Annons:
Etiketthårvård
Läst 1404 ggr
Officielle
6/29/15, 6:05 PM

Efterskölj

Skulle vilja testa använda äppelcidervinäger som Efterskölj i håret och undrar hur mycket vatten jag ska spä ut den med. Beror det på ens hårtyp?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
mikkan01
6/29/15, 6:35 PM
#1

Man brukar säga 1del äcv och 10 delar vatten men det är nog inte så jättenoga, jag brukar höfta.

~mikkan

Officielle
6/29/15, 6:54 PM
#2

#1 Använder du vanligt Schampo? Använder du eftersköljen i hela håret eller bara i längderna? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

mikkan01
6/29/15, 7:26 PM
#3

Ja, det gör jag 🙂 brukar inte köra Efterskölj längre, gjorde det när jag höll på med BM och det var helt fantastiskt, vet inte varför jag slutade med det riktigt. 
Jag brukade antingen spä det i en flaska och hälla över hela håret så det kom i hårbotten också eller så brukade jag tappa upp det i handfatet och doppa hår och hårbotten där i.

~mikkan

jollycox
7/1/15, 1:21 PM
#4

Jag blandar ca 1 del i 10 delar vatten. Tvättar håret med bikarbonat och sköljer sen med äcv.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Officielle
7/1/15, 3:47 PM
#5

Tack för svaren! Ska testa tvätta mitt hår med ägg imorgon och göra en Efterskölj med äcv. Hur ska man göra med ägget? vispa det? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[pusselbit]
7/1/15, 5:26 PM
#6

Akta så det inte stinker när svetten blandas med ÄCV nu på sommaren bara

Annons:
Officielle
7/1/15, 5:50 PM
#7

#6 Hur menar du?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Surpan
7/2/15, 9:46 AM
#8

#7 precis som klor så kan vinäger börja lukta igen när det är blött. Torrt hår luktar inte alls. Tror det är så #6 menar :)

/Surpan

[pusselbit]
7/2/15, 9:07 PM
#9

#8 Precis :)

Officielle
7/3/15, 6:29 AM
#10

#8 Okej, då förstår jag! :) Finns det någon annan Efterskölj man kan göra?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

tlover
7/3/15, 8:58 AM
#11

#10 Te eller örtte tex

Mörkt hår: Svart te, örtte på rosmarin

Ljust hår: örtte på kamomill

Kluvna hårtoppar/torrt hår: örtte på kattmynta (kan missfärga håret om man använder mycket)

Känslig hårbotten: Ringblomma, brännässla

Eller så kan du testa dig fram med kalla örtteer el teer.

l'm back

Officielle
7/3/15, 2:34 PM
#12

#11 Har blont hår. Ska jag bara göra vanligt te eller måste det vara ekologiskt? Funkar grönt te? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Officielle
7/3/15, 2:34 PM
#13

#11 Har blont hår. Ska jag bara göra vanligt te eller måste det vara ekologiskt? Funkar grönt te? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
tlover
7/3/15, 2:45 PM
#14

#12 Jag tror nog att både ekologisk och oekologiskt funkar.

Grönt te funkar (om jag bryggt en kanna med te eller örtte som blivit kallt brukar jag ha det i en burk i kylen för nästa tvätt, nästan vad det än är) men det har inte vad jag vet någon specifik funktion som att tex kamomill ger glans åt blont hår. Det ska däremot vara bättre än bara kallt vatten vad jag förstår.

l'm back

mikkan01
7/3/15, 3:00 PM
#15

Vill man göra en Surskölj så kan man använda citron också, om man är ljushårig vill säga 🙂 luktar inte lika starkt som äcv.

~mikkan

jollycox
7/3/15, 3:12 PM
#16

Jag har aldrig märkt att det har luktat om håret. Inte ens när det duggregnat och jag varit ute. Om man inte sköljer efteråt eller slarvsköljer ur äcvn så kan jag tänka mig att det luktar.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

tlover
7/3/15, 5:17 PM
#17

#16 Ska man skölja ur ävcv? Jag kör ju bara med ört/te eftersköljningar och dom sköljer jag aldrig ur (då hinner det ju inte verka).

l'm back

Grace2009
7/3/15, 5:26 PM
#18

Jag sköljde ej ur ÄCV när jag använde det. Jag tänker så att man använder ju ÄCV för att sänka pH värdet på håret och hårbotten. Sköljer jag efter med vatten höjs pH värdet igen och ÄCV var ogjord. Känns för min del som om man bara utsätter håret för onödig stress då.

jollycox
7/4/15, 11:23 AM
#19

#17 Jag sköljer ur äcv då det börjar klia för mig annars. Jag använder det som balsam(bikarbonaten är schampot) så det gör helt klart nytta ändå.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Officielle
7/5/15, 10:07 PM
#20

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
TatsuOni
7/6/15, 12:17 PM
#21

Om det luktar eller inte är helt inviduellt. Jag testade en riktigt svag blandning och mitt hår luktade även när det var torrt. För andra luktar det inte över huvud taget ens när det bli blött igen.

Vill man ha just en Surskölj så kan man använda t ex citron eller vitvinsvinäger om inte äcv fungerar. Jag har inte testat det själv.

Vill man bara ha en Efterskölj så har tlover bra tips🙂 Använder själv b la kattmynta som Efterskölj ibland eller sprejar i det för återfuktning om längderna börjar kännas torra. Tänk bara på att en del saker missfärgar ljust hår.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
7/6/15, 3:44 PM
#22

#21 Vassle ska väl funka som Surskölj också? (nu är det däremot inte så många som gör ost hemma men men).

l'm back

TatsuOni
7/7/15, 9:58 AM
#23

#22 Det borde det göra, även om jag inte har hört det tidigare🙂 I princip allt som är surt (och inte hälsofarligt) borde fungera.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: