11:24 AM
#5

Du kan väl hålla oss uppdaterade här om hur ditt hår och hårbotten mår så att fler med samma problem kan följa dig?🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Tibonnanj]
7/20/16, 7:43 PM
#6

#¤ Jag har hört att strävheten som känns i blött hår när man använder "rena prudukter" beror på att ditt hår är helt rent dvs inga slagg produkter eller Silikoner som ligger runt stråt som en hinna för att det ska kännas glansigt, mjukt och fint men som egentligen skadar. Samma sak gäller på huden.

Annons:
Snurrig
7/20/16, 8:10 PM
#7

#5 Absolut!

#6 Jaha, men då så! Inget att oroa sig för alltså, då lyckas jag säkert skölja ur det helt också. Tyckte det var skumt att det kunde kännas så strävt och konstigt när det var blött för att sedan bli helt mjukt och fint som torrt. Bra att veta. 👍

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Snurrig
11/7/16, 7:46 PM
#8

En liten uppdatering: Jag blev som sagt mycket bättre i ansiktet, men är fortfarande inte helt bra. Det blev aldrig en lika stor skillnad i hårbotten, det blev bättre men inte helt bra. Visserligen så blir håret tvättat i annat Schampo hos frisören, och sen brukar jag även tvätta med ett "sista tvätten"-schampo efteråt, eftersom hon har i produkter och jag har inte sån bra koll på hur sånt fungerar.. om aleppotvålen kan tvätta bort sånt eller inte. Jaja. Har läst lite om äppelcidervinäger och tänkte testa det också, så igår (för första gången) sköljde jag håret i en blandning av äppelvidervinäger och vatten, för att sedan skölja med vatten. Jag vet inte hur länge man bör hålla på för att kunna se resultat, men får se hur det går helt enkelt.. om det hjälper min hårbotten eller nått.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

TatsuOni
11/9/16, 5:50 PM
#9

Roligt att se en uppdatering! 🙂 Lycka till och jag hoppas verkligen att du hittar någonting som fungerar för dig🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: