Annons:
Etikettprodukter
Läst 913 ggr
[134643]
2015-08-29 15:05

Det där med schampo

Halloj! Jag har aldrig tidigare egentligen brytt mig om vilket shampo eller Balsam jag använt, men nu håller jag på att försöka hitta fram i djungeln av alla olika typer av schampon och Balsam, och jag är lite vilse. Jag har såklart sökt runt och så men jag känner mig ändå lite osäker😊

Jag har färgat hår (rosa och blått) så det behöver ju vara färgbevarande, sen är mina längder torra och slitna och jag har en supertorr hårbotten. Så har ni några tips på schampon och Balsam för torrt, färgat, hår? Helst inte så mycket dyrare än ca 100kr/styck. Jag har funderat på Björn Axéns Organic serie, har någon testat det? 

Jag är så tacksam för all hjälp jag kan få 😃

Annons:
The_pearl
2015-08-29 15:54
#1

Testa Balsammetoden då vet jag! Det e mycket bättre än shampo! Jag använder coops egna billiga Balsam som tvättbalsam, kostar typ 12-13 kr, å har garniers avocado o shea oil. Funkar jättebra! Behöver man mer fukt i håret så slänger jag i en inpackning. Viktigt är att kolla så att balsamet är godkänt. Finns bra ställen där de listat upp alla sorter som är godkända, stina markan har en lååång lista! Innan du börjar med Balsammetoden måste du använda ett sista shampo, jag körde med något från fructis. Annars trivdes jag bra med paul mitchells produkter, både shampo, Balsam å andra produkter, då när jag använde shampo alltså 😊

IceTee
2015-08-29 16:09
#2

Tycker också att Balsammetoden låter som en bra idé! Du behöver antagligen undvika Sulfater (drar ur färg som satan) och det gör du antigen med Balsammetoden eller lite dyrare schampon

Medarbetare på Skor iFokus

[134643]
2015-08-29 19:08
#3

#1,2 Juste, jag skulle nämnt att jag inte riktigt känner för att testa Balsammetoden. Möjligtvis i framtiden, men just nu känner jag mer för det gamla hederliga schampot, Balsam och inpackningar. Tack så mycket för tips ändå! Jag får kolla upp Paul Mitchells serie #1. #2 Ja, jag har kommit fram till jag att vill undvika Sulfater och alkoholer. Har du något tips på schampon, även lite dyrare? c:

tlover
2015-08-29 19:12
#4

#3 Här kanske du hittar nått.

Jag kan inte säga om nått där är bra eller så, jag har bara tvättat med vatten (Water only) i över 1½ år nu.

l'm back

[134643]
2015-08-29 19:49
#5

#4 Tack så hemskt mycket! Vet du ifall godkända schampon automatiskt är okej för färgat hår? De har ju inget uv-skydd vad jag förstår, och det lär väl vara en nackdel? :/

tlover
2015-08-29 19:54
#6

#5 Jag har själv aldrig färgat håret så det vet jag inte, ang UV skydd finns det ju sjalar, hattar m.m (jag använder det).

l'm back

Annons:
IceTee
2015-08-29 21:54
#7

The body shop har bara sulfat- paraben- silikon- och mineraloljefria schampon och Balsam! Har faktiskt aldrig använt något med uv-skydd och vet inte hur stor skillnad det egentligen gör

Medarbetare på Skor iFokus

[134643]
2015-08-29 22:51
#8

#6 Jo det är ju sant! :) #7 Vad kul att du säger det, jag var inne och kollade där tidigare idag. Rainforest Radiance ska vara till för just färgat hår till och med. Den är dock slut på nätet så det är väl tveksamt om den finns i butik, jag får kolla det på måndag!

The_pearl
2015-08-30 11:12
#9

http://stinamarkan.se/blogg/beauty/balsammetoden/godkanda-produkter-for-balsammetoden-del-6-sls-fria-schampon Här är en bra lista på shampon du söker, coslys har tex för färgat hår. På vissa sorters shampon kan man trycka på shampot o så kommer du till en sida där shampot kan beställas. En himla bra sida! 😊

[134643]
2015-08-30 13:37
#10

#9 Åhh tack, det hjälpte en massa! Jag har börjar kika lite på WO nu också, är det någon som vet om ÄCV bleker/drar ur färgen? Och för att WO ska fungera, måste man köra hardcore då eller kan jag tvätta med bara vatten varann gång eller så och varannan gång med schampo/balsam/inpackningar från the body shop? Jag har också listat ut att jag bör köra med ett sista Schampo innan jag börjar med det från the body shop, eller behövs det? Såå många frågor haha :o

tlover
2015-08-30 14:18
#11

#10 Jag körde med varannan gång vatten (sen var tredje gång Schampo osv) innan jag gick över till WO helt. Jag hade då bara en övergångsperiod på en vecka.

Jag körde med vattentvätt varvat med Schampo i över ett år (då visste jag inte vad WO var).

Schampot borde däremot antingen vara sistaschampo el ett Schampo utan Silikoner osv för att man inte ska få build up.

l'm back

[134643]
2015-08-30 16:56
#12

#11 Okej, men det låter ju asbra. Nu kanske jag känner för att byta till WO helt senare, men känns det inte så just nu, så det kan vara skönt att köra med Schampo ett par gånger i månaden i alla fall. Ja men precis, då borde ju alltså the body shops produkter fungera + ett sista Schampo innan jag går över? :)

[pusselbit]
2015-08-30 18:19
#13

rekommenderar maria nila

Annons:
IceTee
2015-08-30 19:08
#14

#12 jag tycker att det låter väldigt bra faktiskt!

Medarbetare på Skor iFokus

tlover
2015-08-30 21:46
#15

#12 Använder du godkända produkter så är det bättre att använda sistaschampo nu och sen köra bodyshops produkter (jag har inte koll på om dom är godkända) då kommer nog håret inte se fett ut lika snabbt.

l'm back

[134643]
2015-08-30 22:03
#16

#13 Lite väl dyrt och så, men tack för tipset ändå! #14 Åh, skönt att höra. Tack för all hjälp! #15 Ja sorry, det var så jag menade. Det blev lite fel ordning i #12 haha ^_^

Elliiez
2015-09-04 21:16
#17

#7 Jag e inte helt säker på att jag missat någon "tillåten sulfat", men i rain forest moistrue inpackningen är de Sulfater. Började med att jag hade det i håret för att ha under dagen å mina händer blev torra direkt när jag smetade in de e i håret. Kollade sen igwnom å hittade Sulfater :/

IceTee
2015-09-04 23:08
#18

#17 methosulfat är en sorts saltlösning och är helt ok! Den inpackningen är faktiskt väldigt omtyckt, synd att den inte funkade på dig alls!

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: