Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1901 ggr
Snurrig
2016-05-01 14:58

Från kort till långt

Hellu! Det är bestämt. Jag ska spara ut mitt hår.

Hur ska jag gå tillväga? Hur kan jag påskynda processen? Hur behåller man en bra hårkvalitet? Ös på med alla tips ni har! Jag vill göra rätt från början, och har världens möjlighet till det nu eftersom jag har såpass kort hår som är relativt orört. 

Vad kan jag förbättra?
Det jag utgår från är mitt hår som har ungefär den här längden och formen (länk). Jag har naturligt rakt och fint hår (Menar kvaliteten/hårdheten/tjockleken, inte utseendemässigt).

Som det ser ut nu så brukar jag tvätta håret en gång i veckan med Neutral's Schampo och Balsam. Jag har problem med torr och känslig hud. Tvättar jag oftare brukar det resultera i mycket Mjäll, röda fläckar och kliande. Ibland brukar jag dränka både hårbotten och längderna i kokosolja. Då gör jag det på kvällen, sover med det, och tvättar på morgonen. Jag vet inte om det är bra på riktigt? Vissa påstår det, medan andra säger emot.

Efter att jag har tvättat brukar jag använda Wella's Sugar Lift och föna för att få volym, så att det inte ska ligga helt platt. Resten av veckan brukar jag endast borsta/kamma igenom det på morgonen, dra igenom/rufsa till med fingrarna så att det inte ska ligga platt och ja.. inget mer. 😉

Hur ska jag göra med klippningen?
Jag har en klipptid i slutet av Maj. Ska jag klippa mig då, och sedan sluta helt och låta det växa fritt från början? Hur fult tror ni att det kommer se ut? Ska jag fortsätta att klippa mig ofta, bara för att få det jämnt under tiden det växer ut - eller kommer det att göra processen långsammare? Hur ska man göra för att det ska se okej ut när det växer?

Mat?
Finns det mat som är bra att äta för håret?
Finns det saker man ska undvika att stoppa i sig för att det hämmar hårväxten eller är negativt för håret på något annat sätt?
Vad är det bästa att äta?

**Andra tips?
**Skriv ner allt ni tycker jag borde tänka på, länka till texter ni tycker jag borde läsa och säg vad jag gör för rätt och fel helt enkelt. Mitt mål är att få väldigt långt hår, men ett delmål kan väl vara att först få ner det till hakan, sen axlarna.. så länge det är och ser friskt ut!
**
/Isaac**

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
oddahviing
2016-05-01 15:33
#1

Många här kör BM - Balsammetoden och tvättar håret endast med väldigt milda Balsam (billiga, men utan onödiga ingredienser). Du kan läsa allt om metoden på Lockig.se. Vilket utesluter t.ex. Sulfater i schampoo som har uttorkande effekt, och målet är väl egentligen att man inte ska behöva tvätta håret mer än 1-2 ggr i veckan.

Klippning.. - Jag klipper mitt eget hår. Jag använder en toffs till hjälp. Här är en hjälpsam video som visar hur du kan göra. Men jag klipper bara när jag känner att topparna är torra och jag ser att det är mycket split-ends. Då klipper jag endast någon cm, sist jag klippte var c:a 4 månader sedan. När man spar ut håret behöver man inte klippa håret speciellt ofta, för klipper man för ofta och för mycket så växer håret aldrig ut. Man kan också köra Search and Destroy vilket är lite tidskrävande, men då sitter man i princip och klipper av de split-ends man hittar, och lämnar resten av håret. Här är en exempel video 1:00 minut in har hon ett smart tips.

Tvätta.. För att undvika split-ends, ta hand om håret.  Jag kan råda att kamma håret med stor-tandad kam innan du duschar, och  när du har i Balsam reder du ut håret lätt med fingrarna. Använd en mikrofiber handduk för att undvika friss.

Bomullskudde suger åt sig fukt, vilket resulterar i torrare hår, att sova på sidenkudde är bättre.

Övrigt.. Kokosolja över natten c:a 1 ggr/veckan är bra för håret. Också ricinolja sägs få håret att växa fortare, man kan göra en blanding av de båda. Annars inpackningar då och då!

Mat.. Jag själv är vegan och tror att det är den nyttigaste kost du kan äta. Det är en basisk kost som reparerar kroppen. Mycket frukt, lågt fettintag (undvik Olja, men ät lite avokado, nötter och frön som också innehåller massor av övriga vitaminer som zink och selen som är bra för håret). Hirs, potatis, sötpotatis, quinoa… fyllda av vitaminer, och quinoa har bra med protein. Övriga bra protein källor - brunt ris, linser, bönor, gröna bladgrönsaker. Frukt och grönsaker i mängder! 2000 kcal per dag idealt. Undvik tomma kalorier som oljor och raffinerat socker.

'-Headlights on the highway-'

TatsuOni
2016-05-01 16:15
#2

Du fick många bra tips i #1.

Vad kan jag förbättra?

Det är bra att du inte tvättar håret för ofta. Själv tvättar jag det varannan vecka och det fungerar bra för mig. Mitt hår mår bättre av BM, men det är individuellt.

När det gäller att borsta/kamma håret så är det bästa en bredtandad kam i trä, horn eller ben och att reda ut tovor med fingrarna. Jag använder även en svinborste dels för att sprida ut fettet från hårbotten i längderna. För vissa, som mig så fungerar svinborst super till håret och för andra så blir håret hemskt.

Hur ska jag göra med klippningen?

Om du tycker att det ser hemskt ut när det växer ut så kan du mikrotrimma eller "underhålla" dem långa delarna. Om du mikrotrimmar så klipper du bort t ex en halv cm i månaden om det växer en cm. Om du "underhåller" så klipper du bort lika mycket som växer ut.

Precis som #1 så rekommenderar jag starkt att du lär dig att toppa håret själv. Jag har klippt mitt eget hår i snart 10 år. För mig tar det numera ca fem minuter att toppa det.

Tänkt på att vare sig du toppar eller kör S&D så är det viktigt att ha en vass sax, gärna en frisörsax. En slö sax "tuggar" nämligen av håret vilket leder till nya skador.

När du är nöjd med formen på ditt hår så toppa det bara när det känns slitet. För mig är detta ca en cm två gånger om året. Jag kör S&D regelbundet. Någonting du inte kan göra själv förrän ditt hår är tillräckligt långt.

Mat?

En bra varierad kost och tillräckligt med vatten.

Andra tips?

När ditt hår blir längre så är det bra att ha det uppsatt i varierade frisyrer för att minska slitaget. Använd inte snoddar med metall då dessa sliter mycket på håret. Använd gärna hårpinnar eller hårgafflar för att sätta upp håret när det är tillräckligt långt.

Siden/satinörngott är bättre än bomull då det minskar friktionen mot håret. Vissa föredrar en "sovmössa" i satin/siden.

Undvik värmestyling så gott du kan.

Undvik att bleka håret.

Massera hårbotten. Gärna dagligen. Detta ökar blodcirkulationen i hårbotten och främjar på så sätt hårväxten.

Lite saker som sliter på håret.

Tröjor i grovt material.

Dragkedjor.

För varmt vatten i duschen.

Sulfater.

Uttorkande alkoholer.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TatsuOni
2016-05-01 16:22
#3

En sak till. Gnugga aldrig håret när du torkar det. Kläm försiktigt ur håret med handduken. Undvik helst frotté. Jag använder en mikrofiberhandduk för hundar som jag köpte billigt för något år sedan. Om du vill ha en mikrofiberhandduk så är de för djur billigare än dem för människor. Annars fungerar en gammal kökshandduk, T-shirt eller lakan också.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Snurrig
2016-05-01 17:23
#4

Tack för alla bra tips oddahviing och TatsuOni!🙂

Search and destroy är definitivt något jag vill börja med så fort jag får mer längd på håret. Men det är nog ett tag tills dess, för mitt hår växer rätt långsamt. Balsammetoden har jag länge velat testa, men är rädd att håret ska bli för platt och tungt när jag har kort hår. Är dessutom osäker på om jag måste sluta med Wella's Sugar Lift isåfall, eller om det fungerar tillsammans. Har inte läst på baksidan av flaskan, men det är säkert nått konstigt i det. Ska kolla upp det först. 👍

Hur skiljer sig en frisörsax från en vanlig sax? Är det bara att dom är vassare?

Angående temperaturen i duschen: Är det fortfarande dåligt om man duschar i väldigt varmt vatten, men avslutar i kallt? Har hela duschtiden någon betydelse, eller är det temperaturen på slutet som är viktigast?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Snurrig
2016-05-02 18:47
#5

Jag hittade inga örngott av satin/siden.. eller det stod något av dom, men sen så stod det även 100% bomull, så jag var inte säker på om det var rätt..

Jag hittade örngott+påslakan av mikrofiber. Fungerar det lika bra som satin/siden? Verkar vara mjukare än de jag använder som är av bomull, så köpte det iaf för att testa. Får ta och leta upp satin/siden annars. 🙂

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

oddahviing
2016-05-02 19:11
#6

#5 tror microfiber har samma verkan som bomull då det är bra på o suga åt sig fukt, så det är inte samma sak som siden 🙂Men det är inte jätte viktigt, bara ett tips. jag själv har inga siden kuddar. Ska skaffa när jag kan hehe

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Snurrig
2016-05-02 19:27
#7

#6 Jaha, vad typiskt. Får väl ta och fortsätta leta efter siden då. Hah, jag förstod inte att det var pga fukten. Trodde det handlade om friktionen *facepalm*. Jag vill göra allt i min makt för att få bra hår.. så jag tänker ta till vara på alla småtips, även om det inte är jätteviktigt. 😊

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

TatsuOni
2016-05-03 14:37
#8

Jag tänker bara på friktionen vad gäller örngott. Jag har sytt mina själva. Det är väldigt enkelt om du bara hittar tyg.

Vet inte hur mikrofiberörngott känns, men jag har läst om folk med långt hår som gillar det.

Hur skiljer sig en frisörsax från en vanlig sax? Är det bara att dom är vassare?

Dels är det att de är vassare. Sedan brukar även vanliga saxar kunna en glipa mellan bladen. Det leder också till hårtuggande istället för klippande. Om du tittar på bladen från sidan så ska du inte se ljus mellan bladen.

Angående temperaturen i duschen: Är det fortfarande dåligt om man duschar i väldigt varmt vatten, men avslutar i kallt? Har hela duschtiden någon betydelse, eller är det temperaturen på slutet som är viktigast?

Tänk mest på att inte duscha i kokhett vatten. Varmvatten sliter, men själv skulle jag aldrig klara av att duscha i kallt.

Det är dock bra för håret att avsluta med en kalldusch då det stänger hårfibrerna. Det brukar jag göra.

Om du gillar långa, extremt varma duschar så kan jag rekommendera en duschmössa. På så sätt så kan du stå länge i värmen utan att blöta ner håret före det är dags att tvätta det.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annielle
2016-05-03 21:39
#9

Vill du inte sy egna sidenörngott så har t.e.x. sidenselma det.

http://www.sidenselma.se/sov-i-siden

Jag har två örngott där ifrån, sägs även ge bättre sömn, svårt att säga om det stämmer, men jag gillar dem i alla fall. 🙂

Färga inte håret (blek det självklart inte) och använd inte hårtork eller andra värmeredskap till håret.

Kamma eller borsta helst aldrig håret när det är vått eller fuktigt eftersom det går av betydligt lättare då.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: