Annons:
Etikettprodukter
Läst 835 ggr
Mysan_
2/10/16, 8:13 PM

Får håret att växa snabbare

Har ni några tips på shampo/balsam/inpackningar som får håret att växa snabbare och bli längre? Jag skulle vilja ha väldigt långt hår, men när det väl blir långt måste jag klippa det igen för det blir så slitet. Så om ni har några bra tips för en som vill få långt hår blir jag jätteglad!

Annons:
Scorpio97
2/10/16, 8:24 PM
#1

Massera hårbotten. Många upplever att dom får starkare hår som växer snabbare med Balsammetoden, och det beror förmodligen (åtminstone delvis) på att man masserar hårbotten mycket mer då. Men du kan göra det även om du inte använder/vill börja med BM

Om man vill kan man ha lite Olja på fingertopparna, men det är inget måste. Sen masserar du helt enkelt hårbotten med fingrarna, jag brukar röra fingrarna i små cirklar från hårfästet och inåt. Efter en stund brukar hårbotten bli varmare eller kanske klia/sticka lite, och det betyder att du har fått igång blodcirkulationen. Gör så ofta/länge du orkar. 

Sen har kost, sömn, stress och allmän hälsa stor påverkan på håret. Mår man bra blir håret också friskare och växer snabbare. 

Vet du vad Search & Destroy/S&D är? Det går i princip ut på att man bara klipper dom topparna som är skadade och att man gör det ofta. Typ varje dag eller en gång i veckan. Skadat hår har en tendens att sprida sig uppåt, och om man istället klipper bort det skadade så ofta som möjligt kan man ofta få länge hår i slutändan.


//Jessie

Mysan_
2/10/16, 8:37 PM
#2

#1 Tack så mycket för tipsen! Massera hårbotten ska jag absolut testa. Hur länge ska man massera ungefär, och ska man massera på olika ställen? Mitt hår blir lätt smutsigt, kan det bli fettigare om man masserar hårbotten? Och om man bara använder Balsam blir det väl inte helt rent? S&D ska jag också prova, jag klippte topparna i måndags, så nu behöver jag nog inte kolla på ett tag. Tack!

Scorpio97
2/10/16, 8:49 PM
#3

#2 Jag brukar köra typ 5-10 minuter eller tills hårbotten blir varm. Jag masserar hela hårbotten. Mitt hår har aldrig blivit fetare av massage. 

"Helt rent", beror på hur du menar. Med Schampo tvättar du faktiskt ofta håret för mycket, det blir för rent och för lite fett kvar. Då tycker din hårbotten att det blir för torrt, och så bildar den mer fett. Du tycker håret blir fett igen, och tvättar det och så blir det värre och värre.
Men bara Balsam så tvättar man håret lagom mycket. Det blir absolut rent, men man tar inte bort all fukt. Då behöver inte din hårbotten producera lika mycket fett, så håret blir faktiskt mindre fett. Många kan tvätta håret mycket mer sällan på BM, från varje-varannan dag till kanske en gång i veckan. 

Om ditt hår snabbt blir smutsigt tycker jag absolut att du ska kolla upp BM. Det är kan kännas lite krångligt i början (förutom Schampo är det vissa ämnen man ska undvika), men många upplever att håret blir mycket bättre. Det finns artiklar och trådar om det här inne på hår iFokus, och du kan även googla så kommer dte upp massor.


//Jessie

Mysan_
2/10/16, 8:58 PM
#4

#3 Tack! Ja, det kanske är värt att testa! Jag brukar tvätta håret innan jag går och lägger mig, och det hinner bli fett bara 2-3 dagar efter. Men ska man ha Balsam i hela håret, alltså även i hårbotten, vid Balsammetoden? Och vet du hur man gör med inpackningar? Jag har en Total Repair från Schwarzkopf, det står att den verkar efter en minut. Ska jag först blöta håret och ev. använda Schampo, och efter det direkt i med inpackningen i någon minut och sedan skölja ur och använda Balsam?

Scorpio97
2/10/16, 9:05 PM
#5

#4 Oftast har man två Balsam. Ett tvättande och ett vårdande. Det tvättande har du i hårbotten, och det vårdande i resten av håret. Jag har dock bara ett vårdande just nu och då har jag det i hårbotten också.

Jag kör ju på Balsammetoden och någon gång har jag bytt ut mitt Balsam mot en inpackning (och annars gjort precis som jag brukar med mitt balsam), men jag vet inte hur man ska göra vid en vanlig tvätt. Så det kan jag tyvärr inte svara på.


//Jessie

Mysan_
2/10/16, 9:08 PM
#6

#5 Okej, tack för hjälpen!

Annons:
Upp till toppen
Annons: