Annons:
Etiketthårvård
Läst 988 ggr
Zadeira
5/18/16, 3:51 PM

Torr hårbotten, vad göra?

Nu är jag så trött på mitt hår. Alla säger att Balsammetoden ska vara så bra om man har torrt hår och hårbotten. Förra omgången jag körde med BM fick jag till sist, efter två år, sluta för att min hårbotten blev jättetorr och jag till sist fick Mjäll. Fick köra ett par månader med mjällschampo och hårbotten var jättefin, MEN resten av håret avskydde det oavsett vilket mjällschampo och Balsam jag körde. Torrt, spretigt, sprött, platt och kändes som tuggummi vid varje tvätt.

Nu har jag kört BM i snart två veckor igen och jag tvättat håret 3 gånger, senast i söndags. Nu idag upptäckte jag igen att min hårbotten blivit så otroligt torr igen. Det fullkomligt snöar små snöflingor så fort jag petar på håret och hårbotten kliar så att jag drivs till vansinne.

Läste lite på nätet och har läst att man inte ska använda Balsam i hårbotten. Men det är ju det BM går ut på. Förra omgången provade jag flertalet olika tvättbalsam men alla gjorde hårbotten såhär torr. Kan det vara så att BM inte funkar alls på min hårbotten?

Håret i sig blir jättefettigt efter ett par dagar, medan själva hårbotten blir torrare för varje dag. Det känns alltså som att mitt hår består av två helt olika delar, en extremt torr, flagnande och kliande hårbotten och själva håret som är superfettigt.

Vad kan hjälpa mig? Mitt hår är så mycket finare, mjukare och mår mycket bättre på BM, medan min hårbotten verkar helt omöjligt att få att funka med BM.

Annons:
Scorpio97
5/18/16, 4:20 PM
#1

Blir hårbottnen torr av tvättbalsamet - skippa tvättbalsamet! Jag har inte tvättbalsam alls, utan bara vårdande som jag har i både hårbotten och längderna. Prova det. Att du har fett hår beror på att du har torr hårbotten, så det är det du måste försöka få bort i första hand.

Jag har lika, och har upptäckt att jag inte kan använda tvättbalsam vid varje tvätt för då blir min hårbotten för torr. Provade ett tag att ha det varannan eller var tredje tvätt, men insåg efter ett tag att det blir bäst om jag skippar det helt och bara kör på vårdande. Sen gör jag egna inpackningar så fort jag känner att hårbotten börjar bli torr, eller så blandar jag i lite Olja och/eller honung i balsamet nästa tvätt. Honung är fantastiskt för min hårbotten. 

Sen fungerar inte BM för alla, så det kan hända att det inte är något för dig. Men prova att återfukta mer först. 
Har du kollat på någon annan NoPoo-metod?


//Jessie

Zadeira
5/18/16, 4:27 PM
#2

Så det går att köra utan tvättbalsam? Blir håret ändå rent? Eller rättare sagt, blir hårbotten ren då?

Jag har kört med kokosolja men bara sporadiskt när jag kommit ihåg det. Kanske ska jag prova att köra en inpackning för hårbotten med kokosolja var gång jag ska tvätta håret, kan det hjälpa? Samt ÄCV-skölj efter varje tvätt.  Ska prova med honungsinpackning ikväll, kokosoljan tog slut förra veckan och jag har inte kunnat köpa ny än.

Nej, jag har inte kollat på andra NoPoo-metoder, men kanske får läsa på lite om det ifall jag inte får rätt på BM. Schampotvätt känns ju inte lockande.

Scorpio97
5/18/16, 4:37 PM
#3

#2 Jag har kört utan tvättbalsam åtminstone det senaste året i alla fall, och märker ingen skillnad på renhet. Sen beror det ju på vilket hår man har och hur man är också, det finns ju personer som anser att håret inte blir rent med tvättbalsam heller utan måste ha Schampo. Men för mig fungerar det med bara vårdande, och jag tycker både hårbotten och håret blir rent. 
Finns ju en NoPoo metod som heter Water Only/WO, man har alltså varken Schampo eller Balsam. Jag tvivlar på att folk skulle fortsätta med det om håret inte blev rent, så då borde det väl gå att få håret rent med vårdande Balsam också?

Ja, prova med fler inpackningar och återfuktning. Det kanske inte behövs varje gång du tvättar håret, men prova dig fram. För mig räcker det med en ordentlig inpackning (över natten) ungefär varannan vecka, och lite Olja eller honung i balsamet ungefär varannan eller var tredje tvätt. Men i perioder när jag har torrare hårbotten så får jag köra inpackning oftare eller ha Olja i vid varje tvätt. Så nu i början kan det vara bra att återfukta så mycket som möjligt tills hårbotten är bra, sen får du kolla hur mycket återfuktning som behövs för att hålla det

Jag hoppas lite extra återfuktning räcker och att det blir bättre. Torr hårbotten är verkligen hemskt.


//Jessie

Zadeira
5/18/16, 4:56 PM
#4

#3 Jo, jag tänker också att om man kan köra WO borde det gå, bara man masserar hårbotten tillräckligt.

Det är ju hårbotten som är problemet och inte håret, så fokus blir väl på att hitta någon metod, inpackning eller tvätt som verkligen gör gott för hårbotten. Många har ju inpackningar för att längderna behöver det, medan det för mig är tvärt om bara hårbotten som behöver det. Läste om att tvätta med honungsvatten, så man kanske kan kombinera det med balsamtvättar, typ köra varannan eller så och sen då fokusera mer på inpackningar för hårbotten.

Tänk att det ska vara så svårt att tvätta håret 😉

jollycox
5/18/16, 8:23 PM
#5

Jag har också lite samma problem. Min hårbotten är torr, kliar och det lossnar små flingor när jag kliar. Jag håller på att testa mig fram just nu till vad som funkar. Men jag tvättar varannan gång med bara vatten och det hjälper mig, så testa det.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Zadeira
5/18/16, 8:37 PM
#6

Jag tror att jag möjligtvis har identifierat orsaken till mina problem, nämligen Sodium Benzoate! Läste igenom innehållsförteckningarna på alla tvättbalsam jag normalt har använt och alla innehåller Sodium Benzoate. Jag har läst på och det är ett konserveringsmedel som det är många som reagerar på med allergiliknande symtom!

Minns att jag använde  Fabolous Fruit med ojämna mellanrum eftersom det inte finns i mina normala affärer och de perioderna jag haft en flaska sån har hårbotten varit mycket bättre. Det har inte Sodium Benzoate i sig.

Jag tänker mig att jag är känslig mot Sodium Benzoate, och eftersom man vid BM masserar och gnider in balsamet så ordentligt så blir det helt enkelt för intensivt och för mycket för hårbotten som reagerar med allergiliknande symtom, klåda, sveda, klia och uttorkad hårbotten som flagnar.

Kan detta vara mitt problem?

Jag ska prova att fortsätta BM men med ett väl utvalt Balsam utan Sodium Benzoate, och dessutom vara noga med ÄCV-sköljning och hårbotteninpackningar och se om hårbotten blir bättre.

Annons:
_Fisken
5/19/16, 7:08 AM
#7

Du nämner Fabolous Fruit. Menar du schampoo eller Balsam?

Man kan ha läggning för att få lätt svamp i hårbotten också å det ger irritation.  När jag använt Fungoral har jag *alltid* blivit bra!

Zadeira
5/19/16, 2:51 PM
#8

#7 Balsam såklart eftersom jag kör med Balsammetoden.

[AnimeV4]
5/19/16, 11:20 PM
#9

Mitt hår gillade inte vissa balsamsorter. Jag hade också snö om man rufsade i det. Jag använder nu Faith In Natures sorter Seaweed and citrus och Aloe vera. Inte en enda snöflinga och mitt hår älskar det! Kanske värt att pröva?

Zadeira
5/20/16, 9:02 AM
#10

#9 Det innehåller ju Sodium Benzoate, och det är just det jag misstänker är orsaken till mina problem. Har köpt hem och ska testa Fabolous Fruit Balsam som tvättbalsam, eftersom det inte innehåller Sodium Benzoate.

[AnimeV4]
5/20/16, 4:18 PM
#11

#10 Jaha. Jag hoppas att din nya sort fungerar bättre då🙂

Zadeira
5/21/16, 7:07 PM
#12

#11 Tack, återstår att se!

kim1980
5/21/16, 7:14 PM
#13

# 0 hår Olja hårinpakning är mitt förslag. .

Annons:
IaMiaMaria
5/23/16, 2:44 PM
#14

På apoteket finns det något som heter återfuktande hårbottengele. Den är super bra! jag får också perioder då jag blir jätte torr i hårbotten och det kliar hemskt. Då tvättar jag håret som vanligt och när jag har torkat det med handduken så masserar jag in denna hårbottengele (apotekets egna märke) och sen får håret torka som vanligt. Håret blir inte fett eller konstigt på något sätt och den är svalkande och skön. Så den rekommenderar jag!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[AnimeV4]
5/23/16, 5:44 PM
#15

#14 Den har jag också använt, men det var över 10 år sedan. Funkade väldigt bra iallafall!

Zadeira
5/23/16, 6:18 PM
#16

#14 Den får jag kanske se mig om efter och prova! Vet du om den funkar med BM?

[AnimeV4]
5/23/16, 6:39 PM
#17
IaMiaMaria
5/23/16, 7:58 PM
#18

ja precis den är det, den är jätte bra. Jag tror inte att det har nån betydelse för vilken metod man använder när man tvättar håret. Man kan ju använda den på torrt hår också. jag skrev bara hur jag brukar göra då jag använder den.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Zadeira
5/23/16, 8:38 PM
#19

#17 Finns ju ingen innehållslista, men får definitivt kolla på den på apoteket.

#18 Jo men om man kör med BM så måste man ju undvika vissa produkter och ingredienser i produkter, så därför undrade jag om den är godkänd som produkt för BM.

[AnimeV4]
5/23/16, 8:40 PM
#20

#19 Googla namnet så finns det säkert på en annan sida! Apoteket är dåliga på innehåll😐

Annons:
Zadeira
5/23/16, 8:48 PM
#21

#19 Apoteket hjärtat hade innehåll på både Hjärtats och ACOs hårgele för torr hårbotten. Det enda som verkar lite osäkert är Castor Oil, som kan vara svårt att få ur med BM. Men nog värt att prova tillfälligt. Kan ju köra sista Schampo igen om jag får build up.

[AnimeV4]
5/23/16, 11:47 PM
#22

#21 Hoppas att det fungerar lika bra för dig  som det gjorde för mig!

Zadeira
5/24/16, 12:13 AM
#23

#22 Det verkar ha gjort jättestor skillnad bara på att jag bytte Balsam till ett utan sodium bensoate, så troligen låg mitt problem till största delen i överkänslighet mot just det. Två tvättar med annar Balsam och hårbotten är mycket bättre.

Ska dock lägga på minnet den där gelen om det behövs framöver.

[AnimeV4]
5/24/16, 1:10 AM
#24

#23 Åh, vad skönt! Hoppas att det blir superbra nu utan annat🙂

Upp till toppen
Annons: