Annons:
Etiketttips-råd
Läst 2337 ggr
RoxannaS
1/20/16, 1:16 AM

Klåda i hårbotten

Börjar bli väldigt ledsamt nu. Om jag inte tvättar håret på 4 dagar ungefär så får jag sån fruktansvärd klåda i hårbotten. De svider och kliar och de slutar oftast med att jag kliar hål i skinnet pga detta. Någon som vet vad de kan bror på eller vad man kan göra åt det? Aldrig haft de problemet tidigare. Kom efter jag fick barn.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
[LoveUnite]1
1/20/16, 1:49 AM
#1

Kanske du ska tvätta håret oftare?

Mitt börjar klia dag 2 och jag duschar alltid varannan dag ibland varje dag beroende på omständigheterna.

Sedan spelar självklart schampoo (balsam) in, jag är ju så smart så jag glömmer vilka märken som är dåligt för mitt hår, vissa gör mitt hår snabbare fettigt, andra gör så det snabbare kliar medan det finns några få som gör håret fluffigt och fint =)

Men måste oavsett alltid duscha varannan dag.

RoxannaS
1/20/16, 1:57 AM
#2

Mår så dåligt psykiskt så de är en stor påfrestning att duscha ofta. Duschat vanligtvis var annan dag och tvättar håret vid behov. Men jag har kunnat gå runt förr utan att tvätta håret på någon vecka utan att få denna klådan :/


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
VildaVittra
1/20/16, 3:48 AM
#3

Sluta använda Schampo och tvätta håret med naturliga produkter istället, som WO (water only) eller ett uppvispat ägg. Du kan även testa om Surskölj hjälper alternativt örtsköljning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

RoxannaS
1/20/16, 6:32 AM
#4

Har kört med silverschampoo :/


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Outlawly]
1/20/16, 7:09 AM
#5

Silverschampoo är väldigt uttorkande. Har du använt det schampot sen du fick barn?
Byt sort. Kolla för torr hårbotten och gärna med aloevera eller så.

RoxannaS
1/20/16, 12:24 PM
#6

Nej De har jag inte. Bara typ de senaste 3 månaderna


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
tlover
1/21/16, 9:48 AM
#7

Rester efter tex Balsam, Schampo, vax etc kan klia. Vill du inte tvätta håret naturligt så var noga med att skölja ur håret så gott du kan, tvätta kammar m.m regelbundet och undvik hårprodukter som du inte sköljer ur tex hårspray, vax el liknande

l'm back

RoxannaS
1/21/16, 10:54 AM
#8

Använder inget annat än schampoo och Balsam. Sköljer lika noga som jag alltid gjort. :/ Vet inte om de kan vara pga hormonrubbningar kanske?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
tlover
1/21/16, 11:01 AM
#9

#8 stress kan också vara en orsak, eller flytt (byte av vatten).

När tvättade du dina kammar/borstar senast? Använder någon annan dom?

Hursom bör du leta efter ett snällare Schampo el byta metod helt. Att använda något som är extremt uttorkande hjälper ju inte om man säger så.

l'm back

RoxannaS
1/21/16, 12:12 PM
#10

#9 Okej, då är säkert både stress och byte av vatten, har en förmåga att alltid vara laddad med stress utan att märka av de själv. Brukar visa sig genom utslag till slut,

Öhm, sist jag duscha? Brukar borsta håret i duschen

Använder inte silver schampoot längre då den ändå tog slut.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
tlover
1/21/16, 1:21 PM
#11

#10 borstar, mössor osv kan "sprida" hårsprodukter, smuts eller liknande. Är det något du inte tål kan du få det i hårbotten på det sättet. Vad tvättar du borsten med? Många hårprodukter är ju inte vattenlösliga så är det bara vatten som du tvättar med kanske inte allt försvinner. Fast om du inte delar borsten med nån så är det ju samma produkter som annars som du kommer i kontakt med.

l'm back

RoxannaS
1/21/16, 3:58 PM
#12

#11 Som sagt jag använder inget annat än schampoo och Balsam (eller ja hårfärg då xD) 

Använder borsten i duschen, borstar håret med både scampoo i och Balsam.  delar inte borste med någon och använder inte mössa eller någon annan beboning till huvudet :P


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
tlover
1/21/16, 4:02 PM
#13

#12 det kom inte fram tidigare om du delade borste eller inte därför tog jag upp det.

l'm back

Annons:
RoxannaS
1/21/16, 4:13 PM
#14

#13 Nä jag kom på de jag också att frågan kom upp men svaret gjorde inte de :P


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Tuulikki]
1/26/16, 5:39 AM
#15

Jag hade liknande problem och köpte Schampo och Balsam på apoteket i ren panik. Fungerar hur bra som helst :)

RoxannaS
1/26/16, 12:25 PM
#16

Ah de kanske funkar Fick prova fungoral av pappa. Får se om de hjälper


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Atropa
2/3/16, 12:45 AM
#17

Skriv gärna om hur det går :)

RoxannaS
2/4/16, 2:01 PM
#18

Har tvättat med de en gång och tyckte de blev lite bättre i alla fal. Sla prova ett tag till


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
IceTee
2/7/16, 7:14 PM
#19

Nu har jag aldrig haft något annat än bara torr hårbotten, men är du säker på att det inte är exem eller liknande?

Medarbetare på Skor iFokus

oddahviing
2/8/16, 4:47 PM
#20

Tvätta/sterilisera dina hårborstar/kammar med jämna mellanrum.

Använd bara naturliga produkter utan tillsatser, jag kan rekomendera att tvätta hårbottnen med rasul-lera, annars har jag använt Urtekrams shampoo och Balsam, speciellt Brown sugar rekomenderar jag jätte mycket.

Efterskölj med vatten och äppelcider vinäger som balanserar pH balansen. Du kan också koka te på diverse örter, t.ex. kamomill och gnugga in i håret (sila bort rester innan, annars får du massa bitar i håret)

Skaffa ett filter till duschen som tar bort klor och bakterier.

Använd Olja en gång i veckan på din hårbottnen, låt sitta över natten eller några timmar under dagen innan du tvättar. Kokosolja är bra, och är svampdödande.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Stortroll
2/9/16, 10:56 AM
#21

Använder du samma färg eller har du bytt?

Titta gärna in här ---> Min blogg

RoxannaS
2/11/16, 11:19 PM
#22

#19 Jag har inte en aning helt ärligt. :/

#20 Jag har aldrig varit duktig på sånt där med naturligt tjossan. Och jag vet inte om jag har energin i kroppen för att orka leta på såna saker just nu heller. :/ blev lite bättre av de där schampoot pappa hade. 

#21 Jag har använt samma hela tiden.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Upp till toppen
Annons: