Annons:
Etikettfrisyrer
Läst 2804 ggr
[Devya]
5/19/16, 11:30 AM

Sidecut/undercut

Nu är det så att jag har en kal fläck på bakhuvudet så jag har börjat fundera på en sidecut och en undercut. Jag kan inte bara göra en undercut för då blir mitt hår att se för tunt ut. Istället tänkte jag göra både en sidecut och en undercut samt försöka sätta det mesta av mitt hår på ena sidan. Spara så mycket hår jag kan, i princip.

Jag hade helst velat behålla allt mitt hår men som det är nu ser det otroligt konstigt ut då jag sätter upp mitt hår i en hårsvans. Man ser genast den kala stora fläcken och det ser inte snyggt ut på något vis. Jag har därför blivit så otroligt nojjig över det här och sätter aldrig upp håret nuförtiden utan försöker dölja fläcken så mycket som möjligt. Läkaren vet inte om det någonsin kommer att växa ut igen för det finns inga tecken på det vid det här laget då det är helt slät och mjukt där. Ju större fläck desto större risk för att det aldrig växer ut sa min läkare (lika stort som ett äpple typ). Även om det skulle börja växa hår ut vid något skede så skulle det ändå dröja över 6 år (om inte mer) innan det skulle få en bra längd som matchar min nuvarande längd.

Är det någon annan som har en sidecut eller undercut? Vad är era erfarenheter kring den här hårstilen? Fördelar och nackdelar?

Annons:
Hoseok
5/19/16, 12:06 PM
#1

Har haft båda. Min kompis har en undercut som är väldigt diskret, hon kan liksom flytta över håret och det ser fortfarande naturligt ut. Jag ser inga större nackdelar med det, det är ju populärt att ha det så det är ingen som kommer kolla konstigt osv. Hitta bara en frisör som kan göra det Korrekt. Om du inte gör själv och vet hur du gör.

[Devya]
5/19/16, 12:26 PM
#2

#1 Jag skulle jättegärna vela ha en liten undercut men då håret ser ut som det gör och inte är särskilt tjockt, så vet jag inte riktigt om det skulle se bra ut på det viset, tyvärr.

Problemet jag har med sidecut och undercut att det ser så "punkrockigt" ut och det är definitivit inte min personliga stil. Jag kan tycka att det ser jättesnyggt ut men jag är ju inte den tuffa typen, utan mer den sockersöta typen. =P

Jag har en frisör som jag har gått till i många år (snart 8 år) och jag sätter all min tillit till henne. :)

Zadeira
5/19/16, 2:59 PM
#3

Har haft sidecut i drygt 2 år. I januari klippte jag mig för sista gången  och har sen dess låtit det växa och nu har det växt ca 6 cm. Fördelar är väl att det är snyggt och att det är lite svalare nu till sommaren, samt som du säger man kan dölja kala fläckar eller dumma hårvirvlar. Nackdelar är att det är svårt att underhålla själv (det är typ omöjligt att raka jämna kanter när man inte själv ser ordentligt) och beroende på hur kort man vill ha det så krävs det ju rätt ofta klippning/rakning. Jag löste det med att pojkvännen fick underhålla det.

Jag tycker inte att sidecut är särskilt punkigt/rockigt/goth osv om man inte kör resten av stilen med med kläder och smink.

Hur långt är resten av ditt hår?

[Devya]
5/19/16, 4:36 PM
#4

#3 Wow, mitt hår växer absolut inte sådär snabbt. På ett år har det högst vuxit 5cm.

Mitt hår går typ till mitt bh-band så det är ju inte särskilt kort och jag vill behålla längden. Jag tror också att det kommer att göra det mera feminint och inte så "punkigt/rockigt". Alla har hittills sagt att det är en punk/rock stil, så de tycks ha samma uppfattning om det som mig. :) Det är ju nog en lite tuffare stil hur man än vrider och vänder på det, vilket inte riktigt passar mig. Sen igen kanske jag lär mig att älska den stilen också. Allt är nog bättre än hur det är nu förstås. :)

Zadeira
5/19/16, 5:15 PM
#5

Saken är den att mitt andra hår växer inte alls lika fort! Har bh-bandslångt resten. Jag vet inte om det är så att eftersom det är kortare så slits det inte lika mycket, går inte av på samma sätt osv och därför växer det fortare. Jag trodde ALDRIG det skulle gå så fort, men det har det gjort. Nu är jag sugen på att klippa av mig allt långa hår och göra nån kort frisyr istället men vet inte om jag vågar.

Visst är det lite "tuffare", men om du fortsätter klä dig gulligt och feminint så tror inte jag att det blir så att du blir "hårdare" i din look. Tror mer att du får en annan dynamik i looken. Men det är ju bara jag 😉

[Devya]
5/19/16, 5:53 PM
#6

#5 Njaa, alltså runt omkring min kala fläck så finns hår som har börjat växa ut (tydligen var den kala fläcken ännu större förut med tanke på det taggiga området runtomkring) och det har inte ändrats i längden på fyra veckor nu. Det är lika taggit som förut. =P Därför tvivlar jag på att mitt hår lär växa snabbare bara för att det blir snaggat på ena sidan. :) Mitt hår växer helt enkelt jättelångsamt, oberoende! :)

Annons:
Zadeira
5/19/16, 6:48 PM
#7

#6 Men det spelar kanske ingen roll hur snabbt håret växer om du nu överväger sidecut/undercut? Trivs du i frisyren behåller du ju säkert den kort ändå.

[Devya]
5/19/16, 7:11 PM
#8

#7 Oberoende så blir det nog det bästa alternativet för mig just nu. :)

Men som sagt, mitt hår växer jättelångsamt oberoende vilken längd den har. :D Så kanske det här skulle vara en bra frisyr om jag börjar gilla den. :)

Upp till toppen
Annons: