Annons:
Etiketterdreadslöshårperuker
Läst 1037 ggr
Tatepeters
2016-06-04 23:21

Dreadlocks.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha dreads och har haft det tidigare. Jag har dock hört att som vit en helst inte ska ha det, eftersom att det är deras kultur men jag har sett många vita bära det och fortfarande vara feminister och stå för allas rättigheter och det gör jag med. Jag vill inte vara en dålig människa,  vad tycker ni?

Annons:
Aleya
2016-06-04 23:38
#1

He? Dreads är en frisyr. Varför lägga vikt vid det?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Stallmima
2016-06-04 23:44
#2

Du är väl ingen dålig människa som vill ha dreads, om du vill ha det tycker jag du ska skaffa det  👍

TatsuOni
2016-06-05 11:27
#3

Vill du ha dreads så kör på. Det är många med olika hudfärg, ursprung och kultur som har dreads idag, helt enkelt för att det är en frisyr som tilltalar dem.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

IceTee
2016-06-08 18:04
#4

Det är hela grejen med CA. Jag är rätt PK av mig (politiskt korrekt) men jag drar faktiskt gränsen där. Ska vi leva i ett mångkulturellt samhälle måste vi också kunna ta del av varandras kulturer. Man bör absolut inte skända någons tro eller religion men dreads är ingen religion och jag har bestämt att jag inte gillar hela grejen med CA faktiskt. 
Tatueringar och töjningar borde väl inte heller vara ok i så fall? Eller?

Medarbetare på Skor iFokus

Tatepeters
2016-06-08 20:21
#5

Det var det jag tänkte på, CA alltså. Håller dock med dig för allting har ju ursprung ifrån någon annan kultur. Men vill inte att någon ska ta illa upp eftersom att jag själv är vit.

IceTee
2016-06-08 21:35
#6

#5 det är klart att någon annan skulle kunna det men jag tror de är få faktiskt! Jag upplevde i alla fall inget sånt när jag hade dreads
Dock var CA inte lika stort för 4 år sedan kanske

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Märling
2016-06-16 21:18
#7

Jag har nog bara hört och läst om CA och dreads från folk från USA typ. Kan hända att det inte är en så stor fråga i Sverige för jag har också sett flera vita och mycket pålästa feminister ha det och har varit lite fundersam över det.

Iaf så fattar jag det som att det kan vara problematiskt för vita att ha dreads av den anledningen att en som vit kan ha den frisyren och i allmänhet bemötas som cool och lite edgy typ. Färgade personer med dreads bemöts istället ofta med avsmak och diskriminering. Detta trots att dreads för många med viss hårtyp kan vara ett smidigt och naturligt sätt att ha håret.

Så fattar jag det, om du googlar på dreads och cultural appropriation kan du nog hitta personer som beskriver det bättre. I många fall är det inte fel att ta del av andras kulturer men med dreads kan det bli lite knepigt då det kan kännas som en nagel i ögat för många eftersom du som vit med dreads blir behandlad annorlunda.

Men ja,  det finns delade åsikter om detta, så det bästa är kanske att läsa på lite vad folk med tolkningsföreträde i frågan tycker och sedan ta ställning utifrån det.

Jag är vit och hade dreads för några år sedan. Det är inget jag direkt ångrar och jag trivdes bra i det. Ibland blir jag sugen på att låta håret växa ut och skaffa dreads igen men tror aldrig jag kommer göra det. Dels för att jag trivs i kort hår men också för att det faktiskt finns ganska många som kan ta illa upp så det känns inte riktigt rätt att jag ska ha det.

Upp till toppen
Annons: