Annons:
Etikettprodukter
Läst 802 ggr
Rumblebee
4/16/16, 2:54 PM

Funderar på burgundy

Kanske finns det redan en liknande tråd någonstans, men i sådana fall har jag missat den när jag letade. Hur som helst funderar jag på att färga mitt hår till burgundy, från mörk blont. Har aldrig färgat mitt hår och vad jag har läst så är det är en knepig färg att bevara? Finns det några bra produkter i budget klass, i sådanafall vilka märken? Vet att man i många fall får det man betalar för, men vill ogärna betala över 100:- för enbart ett schampoo, speciellt inte om det inte håller sitt löfte som produkt. I och med att det tillkommer mer produkter, som conditioner och torr schampoo. För hittills är jag en sådan person som bara tvättat det och sedan borstat det efter att det lufttorkat. Tänkte färga det i en salong, och där lär man väl bli rekommenderad att använda salongprodukter, som förmodligen kostar därefter.

Annons:
emeliiiiieee
4/17/16, 6:44 PM
#1

En färgbomb kan vara bra att ha för att bevara färgen

Gladasvampen
4/22/16, 2:03 AM
#2

Har vänner som använder semipermanent färg (typ manic panic) utblandat i balsamet (krävs dock att man låter det värka i ca 30 min). Funkar super för att pigga upp färgen och med tanke på att en burk kostar runt 100 kr och räcker för ca 5 gånger (beroende på längd på håret) blir det ganska prisvärt. 

Jag har dock ingen personlig erfarenhet eftersom att jag färgar mitt blont, men dessa tips fick jag från min kompis :)

lunaticIam
4/23/16, 5:16 PM
#3

Jag färgade mitt hår till mörklila som blir ljusare i topparna för ungefär två månader sedan. Visserligen är lila enligt min uppfattning en enklare färg att bevara än burgundy men lite problematiskt är det ändå. Särskilt om man inte vill lägga för mycket pengar på produkter.

Precis som skrivits ovan så är färgbomb guld för att bevara hårfärgen. Jag använder min som inpackning och låter den sitta i helst ett par timmar. Det behövs dock inte alls för den gör sitt jobb ändå. En färgbomb kostar mellan 170-200 kr vilket kan kännas lite dyrt men den är också förhållandevis dryg och bör räcka 5-7 användningar. Så snittpriset per användning blir i sin tur inte så mycket. För mig blir det lite dyrare då jag använder två olika färgbomber, en mörkare och en ljusare.

Utöver färgbomb så gör jag precis det som Gladasvampen tipsar om. Det fungerar jättebra och använder man det i samband med färgbomb piggar det till färgen ordentligt!

Just för att jag använder färgbomb och färg så kör jag på billigt Schampo och Balsam (för att det inte ska dra iväg för mycket prismässigt). Jag använder ett för skadat hår istället för färgat hår. Använder du även Schampo och Balsam för färgat hår borde du inte ha några som helst problem med att bevara färgen. Det behöver inte vara ett dyrt Schampo heller utan ett vanligt fungerar lika bra. Dock är det olika för alla. Ingen har ju exakt samma hårtyp eller kvalitet på håret så det som fungerar för mitt hår fungerar kanske inte för någon annan :)

Ett annat tips är att inte tvätta håret så ofta. Jag har under de här lite mer än två månaderna tvättat mitt hår tre gånger. Det är ju tvätten av håret som sliter ut färgen, och håret, så du sparar pengar på att inte tvätta för ofta. Dessutom är det bättre för håret ;)
Använd även kallt vatten när du tvättar håret! Det drar ur mycket mindre färg än om du skulle använda varmt vatten :)

Rumblebee
4/25/16, 1:06 PM
#4

Tack för alla tips :) Färgade håret i lördags och än så länge ser det bra ut haha. Vanligtvis brukade jag tvätta det två gånger per vecka så ska bli intressant att se hur det blir att se ut på kommande helg, har både torrschampo och syntetisk svinborste

Upp till toppen
Annons: