Annons:
Etikettfrisyrer
Läst 3767 ggr
oddahviing
2016-02-08 16:40

Varför har du kort hår?

Jag har alltid velat ha tjockt och långt hår och har alltid haft det som mitt ultimata ideal, sjöjungfru-style! Men jag undrar, varför föredrar du som har kort hår, att ha just kort hår? När du ser vissa modeikoner och snygga bloggerskor som har långt och superfint stylat hår, tänker du inte att du också vill se ut så? Killar kan också svara ;)

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Maria
2016-02-08 16:48
#1

Jag har en väninna med kort hår och hon har det kortklippt bara för att hennes hår är tunt och då det är längre så blir det inte särskilt snyggt. 

Jag tror att många som har kort hår har det just av den anledningen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vanja
2016-02-08 16:49
#2

Det finns snygga modeikoner och bloggerskor med kort hår också.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Hoseok
2016-02-08 16:50
#3

För att jag har så äckligt tjockt hår (som många tydligen verkar vilja ha) så om jag har långt hår och jag inte borstar det på 24 timmar så är det stora hårbollar i håret. 

Kort hår kommer alltid vara bäst för mig.

Säger också som #2..

oddahviing
2016-02-08 16:51
#4

#1 Ja det kan jag köpa, min mamma dock har kort hår och väldigt lockigt och tjockt, har aldrig riktigt förstått varför hon inte låter det växa, för jag tror hon skulle varit väldigt fin i det och fått snyggare lockar. Min syster har också lockigt hår men hon har långt, och det är jätte fint. Jag själv har börjat få tjockare hår och lockar med tiden… så jag är väldigt glad över det!

#2 Såklart det finns!

'-Headlights on the highway-'

thea_thea
2016-02-08 16:52
#5

Har till öronen nu, men har både haft kort och långt innan. Mycket enklare att ta hand om kort hår, behöver aldrig borstas och knappt schamponeras. Inte heller blir det så slitet eller fult om man inte håller efter. 

EDIT: sen har jag också så tjockt hår att det blir för tungt med långt hår, så jag får ont i nacken

oddahviing
2016-02-08 16:54
#6

#5 Hur mycket kan ditt hår väga när det blir långt? :O

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Maria
2016-02-08 16:55
#7

#4 Det låter som om du enbart tycker att långt hår är fint eller så missuppfattar jag?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

millan21
2016-02-08 16:55
#8

Det är mer praktiskt

thea_thea
2016-02-08 16:58
#9

#6 Har du haft väldigt tjockt hår på över en meter vet du hur det känns. Annars kan du aldrig veta. 

Just nu har jag rakat nacken så det inte blir så tungt.

oddahviing
2016-02-08 17:00
#10

#7 Jag tycker inte kort hår är fult, det beror på individen, hårkvalité och annat. Jag ville se vad andra tycker och resonerar.

'-Headlights on the highway-'

Gaara
2016-02-08 17:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag har kort hår dels för att jag har tunt hår. Dels för att mitt hår blir väldigt ostyrligt som lite längre. Alltså det är inte fint lockigt, utan liksom… Bara konstigt rufsigt. Jag tycker för övrigt att jag passar grymt bra i kort hår. Och jag tror inte jag skulle trivas med långt hår som min kille skulle råka lägga sig på. XD Han råkar ibland lägga sig på min "polisong" som är det enda som är "långt" med mitt hår (ca en och en halv decimeter kanske. XD)

oddahviing
2016-02-08 17:07
#12

#11 Sjukt snygg i kort hår! Du har stil och är unik!

'-Headlights on the highway-'

Gaara
2016-02-08 17:09
#13

#12 Tuuusen tack! :D

Annons:
JoannaLi
2016-02-08 18:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag har kort hår eftersom att jag har väldigt tjockt hår, och är en extremt varm person. Varm av mig + långt, tjockt hår = överhettning. Har därför ändå alltid håret uppsatt. 

Har nu klippt mig "killkort" - och kunde inte vara nöjdare. Har inte borstat det sen jag klippte det, duschar går på 5 minuter, det torkar på max en halvtimme, det är sjukt mycket billigare (sett i schampoo och Balsam etc) och det är svalt och skönt. 

Inte heller ser det ovårdat ut förrän jag inte har duschat på minst en vecka, för då blir det lite plattare än vanligt.

Thotis90
2016-02-08 20:20
#15

Jag har idag långt hår  (slutar under bysten), men har bokat en klippning om 2 veckor för att kapa av mig det. Jag har tänkt mig en page som slutar någonstans mellan hakan och nyckelbenet där det är som längst. Anledningen till det är för att mitt långa hår lätt blir tovigt som innebär att jag måste borsta det minst 20-30 gånger om dagen, det går åt väldigt mycket Schampo och Balsam, det tar hundra år att självtorka, det är i vägen (=man ligger på det, det fastnar i dragkedjor, blåser upp i ansiktet när man är ute osv osv). Det är helt enkelt mer bekvämt att ha kort hår, så därför kommer jag köra på det i fortsättningen.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Surpan
2016-02-08 20:29
#16

Jag har långt hår just nu men har nästan alltid haft till axlarna ungefär, och det finns massa anledningar till det. Jag tycker att det är snyggt, praktiskt, lätthanterlig. Jag undrar nästan snarare varför jag har långt hår.. Det är nog mest för att se om jag kunde.

/Surpan

Wony
2016-02-08 21:04
#17

Jag har kort eftersom jag dels gillar mer androgyna frisyrer och stilar, dels för att det är betydligt mer lättskött (har inte behövt kamma det på sådär fyra år nu), det går åt mindre mängd produkter som t ex Balsam, och förut när jag jobbade inom verkstadsindustri slapp jag dessutom sätta upp håret.

oddahviing
2016-02-08 21:19
#18

Haha okej jag börjar förstå varför man föredrar kort hår =) många olika bra anledningar och jag kan hålla med om en hel del av dem!

'-Headlights on the highway-'

vendelay
2016-02-10 19:05
#19

#11 & #14 Jäklar vad snygga ni är i kort hår! Ni passar superbra i era frisyrer! 😍

Jag har kort hår pga:
1. Ekonomiskt (lite hårvårdsprodukter + inga frisörkostnader - bara att raka av sig det)
2. Praktiskt (inte i vägen, behöver inte sätta upp det, behöver aldrig borsta eller styla det, torkar på några minuter)
3. Skönt (huvudet blir SÅ HIMLA lätt!! Svalare, känslan när vinden blåser genom snaggat hår första gången en rakar det är fantastisk 😃)
4. Friskt (inga Kluvna hårtoppar, lättare att hålla fint och friskt)
5. Jag trivs i det!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kalli
2016-02-10 20:31
#20

Jag har kort hår för att jag trivs bäst i det, tror inte det finns några andra anledningar faktiskt. Klippte kort första gången vid 22 års ålder och har föredragit det sedan dess.

Annons:
Gaara
2016-02-11 17:04
#21

#19 Tack så mycket! :D

NeverToLate
2016-02-12 15:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Hej! ~
Jag ska faktiskt erkänna att jag varit en riktig velpotta när det kommer till detta ^^
Jag hade mitt hår långt fram tills jag gick i 5-6:an och hade i princip naturligt det där sjöjungfru-håret som alla idag verkar gå så bananas över, och jag gillade det, det gjorde jag verkligen. Jag har ganska tjockt hår av naturen med ett fint självfall, men så blev jag nyfiken på kortare hår för det verkade kul, lite tuffare och så mycket lättare att hålla efter, så efter mycket velande så klippte jag mitt hår i axellängd för att vänja mig vid att ha det lite kortare, men så tyckte jag att det var dyrt att gå till frisör för klippa topparna, så jag bestämde mig låta min kompis göra det, och ja.. Det gick inte alls som planerat.
Mitt långa fina hår var helt plötsligt en kort ojämn page, så jag fick går till frisören för att fixa det, och klippte då mitt hår ytterligare lite kortare, och till min förvåning så gillade jag faktiskt mitt hår kort. Jag hade kortare hår än bägge mina bröder.
Efter det har jag bollat fram och tillbaka med mitt hår. Låtit det växa ut, klippt av, låtit det växa ut, klippt av, om och om igen. Jag gillar långt, tycker jag passar i det och skulle älska att ta tillbaka mitt sjöjungfru hår, men jag är en person som är väldigt "ombytlig". Jag gillar ändra stil, sminkmetod, hårfärg mm. ofta, och jag har haft mycket "shock-färger" i håret, så då har det helt enkelt bara varit lättare och mer ekonomiskt att ha kort hår, så har jag haft det kort ett bra tag och älskar verkligen hur low maintenance det är(iaf de frisyrer jag haft). Just nu skulle jag säga att jag har ett "hybrid hår". Vissa delar e ganska långa, andra är kortare och jag har en side-cut, så ja.. Jag kan inte riktigt välja mellan lång och kort. Just nu har jag en lite kortare version av denna bilden och sparar det lite längre igen då håret på bilden här är frisyren jag vill åt 🙂

oddahviing
2016-02-12 17:01
#23

#22 Nice historia! Jag klippte av håret efter att ha förstört det som attan (gick av vartefter så vart kvar med tunt svinto) jag har alltid haft rakt hår, men när jag klippte så anmärkte frisören på att jag hade lockigt när hon fått av det gamla, då hade jag kanske 10 cm kvar. Jag tyckte det var enkelt att hålla på med och vart överraskad över lockarna som senare blev korkskruvar på vissa ställen! Och den bilden du ritat, så skulle jag faktiskt okcså vilja ha mitt hår! Fast längre på längden! Men rakat på sidorna, för mitt hår är väldigt tjockt just som en mohawk, men mina sidor är ganska tunna, så jag tror det skulle passa mig också!

#14 din frisyr påminner mig om shailene woodley, och du passar också sjukt bra i kort! =)

'-Headlights on the highway-'

JoannaLi
2016-02-12 17:27
#24

#19 och #23 Tack!

[Udoon]
2016-02-12 20:10
#25

Jag har haft håret kort i ganska många år, hade en period på ett par år där jag sparade ut håret men det kändes så tillgjort och fejkat på nåt vis, det där typiskt tjejiga har aldrig varit min grej, så kände mig mest obekväm och utklädd🤦‍♂️ 

Just nu har jag nån slags tuppkams-historia, fast den får flaxa runt som den själv vill, jag rakar bara sidorna och i nacken, oftast med maskin men kör med hyvel när jag orkar så det blir riktigt kalt😃 Så skönt att slippa tungt långt hår, behöver inte kamma i tid och otid, går knappt åt nåt shampoo eller så, kan klippa själv, dessutom har mina hudproblem i hårbotten blivit mycket bättre sen jag fick väck håret vilket är jätteskönt. Busenkelt att färga håret själv också.

Och den där nyrakade feelingen är ju bara bäst, särskilt om det blåser en del😃

Slänger in en fulselfie på hur det brukar se ut på skulten😎

Frosstis
2016-02-13 18:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#26

Jag har kort hår (under nyckelbenen) men önskar jag hade långt hår. Klippte av mig mitt långa hår som gick nästan ner till höften i höstas och det har äntligen börjat bli lite längre och lite finare. Det är jätteskönt med kort hår- det behövs inte borstas så mkt, jag kan dra fingrarna genom håret efter jag duschat, går jätteenkelt att borsta, det ser inte ovårdat ut efter en dag utan borstning, går snabbt att torka, osv, men jag gillar långt hår bäst för det är snyggast, man kan styla det jättemkt, man kan ha det bakom öronen utan att det ser förjävligt ut, man kan ha hög toffs, massa olika flätor osv! Längtar till mitt hår växt sig långt igen. Men jag behövde klippa det, det var jätteslitet.

[Kakan23]
2016-02-21 02:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Jag har extremt kort o mellan kort pga tycker det är snyggt o har alltid haft skatbo med långt hår. Sen är det extremt kul att kunna forma den frisyr jag älskar bakåt med allt hår o sen fixa ordning med blå spray färg eller bara som det är. Kommer ALDIG ens gå tillbaka till långt då jag som sagt tröttnat på skatbo som tar hundra år att torka o som ALDIG gick att forma o göra min stil med. Sen har jag själv lockigt o då blev det så himla tråkigt pga hatar lockigt då jag älskar typ pojk stuck på mitt hår men min stil. Sen är jag van med kort sen jag alltid haft en sida kort :). Smidigt även att forma frisyrer med enkla medel hår spray o platt tång sen är det klart

Annons:
Adelheid
2016-02-22 13:17
#28

Jag hade ned till midjan førr. Men klippte av det før två år sedan då jag insåg att jag alltid hade det uppsatt eller flætat. Vad ær poængen att ha långt om man inte gidder gøra något med det?

Så jag klippte det till kæklinjen och det blev verkligen en befrielse. Før det førsta så ær det inte længre lika tungt så mina lockar syns och formas betydligt lættare nu. Jag ær mer inspirerad i att gøra något med mitt hår och det passar mer min personlighet. Dessutom så ær det mycket enklare att ta hand om och vårda nu æn tidigare. Så i alla led ær jag vældigt nøjd. Jag ska inte låta det væxa ut så långt igen.

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

[masken123]
2016-02-24 07:43
#29

För att det är jätteskönt! Jag känner mig typ mer som mig själv. Jag blir mer självsäker också, på stan igår så kände jag mig coolare och lite speciell! Sen tycker jag att det är lite roligare med kort hår, jag menar i princip alla tjejer har ju långt. Inget illa menat till er dock!

horribleatnames
2016-02-24 20:09
#30

Kör med double side cut för mitt hår är FÖR tjockt. Jag får värmeslag + att när jag torkar håret blir det inte helt torrt hur mycket jag än försöker torka det med handduk så den fukt som blir kvar brukar allt som oftast ge mej utslag i hårbottnen. Just därför har jag kort hår. Kunde jag skulle jag ha långt hår på hela huvudet, men det går inte. Jag hatar värmen som blir och sen utslagen på det. Nej tack. Då är jag hellre 2/3 skallig 😉

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

[masken123]
2016-02-25 07:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

#29 Just det,glömde slänga in bild!

Upp till toppen
Annons: