Annons:
Etikettövrigt
Läst 1273 ggr
Fingerprints
6/25/15, 4:37 PM

Tappar mer hår än vanligt

Hejsan! De senaste två månaderna känns det som att jag till och från tappar mer hår än vanligt. Det ramlar av mer än vad det brukar när jag  borstar och drar jag handen genom håret så följer minst 3-4 hårstrån med.  Jag får för mig att  håret börjar kännas tunnare och jag börjar bli stressad över detta. Hur mycket hår är normalt att tappa? 

Värt att nämna att jag inte färgat håret sen december.

Någon som varit med om liknande? Har ni några tips? Vad kan det bero på?

Regnbåge

Annons:
[JeanetteK]
6/25/15, 4:47 PM
#1

Jag har märkt av att jag tappar mer hår när jag inte mår bra. Har du haft en stressig period t ex?

Scorpio97
6/25/15, 4:50 PM
#2

Håret påverkas av stress, sömn, kost, träning och mående precis som resten av kroppen. Hur mår du i övrigt?

Balsammetoden eller annan NoPoo-metod för håret kan jag rekommendera. Det är alltså alternativa tvättmetoder för håret, där man utesluter exempelvis Silikoner, mineraloljor och Sulfater. Du kan läsa mer här: http://www.nopoo.se/


//Jessie

molam
6/25/15, 4:53 PM
#3

HASr du bytt Schampoo på sistone*? Jg tappade extra mycket hår när jag bytte Schampoo, sen när jag bytte tillbaka blev det som vanligt.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Fingerprints
6/25/15, 4:56 PM
#4

Jag har mått rätt dåligt senaste två månaderna och varit väldigt stressad till och från.  Jag började tappa mer när jag kom hem från en volontärresa där jag trivdes jättebra och har sedan dess varit deprimerad och missnöjd med livet då jag bara vill tillbaka. Kan det vara den enkla anledningen?  

Har olika schampoon typ hela tiden så det är oklart.. jag kan ju alltid prova med ett annat.

Regnbåge

[Juel70]
6/25/15, 4:58 PM
#5

Jag tappar mer hår nu sedan ett par månader tillbaka. Jag har hört att man förnyar håret ungefär vart 4:e år?   Det började framtill upp i pannhåret och tog sig ner i etapper. Nu lossnar håret längst bak och varje gång jag borstar håret efter schamponering så lossnar det runt  30-40 hårstrång kanske.

Håret har blivit tunnare känns det som, men pannhåret har börjat växa tillbaka igen. Jag tar Silica för att stärka håret. 

Jag vet att en människa under sin livstid förnyar sitt hår 25 gånger och efter det kommer inga nya strån.

[JeanetteK]
6/25/15, 4:59 PM
#6

#4 Ja det kan bero på det. Var lite extra snäll mot håret och framför allt hårbottnen ett tag så blir det säkert bra igen. Milda produkter eller kanske testa Balsammetoden.

Annons:
Fingerprints
6/25/15, 5:02 PM
#7

Någon som har tips på bra schampoon och Balsam? Utan massa skit i.

Regnbåge

[Juel70]
6/25/15, 5:05 PM
#8

#7 Be Well från Netto är både billigt och utan .. vad heter det nu igen.. pantener?

På Ica finns ett fairtrade Schampo med björkextrakt, men jag tyckte inte håret blev rent. Kändes konstigt och balsamet var inte bra.

Många reagerar oftar på Sulfater och dessa pantener ( Tror jag minns fel)  Jag tål dom inte heller.

Scorpio97
6/25/15, 5:07 PM
#9

#7 Jag använder Balsammetoden, och dom Balsam jag använder är Coop Xtras samt Garnier Respons Avokado och Sheasmör. Väldigt bra, och naturligtvis fria från Silikoner, mineraloljor och Sulfater.


//Jessie

[JeanetteK]
6/25/15, 5:08 PM
#10

Jag använder Fabulous Fruit som jag hittat på ÖoB. Billigt som tusan, bara typ 15 kr. Det shampot funkar som sista-shampo också om du vill testa Balsammetoden. Jag använder numera bara balsamet. 🙂

[Juel70]
6/25/15, 5:09 PM
#11

Jag undrar, funkar Balsammetoden om man har anlag för fett hår som jag? För jag provade med bara Balsam i några dagar.. första dagarna kändes det bra, men sen kändes det tungt, fett och konstigt.

Scorpio97
6/25/15, 5:24 PM
#12

#11 Man kan få räkna med en övergångsperiod, som ibland tar några veckor eller till och med månader. Tog du sistaschampo innan du började tvätta med Balsam, och använde du bara BM-godkända produkter?

Fett hår beror ofta på torr hårbotten. För att undvika att hårbotten torkar ut, producerar kroppen mer fett/sebum. Tvättar du med Schampo, tar du bort allt fett. Kroppen producerar då ännu mer fett = fett hår = du tvättar = kroppen gör mer osv, det blir en ond cirkel.
Tvättar du med Balsam tar du bara bort överskottsfettet. Men eftersom kroppen är van vid att du tar bort allt, så kommer den producera för mycket ett tag till. Därför kan man stå ut med fett hår i början tills kroppen vant sig.

Sen kan man få experimentera lite med olika produkter, och precis som allt annat så fungerar inte BM för alla.

Jag har hår som lätt blir fett, och en hårbotten som lätt blir torr och BM fungerar utmärkt för mig.


//Jessie

[Juel70]
6/25/15, 5:41 PM
#13

#12 Ok, tack för info. Får kanske ha lite mer tålamod nästa gång och köpa rätt produkter. Vad är BM?

Annons:
Scorpio97
6/25/15, 6:00 PM
#14

#13 BM är en förkortning för Balsammetoden (:


//Jessie

[Juel70]
6/25/15, 6:10 PM
#15

☝️😃

Bettilusia
6/26/15, 8:29 AM
#16

Molam - du som tappade hår sedan du bytt Schampo, vilket Schampo hade du innan och vilket tappade du hår av ?

molam
6/26/15, 1:23 PM
#17

DEt var från samma "skapare" då jag har Känslig hårbotten måste jag byta rätt så ofta, för att slippa sår i hårbotten, Det jag hade innan var Barnängens aloe vera, sen bytte jag till Barnängens "Volym" schampoo och Balsam, och nu har jag Barnängens p--- nånting xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Elsaharr
6/26/15, 8:09 PM
#18

#7 Jag vill tipsa om detta Schampo från Goldwell, helt utan mineraloljor, Silikoner, parabener och konstgjorda doft och färgämnen. Tror att den var ekologisk också 😃

Jag har haft den sen i mars och det är nog mer än hälften kvar! 

Här finns den: http://www.lyko.se/goldwell/goldwell-dualsenses-green-pure-repair-shampoo

Håret blir väldigt bra efter det tycker jag, ett av mina favoriter 🙂

Zingo ;D

[Daniela1983]
6/28/15, 11:40 PM
#19

jag har tappat mycket hår sedan jag var kanske 17.  Tror det är pga stark inre stress, press och ev även dålig kosthållning. Hade även varit hos en hudläkare men den var inte till mycket nytta.

Upp till toppen
Annons: