Annons:
Etiketthårvård
Läst 500 ggr
Elliiez
2015-07-02 20:54

Börjar om på nytt

Okej…. jag gav mej på WO och å syntes hela mitt kassa hårkvalité det gick inte ens att borsta. Har länge tänkt klippa kort för att permanenten gjorde att jag hade lockigt och sen spikrakt.

Jag klippte av håret från BH-band-långt till hakan. Nu undrar jag vad som är bästa metoden för att hålla det friskt. Bryter ihop annars om det slits mer! Men nu ska hela permanenten vara borta och mitt egna hår är jättestarkt, innan den sista droppen var jag oklippt i två år och frisören trodde inte på mej så det var så friskt änd trots blekningar och färgningar men permanenten var det sista mitt hår klarade av. Så får hoppas på det bästa nu! 

Vilken metod ska jag köra med? 

1. WO? Nu när håret är nyklippt och fräscht. men är lite skeptiskt och lite feg ifall det blir förstört igen.

2. Balsametoden? Jag har tydligen fått lockigt hår på senaste tiden

3. Som jag gjorde i flera år innan och när mitt hår faktiskt höll sig friskt - dvs Loreal Evital. Vet att det är Silikoner och sånt men det är bara då mitt hår varit normalt. När jag hållt på med olka metoder har det bara blivit värre och jag har behövt klippa och nu finns det inte så mycket mer att klippa bort..

4. Ska man köra med Ricinolja en gång i veckan kanske? 

Grundtipsen kan jag redan men ös på med allt ni kan som kan hålla mitt hår fint :)
Jag kommer dock platta det rätt mycket nu i början men om mitt hår bara är mitt egna igen vet jag att det klarar av det,  Men hur ofta ska jag tvätta det? Vilken tvättmetod? Hur ska jag sova med så kort hår? Hur ofta får jag borsta det? Vågar jag köra på WO igen nu när det är nyklippt? Fast jag tippar just nu på att bara använda Evital som jag gjort innan.  Men hur ofta ska man ha Schampo då? En gång i i veckan? Ska jag bara ha det i hårbotten då? Kan jag göra en skallmassage med ricinolja en gång i veckan?

Annons:
melonglass
2015-07-03 01:34
#1

Okej måste bara säga att hej jag är bara 17 år och inget proffs över huvud taget (eller ens i närheten) utan tar bara upp det jag fått lära mig eller läst osv:D

1. Aldrig provat eller läst på så mycket om hehe så det vet jag inte riktigt, men det lilla jag hört är att det lätt känns slitet eftersom att det är vane-perioden i början när håret får fram sin ''naturliga'' form och hälsa och det visar sig att det egentligen inte mår bra efter att ha använd alla konstiga Silikoner som täckt håret osv.

2. Jag kör själv på Balsammetoden. Har nu börjat köra ännu hårdare på det och hra ett tvättbalsam, ett mer vårdande Balsam och kör på kokosolja i topparna som jag märker redan efter bara några dagar har gett lite återfuktande grejer till topparna för att det ska bli lenare osv. (Har planerat att köra på någon inpackning över natten med kokosolja också men inte hunnit ännu, men har hört att även det ska vara bra.) vad jag fått lära mig så är kokosolja naturligt och därför blir det starkare och mer återfuktat.

3. Det kan vara så att ditt hår bara såg friskt ut då just för att det var såna Silikoner i? Vet inte riktigt, bara det jag hört om såna haha.

4. Trodde ricinolja var jättebra först så skulle sagt ja om jag inte läst på nytt om det höromdagen (innan jag köpte kokosoljan) och fick då veta att det är lite som med schampon och Balsam med alla konstiga ämnen i. Det ska tydligen lägga sig som ett lager runt hårstråt och göra så det ser fint ut, men egentligen inte gör det utan bara torkar ut. Anledningen till att det kan hjälpa håret att växa snabbare är när man masserar in det i hårbotten just för att man masserar hårbotten, stimulerar blodflödet och allt vad det nu är…

Mitt ultimata mål än så länge är att inte behöva tvätta håret mer än 1-2 gånger i veckan, vi får se hur det går med det med tanke på hur varmt det är såhär på sommaren..
Men sen har jag läst lite om att det inte är alls bra att ens röra sitt hår mer än med en bredtandad kam just för att det är så känsligt och handdukar överlag är väl i princip som sandpapper fast inte lika grovt, så jag har börjat ta en gammal t-shirt att linda runt håret (avskyr blött hår mer än något, typ) tills det känns lite mindre blött och går att ha hängande.

Elliiez
2015-07-03 05:19
#2

#1 Åh tack för svar! :) Nej, att du är 17 spelar ingen roll om hur påläst du är. Bara jag inte klippte av håret i onödan… Nope, jag använde fortfarande Silikoner när det blev förstört för ett år se och inte ens silikonerna kunfe hjälpa :( Men om jag har produkter med silikon, och alltid använder dom, då gör det väl ingen skillnad om jag ändå tänkt använda det framöver? Kan inte bestämma mej för om jag ska köra på Balsammetoden eller som jag gjorde innan (Elvital Gul). Vågar nästan inte testa nåt nytt ifall det blir fel. Kan verkligen inte bestämma mej :( Ser både för- och nackdelar med båda. Men om jag gör på Elvital ska jag bara använda Schampo en gång i veckan, samma dusch som jag ska ha inpackning. Är det bra att variera olika sortes Balsam, olika märken? Tänkte om håret vänjer sig och sånt Ricinoljan…nu när du skrev de där kom jag å tänka på senare tiden. Det kunde lukta Olja flera veckor efter, jag tvättade ur det noggrant, men ändå :/ Men tänkte om jag bara ska ha det i hårbotten. Också samma dusch som Schampo och inpackningen. Är Maria Nila bra? för jag använder gärna färgbomberna Snabb fråga.. om jag ska bada i klor en hel dag, kan det hjälpa att ha i ricinolja i topparna så att dom skyddas från kloret (och verkar på topparna) om jag ändå ska ha Schampo efter den gången? Det här med hår….oändligt många frågor, haha :(

Upp till toppen
Annons: