Annons:
Etiketthårvård
Läst 1739 ggr
Thotis90
2/7/16, 10:19 AM

Kliande hårbotten

Jag har känslig hårbotten och har i alla år använt Head&Shoulders. Jag fick för mig att byta märke för inte så länge sedan, till Dove, för att det var billigare och efter första användningen började det klia i hårbotten och jag fick sår. Jag gick över till Fructis, men det gjorde inte saken bättre. Då tänkte jag att det kanske blir bättre om jag går tillbaka till Head&Shoulders då det hjälpte för några år sedan när jag gjorde ett sånt här byte, men icke. Efter någon månad kliar det fortfarande och det lossnar små hudflisor (inte som mjäll). Det kliar mest i nacken. Hur får jag bukt med min hårbotten? Jag kommer klia sönder den!

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
andres
2/7/16, 10:25 AM
#1

Jag har likadana problem så om någon har ett bra svar så hör gärna av er

Sindri
2/7/16, 10:26 AM
#2

Jag skulle definitivt sluta med alla kemiska saker i håret. Så gott som alla schampon orkar ut hårbotten, så klart att det kliar. Nu har din hårbotten fått nog.

Jag har inte använt annat än vatten i många år, och har aldrig haft så fint hår eller så fin hårbotten.

Om du står ut så kan du använda kokosolja och med t ex en tops smörja in det på de värsta ställena i hårbotten.

Det kan också vara tecken på svamp, men då borde du märka andra kroppsliga problem.

En annan sak kan vara psoriasis, det kan man få i hårbotten, men jag tycker du borde märka andra saker då också.

Prova i alla fall med att skippa allt kemiskt och lår din hårbotten läka. Håret kan upplevas fett ett tag i början, men det tar ett tag för hårbotten att fatta att den inte behöver överproducera fett för att du tvättar bort det hela tiden.

parsley
2/7/16, 10:30 AM
#3

Aloe Vera- schampoo har jag använt en gång i tiden. Jag vill minnas att det hjälpte. Numera tvättar jag med billigt, siliconfritt Balsam och vatten eller använder bikarbonat eller ägg, som jag sköljer ur med vatten + äppelcidervinäger.

jollycox
2/7/16, 10:32 AM
#4

Jag har lite samma problem. Jag har rätt torr hårbotten, är även torr i ansiktet. Jag kör på Balsammetoden och tidigare använde jag coop xtras Balsam men jag tror att det är av den det kliar och jag blir torr. Den är för stark. Så schampona du har använt är kanske för starka och torkar ut och irriterar.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Thotis90
2/7/16, 10:49 AM
#5

#3 Jag säljer Aloe Vera-produkter och har bl.a. Schampo och Balsam hemma, men jag tycker att jag har alldeles för långt hår och vågar då inte använda det eftersom det skulle ta slut direkt. Aloe Veran i mina produkter är dessutom ekologisk, vilket jag tror kan vara bra. Kanske värt att klippa av sig håret och prova (har tänkt klippa en page och då får kanske nacken lufta lite mer jämfört med nu när håret är så långt).

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Thotis90
2/7/16, 10:50 AM
#6

#2 Det kliar mer när jag inte använder Schampo och Balsam, då syftar jag på Head&Shoulders. Jag kan inte använda bara vatten, för då blir håret så fruktansvärt tovigt och då lossnar det stora hårtovor. Jag ska inte behöva bli skallig!

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
P3pz
2/12/16, 12:01 PM
#7

Testa fungoral från apoteket, och någon mild/mjukgörande hårinpackning. 

Jag använde själv Head&Shoulders förut och när jag ville börja använda annat var min hårbotten förstörd och jag fick precis samma problem som du, och likaså fick sambon när han slutade med Head&Shoulders. 
Jag tipsade sambon om fungoral och precis som på mig fungerar det alldeles utmärkt. 
Man använder det kanske 2 gånger i veckan första månaden (eller tills hårbottnen har läkt) och när hårbotten har läkt räcker det med att man använder det någon gång varannan månad eller så när man känner att det börjar klia eller flaga. :) 

Men tänk på att man inte ska använda Head&Shoulders medan man använder fungoral. :)

"There is life after abuse. This is mine"

Frosstis
2/13/16, 6:29 PM
#8

Använder också fungoral för min hårbotten kliar också jättemkt! Står på flaskan hur man använder det

Upp till toppen
Annons: