Annons:
Etikettövrigt
Läst 5670 ggr
Fia9000
9/20/15, 10:12 PM

Små djur i håret!?

Har lite smått panik just nu eftersom jag nyss hittade två små runt 4 mm långa 'insekter' i min hårbotten!? Har googlat och de ser inte ut som löss, utan benen är större och jämnt fördelade i tre par över kroppen. Jag blev ganska chockad så jag kollade inte så noga, men jag tror att de var mörkbruna, nästan svarta, och den ena hade vingar längst ut på änden. Det känns som att det är något som 'bor' i håret eftersom att jag hittade båda i hårbotten i nacken. Om någon råkar veta vad det är så får ni väldigt gärna berätta.. :x (Kommer ta upp detta med min mamma som är frisör så snart som möjligt men det känns inte jättetroligt att hon vet vad det är så jag tänkte att jag kan fråga här också)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Annons:
IceTee
9/20/15, 10:40 PM
#1

Det kan vara så enkelt att du fått två kryp i håret! Bara för att du hittade två behöver det inte betyda att de bor där, det kan vara så enkelt att de flög dit

Medarbetare på Skor iFokus

oddahviing
9/20/15, 11:40 PM
#2

Har de vingar så behöver du nog inte vara så orolig x)

'-Headlights on the highway-'

Fia9000
9/21/15, 8:15 AM
#3

#1 Ja det är klart, men jag har kännt samma 'krypande' förut så det är svårt att inte bli orolig. :p #2 Det var bara den ena som hade vingar. ;)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Trollan92
9/23/15, 8:43 AM
#4

Luskamma dig för säkerhets skull :)

Manutar
9/23/15, 5:45 PM
Tant Grön
9/23/15, 11:34 PM
#6

Jag tror också älgflugor. Brukar få på mig när jag är i skogen. Dom är äckliga men inte farliga.

Annons:
[Lollo 97]
9/25/15, 9:24 PM
#7

Tror också det kan vara älgflugor. Inte alls trevligt att ha i håret.

Rita-S
9/25/15, 9:29 PM
#8

kan passa med älgfluga, de rycker av sina vingar när de landat nånstans och tänker "bosätta sig"

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Fia9000
10/4/15, 12:55 AM
#9

Ser ut som att #5 hade rätt! Jag är inte det minsta rädd för småkryp i vanliga fall men dessa var riktigt obehagliga. Tack för alla svar :)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Rainee
10/10/15, 7:14 PM
#10

Fy faen va äckligt med de där älgflugorna! 😮 Kolla noga så du inte har några kvar nu efter ts!

Manutar
10/13/15, 2:17 PM
#11

De är inte helt ofarliga, om man har otur kan man av deras bett få bakterieinfektioner och bölder och eksem som alla kan bli kroniska. Så det är viktigt att kolla igenom sig när man varit i skogen på hösten.

Fia9000
10/17/15, 12:59 PM
#12

#10 Inga är kvar, som tur är 🥵

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Rainee
10/17/15, 6:19 PM
#13

#12 Phu! Jag skulle aldrig kunna behålla lugnet som du om jag fått såna i håret och sen funnit ut att det var älgflugor! 😭

Annons:
Ambrosia
8/25/17, 10:51 PM
#14

Hur fick du ut dom? Har också två insekter i håret!

Tant Grön
8/26/17, 9:34 AM
#15

Jag brukar böja mig fram och borsta igenom håret med vanlig borste när jag varit i skogen. Så byter jag kläder också. Här finns ganska mycket älgflugor vissa år. Har blivit biten några gånger. För det mesta så blir det inga besvär efteråt, men en gång blev det som ett stort myggbett som kliade länge. Dom brukar bita sig fast nära hårfästet i nacken, så där kan man känna efter så det inte sitter något.
Är ute mycket och plockar svamp, och där det finns rådjur och älg finns också älgflugor.

TatsuOni
8/26/17, 9:49 AM
#16

För att minska risken för insekter i håret, så kan man även ta på sig en sjal eller liknande innan man går ut i skogen.

För att få ut dem så är det nog noggran kamning och borstning som gäller.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Berit Ru
10/9/17, 8:48 PM
#17

jag fick för ett tag sen kännedom om demodex folliculum och fick panik nästan. även om det är som bakterier, man vet att man har dem, men slipper i alla fall se dem, så är det konstigt att inte hårvårdsindustrin har skapat några demodex-produkter. jag rengjorde min skalp och sov med tea tree Olja i en vecka efter jag hörde om dem, vet inte om det hjälpte men det kändes bättre att försöka bekämpa dem lite. Här finns en liten utmaning om man inte tvättar med sulfatschampon, och inte har färgkemikaler i håret med jämna mellanrum: frodas de mikrobiska liven helt ohämmat i vårat naturliga hår? jag har mest tänkt på hur själva håret mår tidigare, men hur det står till i hårbotten är ju en annan aspekt av hårvård.

TatsuOni
10/10/17, 3:16 PM
#18

#17 Alla har dessa parasiter. Vissa mer, andra mindre. Inte alla drabbas av bieffekter och även om teorier finns att dessa är iblandade i t ex vissa typer av håravfall så är det inte säkert fastställt.

Själv har jag inte använt Schampo en enda gång på över fyra år och både hår och hårbotten mår bra. Mycket bättre än med Schampo.

Jag oroar mig inte. Vi har även bakterier som lever på och i oss. Vi är beroende utav dem. Det är när vi är i obalans som det kan bli fel. T ex om man tvättar sig för ofta med tvål så kan man få hudproblem då man har skadad hudens "immunförsvar". Om man äter för mycket utav ett livsmedel så kan det bli för mycket utav en bakterie i kroppen och leda till bieffekter.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Berit Ru
10/10/17, 6:03 PM
#19

Det är sant! :) i lagoma mängder är djuren inget problem. Men jag som tappar mycket hår flera månader om året kände att jag inte vill att de ska bidra till det. Så jag gjorde en liten detox med tea tree. Vet inte om det har någon effekt överhuvudtaget. Jag känner inte några hårbottenproblem jag heller efter flera år utan sulfatschampon. Men jag ska ändå börja köra hårbottenpeeling då och då samt några droppar tea tree i schampot då och då. För att djuprengöra.

TatsuOni
10/11/17, 5:42 PM
#20

#19 Lycka til och hoppas att du får ordning på ditt håravfall🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Berit Ru
10/11/17, 5:49 PM
#21

Tack så mycket!

Upp till toppen
Annons: