Annons:
Etikettfrisyrer
Läst 1710 ggr
pannkaksrullar
2016-05-21 13:20

Kort hår?

Jag är tjej. Jag har länge velat ha kort hår, alltså "pojkfrisyr". Det är något jag önskat sedan jag var kanske 10 år, idag är jag 16. Jag har aldrig vågat, eftersom jag är rädd att jag ska ångra det och att det ska se fult ut. 

Är även rädd att jag ska se tjock ut. Jag är normalviktig, men har liksom en grövre kroppsform, väldigt breda axlar osv. Har även lite runda kinder fortfarande, men gissar på oval ansiktsform. 

Tror ni att det kan funka med kort hår? Ni som har kort hår, ångrar ni att ni klippte er? Hur lång tid tar det att växa ut det igen ungefär? Och ser det dumt ut med kort hår om man har självfall i håret? 🙂

Annons:
Calcifer
2016-05-21 13:26
#1

Kan absolut fungera. Jag har varit överviktig när jag haft kort hår. Ett tips är att gå till en riktigt bra frisör och ta med dig en bild på t:ex en kändis som har en frisyr du gillar. Och att prata med frisören och säga "jag vill ha liknande det, men det måste passa min ansiktsform". Går du till en bra frisör ska de kunna hjälpa dig.

Sen hur fort det växer ut är individuellt faktiskt. Mitt hår växer som ogräs och har gått från extremt kort pixie (med snaggat bak och på sidorna) till ner över axlarna på lite över ett år.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

JoannaLi
2016-05-21 13:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag klippte mig i vintras, och klippte det ännu kortare i våras. Jag är jättenöjd! Jag är också ganska lockig, men det stör inget i min frisör i alla fall. 

Jag är inte pinnsmal, och tycker att håret passar riktigt bra :)

Mitt hår växer extremt fort, 2-4 cm på 7 veckor. :D

Namiko
2016-05-21 13:44
#3

Jag gick till en frisör och berättade vad jag hade tänkt mig när jag ville klippa kort efter att ha haft håret till armbågarna länge. Jag fick helt enkelt veta om vad jag tänkt mig skulle passa min ansiktsform och lite allmänna tips. Sen gick jag hem och funderade några dagar till innan jag klippte mig och jag ångrade mig inte alls. Även om du klipper riktigt kort (jag har haft 1-2 cm som det kortaste) så tar det inte mer än 1-1½ år innan håret når till axlarna igen.

Frisörer är riktigt duktiga på att se vad som passar till olika ansiktsformer. Du kan till och med gå till flera olika för att få tips och råd helt gratis om du är osäker på vad som passar dig och vill ha mer än en persons åsikt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Devya]
2016-05-21 13:47
#4

Om  du har ett ett ovalt ansikte borde du i princip passa i vilken hårfrisyr som helst. 

Testa, experimentera! Det är ju ändå bara hår och det växer ut igen. :)

Corgitok
2016-05-21 14:44
#5

Kör på tycker jag!!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

pannkaksrullar
2016-05-21 20:27
#6

Tack för alla svar! Mätte ansiktet nu och märkte, tyvärr, att de mått jag gjort något år tidigare måste blivit fel. Mitt ansikte är ca 15 cm brett över käkbenet och 20,5 cm långt. Tror jag då har avlångt ansikte eller fyrkantigt..? Svårt att avgöra men gissar på det. 

Tror ni kort funkar ändå?

Annons:
Corgitok
2016-05-21 23:01
#7

Jadå, men fråga frisören vad som passar bäst för bäst resultat :)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

[AnimeV4]
2016-05-22 03:49
#8

Jag hoppas att du klipper kort och blir lika nöjd som mig. Jag väntade i 17 år och nu är jag gladare än någonsin! Undrade verkligen varför det tagit mig sådan tid ^^

pannkaksrullar
2016-05-23 07:56
#9

#7 Jo, det ska jag göra! :) #8 Man blir ju lite frestad! Skönt att du blev nöjd. :D Idag gäller det, om jag ska kapa allt eller inte. Ska till frisören i eftermiddag, och är så nervös. Vågar jag verkligen? Tänk om det blir jättfult :o

[masken123]
2016-05-23 08:59
#10

Fokusera inte för mycket på ansiktsformer bara! När jag klippte mig kort hade jag visserligen haft page innan, så det blev väl inte jättestor skillnad. Men jag tycker att du ska köra! Du kan ju börja med en lite längre frisyr, och sedan klippa kortare. Jag har aldrig ångrat mig att jag klippte mig, tvärtom! Om du inte är säker kan du ju, som sagt innan, fråga din frisör!

[Devya]
2016-05-23 10:26
#11

#9 Som sagt, det växer ju ut igen om du tyckte att det inte blev så bra som du hade hoppats på! Ingen större katastrof! :)

amandatherese
2016-05-23 10:36
#12

Jag är jättenöjd med att ha klippt av mitt i början av året ^^, Hoppas du blir nöjd oavsett hur du väljer att göra i eftermiddag, det växer ju ut igen :D

[AnimeV4]
2016-05-23 11:21
#13

#9 Way to go! Det blir säkert jättebra, ska du se ^__^

Annons:
KentHjärta
2016-05-28 11:53
#14

Har haft kort hår sen jag var 14, är nu 18, så fyra år. Det är typ det bästa jag gjort!

Roosenlilja
2016-05-31 13:01
#15

Det finns ju dataprogram som du kan leka med frisyrer och färg :)
Ta en bild rakt framifrån, glöm inte att fästa upp håret så inget syns på bilden. Sen är det bara att ladda ner fotot i ett frisörprogram. Sök på frisyrer på nätet. :) Både roligt och fräckt när man även kan lägga smink på vissa av programmen.

People will forget what you said, People will forget what you did, but people will never forget how you made them feel  //Maya Angelou

Upp till toppen
Annons: