Annons:
Etikettövrigt
Läst 1197 ggr
Liv03
2016-06-06 17:33

Ska klippa håret hemma själv. Hur gör jag?

Hej!! Jag är 13 år och jag har haft samma tråkiga färg och frisyr ända sedan jag föddes. Jag har frågat mina föräldrar om jag får färga det blått eller lila eller om jag får klippa det kort och svaret har alltid blivit nej eftersom att jag kommer sakna mitt gamla hår. Många drömmer om ett tjockt, mörkt och tungt hår men jag säger er, det suger att ha fint naturligt hår. Man får inte bestämma någonting själv, man får inte klippa det kort eller färga någon del av håret eftersom att det finns människor som skulle göra vad som helst för att få mitt hår, jag har sagt att de får raka av det och sälja det till någon cancerfond men det vill de inte heller. Jag önskar att jag hade normalt tunt hår. Så jag har bestämt mig för att klippa av håret själv, hemma tillsammans med min bästis som har erbjudit hjälp (som också uppmuntrar mig till mitt beslut). Och jag är seriös med mitt beslut, jag har velat ha kort hår i nästan ett år nu och jag har sagt det men de tror att det bara är en fas, de tror att jag kommer ångra mig och att jag kommer sakna mitt hår. Men nej, jag vill ha kort hår, jag är seriös. Min lillebror får ha kort hår så varför får inte jag ha kort? (Svar: sexism) Vi är ju bara 13 så vi har ingen frisörutbildning eller något. Jag undrar om ni har några tips på hur vi borde göra. Jag vet att jag ska inte göra för hastiga tag, jag ska ta lite i taget, och jag ska inte ta alldeles för mycket för om det blir fel och det är för kort så kan jag inte gå till frisören och snygga till det. Som sagt, har ni några tips? Finns det något man borde ha förutom hårsax och kam?

Annons:
[Tibonnanj]
2016-06-06 17:38
#1

Spegel för att se baksidan av huvudet.

Även om din kompis klipper dig så kommer du vilja se och kontrollera hur det ser ut baktill.

Men man måste väl inte ha föräldrars tillåtelse för att klippa sig hos frisör? för det är ju det säkraste att göra.

[Klave]
2016-06-06 17:39
#2

Mitt bästa tips är att kolla på Youtube tutorials och att inte klippa för kort med än gång utan klipp lite och se till att de blir jämt och sedan klippa mer ifall du vill ha det kortare. Vill du köra så kör! Det är trotts allt bara hår.

tlover
2016-06-06 17:41
#3

#1 "Men man måste väl inte ha föräldrars tillåtelse för att klippa sig hos frisör? för det är ju det säkraste att göra."

Jo det måste man ha, alla köp av en omyndig måste godkännas av målsman/förälder. Även små saker som tex godis för egna pengar (även om de flesta föräldrar har gett sitt godkännande för att barnet använder sina egna pengar).

Frisören kan råka illa ut om denne tar betalt av en minderårig och föräldrarna klagar, i vanliga fall kanske det inte skulle finnas nån risk för det men i detta fall kan det ju bli det.

l'm back

[AnimeV4]
2016-06-06 17:45
#4

#3 Men det är väl att man inte får sälja saker/göra affärer av ett högre värde till någon under 16 år?

[Tibonnanj]
2016-06-06 17:55
#5

#3 Nu när du säger det så låter det ju vettigt.

Ts, kan du inte hota med att du klipper dig själv om de inte låter dig gå till frisör och klippa dig som du vill.

Det är ganska svårt att få till en bra frisyr som inte ser hackig ut när man klipper kortare hår. I alla fall om man gör det för första gången. Av erfarenhet så blir det nästan aldrig som man tänkt sig. Fast det är ju också roligt att göra det själv och blir det snyggt så känner man sig riktigt bra :)

Liv03
2016-06-06 18:51
#6

#5 Ja, vilken bra idé!!! Har inte tänkt på det innan🙉😅!! Åh vad dum jag känner mig nu, haha!! Tack för tipset!!!!!😊 Förresten detta har inget med ämnet att göra men vad står Ts för??

Annons:
[AnimeV4]
2016-06-06 19:08
#7

#6 TS = Trådstartaren. Alltså du ;)

Surpan
2016-06-07 13:12
#8

Oj vad jag känner igen mig. Jag har tjockt mörkt hår och klippte av mig allt till axlarna när jag var strax över din ålder. Jag vet inte hur långt hår du har idag men kan du inte försöka prata lungt med dina föräldrar, säg att håret är tungt och varmt på sommaren. Att det är tungt för huvudet även att ha det uppsatt. Kanske går de med på att låta dig testa att klippa av till en mellanlängd först? Jag tror inte du ska hota med att du gör som du vill ändå, bättre att ha en bra dialog där du visar att detta är ett moget beslut som du verkligen vill.

/Surpan

lollynonna
2016-06-12 16:13
#9

Hur kort ska du klippa det? Om du vill får du gärna lägga in före och efterbilder då du har gjort det!😃

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[AnimeV4]
2016-06-12 23:20
#10

#9 Håller med!👍

Liv03
2016-06-15 17:08
#11

Det blev inte av, jag hotade föräldrarna och de tyckte att jag var respektlös mot min farmor som jag bara träffar en gång om året. Jag bryr mig egentligen inte om hon tycker att jag är fin eller inte, så när jag väl tänkte klippa mig så blev det för läskigt, jag var rädd att göra fel. Det får bli någon annan gång, när jag är lite modigare. Det kändes bara fel vid det tillfället.

[AnimeV4]
2016-06-15 19:56
#12

#11 Jag hoppas att du åter finner ditt mod! För mig tog det flera år innan jag vågade klippa kort, men nu är det bland det bästa jag gjort och jag undrar varför jag inte gjorde det tidigare! Ett tips är att ta lite i taget och bara korta ner håret utan att försöka sig på en avancerad frisyr.

Upp till toppen
Annons: