Annons:
Etiketttips-råd
Läst 562 ggr
[Tuulikki]
2/8/16, 10:06 PM

Stressad!

Jag äter B12- och järntillskott och sedan jag började med det har mitt hår blivit mycket tjockare och finare. Sedan jag slutade äta kött har det blivit ännu bättre.

Tyvärr är jag väldigt stressad och deppig just nu så jag tappar ganska mycket hår (både i duschen och när jag borstar det, vilket jag försöker undvika). Det tovar sig jättelätt och jag som brukar ha håret i en slarvig bulle är tvungen att sova med flätor och helst ha flätor på dagarna också för att inte få ont.

Hårbotten är öm och kliar, jag bytte till Schampo och Balsam från apoteket och då slutade det att klia.

Vad sjutton ska jag göra? Mitt mående kommer inte förändras på ett tag så det är ingenting jag kan påverka mer än jag redan försöker. Vad kan jag mer göra? Balsammetoden och liknande fungerar inte för mig :(
Jag har inga problem att gå runt med flottigt hår, så jag tvättar det så sällan som möjligt, men vad mer kan jag göra? Det gör så ont när det tovar sig.

Annons:
TatsuOni
2/9/16, 9:07 AM
#1

Satin/sidenörngott. Alternativt en sovmössa av siden/satin. Det sliter mindre på håret än bomull.

Ha håret uppsatt. Gärna i varierande frisyrer för att undvika slitage på samma ställe.

Sätt gärna upp håret med en hårpinne om du kan/vill då det sliter mindre än en snodd.

Undvik snoddar med metall på.

Borsta helst inte med en plastborste utan hellre med en bredtandad kam i trä, horn eller ben. Red helst ut tovor försiktigt med fingrarna. Du kan testa om ditt hår gillar en svinborste då det sprider ut "fettet" i längderna vilken skyddar och vårdar håret.

Det var några snabba tips. Hoppas att något av dem kan hjälpa🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Tuulikki]
2/9/16, 2:13 PM
#2

Var får man tag i satin/sidenörngott? Jag kan inte sy själv, haha.

Uppsatt har jag! Får försöka variera mer :)

Jag har en bredtandad kam men bara i plast… Har inte hittat någon annan, och har inte råd med det just nu. Försöker undvika kam, reder hellre ut med fingrarna och det funkar oftast, men nu när det är såna tovor får jag blanda lite.

Tack så jättemycket!! Ska prova så gott jag kan :)

TatsuOni
2/9/16, 2:47 PM
#3

Internet🙂 Hittade inga i fysisk butik så jag sydde själv. Det är enkelt! Lägg ut ett vanligt örngott klipp tyget ca en cm större runt för sömsmån, sicksacka och sy ihop som det örngott du ritade av.

Bredtandad träkam som inte kostar skjortan finns på bodyshop. Men det är bra att du reder ut med fingrarna:)

I övrigt så är bara att försöka vårda håret med inpackningar oljor m.m🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Tuulikki]
2/9/16, 4:03 PM
#4

#3 Tack! Jag får leta upp någon bra inpackning, eller googla efter recept på det :)

TatsuOni
2/10/16, 9:21 AM
#5

Om du söker på sidan här så finns det många förslag på både hemgjorda och köpeinpackningar🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Tuulikki]
2/10/16, 2:29 PM
#6

#5 Får göra det👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: