Annons:
Etiketthårvård
Läst 1917 ggr
[Rhodugune]
6/25/15, 1:09 PM

Jobbigt med långt hår, njae?

Lite då och då stöter jag på begreppet att det skulle var så omständigt och tidskrävande med längre hår i jämnfört med andra kortare frisyrer,  plus andra tankar om långt hår som jag skulle vilja kalla myter rent av.

Stötte på en del tankar som jag måste erkänna retade mig och för att inte kapa den så kände jag för att skapa en egen tråd för att dela med mig av mina tankar om hur det är för mig personligen att ha hår som är längre än vad som är vanligt, med det menar jag de som har hår som är runt svanskotelångt eller längre  och för att jag är nyfiken vad andra har fått höra om hur det måste vara att ha långt hår av personer som oftast aldrig haft det själv, hur galet det kan bli när det utrycker sig så tvärsäkert om något som de själva inte har någon erfarenhet om. 😛

Så jag har aldrig kännt att det är jobbigt på något sätt eller tidskrävande med långre hår, har haft midjelång eller längre de senaste 15 åren och just nu närmar det sig classic igen, strax nedanför min rumpa.

Vill först säga att det inte behöver krävas särskillt mycket jobb alls att ha längre hår än vad som är vanligt  och det beror nog mycket från person till person hur mycket tid man är villig att lägga ned och hur jobbigt det uppfattas att det är.

I min erfarenhet så tar det ofta längre att ta hand om en kortare frisyr för det behöver mer tid för att styla det i jämnfört med hur lång tid det tar för mig att sätta upp mitt hår.

När jag pluggade för några år sen och vi hade vad man kan kalla gympa tillsammans var jag en av dem som alltid var klar först, för att de med kortare frisyrer behövde både föna och styla sitt hår med produkter innan de var klara, jag kramade ut mitt hår så det var så torrt som möjligt satte upp det i en knut som tar mig under minuten att göra och var klar.

Själv lägger jag kanske ca5 min på håret på morgonen och samma på kvällen för att sätta upp det för dagen och för att sätta upp det för natten, känns varken som särskillt lång tid för mig eller betungande.
Eftersom jag oftast har det uppsatt så tar det bara någon minut att reda ut det och sen några mintuter till att sätta upp det.

Sen tvättar jag det ca en gång i veckan på min pyssla om mig själv och mitt hår dag, det är bara mysigt och trevligt även om det tar lite tid att fixa med min inpackningar som jag gör själv och tvätta det med Balsam som tar sin tid att massera in och skölja ur, men det är som sagt tid som jag tycker om att ta mig själv och det får mig att må bra.❤️
 
Det tar ett tag för det att torka för att jag låter det självtorka, men det hindrar mig inte från att göra andra saker under tiden så särskillt jobbigt är det inte förutom att jag brukar ibland känna mig lite frusen för att mitt huvud blir blött och nedkylt.

Lite då och då sitter jag med saxen och letar Kluvna hårtoppar men jag passar på när jag ändå tittar på någon serie.

Sen fick det det här mig att mig att fnissa högt, den konstiga seglevade myten att det skulle vara speciellt besvärligt att gå på toa med långt hår. 😃
Jag har själv aldrig lyckats bajsa eller kissa på det lika lite som jag har missat att jag har en ärm eller någon annan del av klädesplagg hängades ned i toan, är det något som många ofta har problem med i vanliga fall? 😎
Oftast har jag håret uppsatt, har jag inte det så lägger jag fram det över axeln så det är ur vägen, tar ca 2 sec så jobbigare eller konstigare än så är det inte.

Annons:
VildaVittra
6/25/15, 1:31 PM
#1

Jag har haft långt hår och det är definitivt jobbigare än kort. Ju längre mitt hår är desto fler dreadlocks bildas och det hjälper inte att sätta upp det. Håret fastnade under mig när jag sov, så nacken blev böjd. Håret vägde något enormt, något som var speciellt jobbigt när jag tränade. Det blev även smutsigt fortare än med kort hår och tvättningen tog mycket längre tid. Det var även varmare på sommaren och jag fick värmeeksem.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mikkan01
6/25/15, 1:38 PM
#2

Mitt hår är ju inte superlångt nu men det har varit det en gång i tiden. Jag själv måste säga att det är jobbigare och mer omständigt att ha långt hår. Det torkar galet segt efter tvätt, mitt hår är rätt tjockt och tungt så det gör ont att ha det uppsatt längre stunder, armarna gör ont när man flätar 😃 går det inte att ha uppsatt så är det jämt i vägen… speciellt när man är ute och det blåser. 
Men samtidigt är det inget som hindrar mig från att spara ut håret igen för trots att det är jobbigt och omständigt så är det helt klart värt det!

~mikkan

[HammyPaws]
6/25/15, 1:39 PM
#3

#1 Hahaha åh, det där med att håret fastnar under en när man sover kan jag SÅ relatera till!! Fruktansvärt jobbigt.

[Devya]
6/25/15, 1:45 PM
#4

Jag har hört från de som har långt hår att det kräver mycket tid. Det där är ju från person till person också. Vissa bryr sig inte alls om att gå ut fast håret ännu är lite fuktigt. Min vän går absolut inte utomhus om hennes hår är bara liiiite fuktigt för hon är rädd för att bli sjuk och därför hamnar hon att föna sitt hår i flera timmar innan det blir torrt. Hon har dock otroligt tjockt hår, inte bara långt hår. Jag tror att om man har både väldigt tjockt och långt hår så kräver det lite mer tid, om jag ska tro på vad min vän säger åtminstone. Det brukar också ta väldigt lång tid för henne att shamponera håret samt tvätta ut det. Hon spenderar jättemycket tid på sitt hår och vackert är det ju. Men det är inte kul att vänta flera flera timmar på att hon ska bli färdigt med sitt hår. =P  Jag brukar få vänta 3timmar på att hon ska bli klar och två timmar går til att fixa håret. =p Inte kul!

Jag har ganska långt hår men mitt hår blir torrt på 10min.

Det med att det är jobbigt att gå och kissa om man har långt hår är något jag har läst här på den här sidan faktiskt. :) Man kanske inte vill ha sitt hår hängandes om man går på wc, jag skulle åtminstone inte vilja att mitt hår rörde toaletten (nedanför toalettringen) eftersom min kille är ganska bra att kissa här och där och överallt inne i toaletten (om ni förstår vad jag menar). :)

IceTee
6/25/15, 2:10 PM
#5

Jag har bra att jämföra med att ha till axlarna och till mitten av ryggen, men jag tycker att det tar ungefär lika mycket energi! Nu kör jag alltid på uppsatt i tofs/knut och det torkar väldigt fort då det är tunnt!

Medarbetare på Skor iFokus

Maria
6/25/15, 2:40 PM
#6

Jag är 53 år och har i större delen av mitt liv haft långt, ganska kraftigt hår.Jag tyckte det var underbart om sommaren i värmen då jag hade allt i en knut uppe på huvudet och nacken fick vara bar.

Jag sov också alltid med en knut för att det inte skulle bli varmt på nacke och rygg.

Tyvärr har jag inte samma hårkvalitet numera och det är ganska grått men jag har ändå längd så att det går att sätta upp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
hannaj98
6/25/15, 3:09 PM
#7

Håller med dig TS! Långt hår stör mig inte alls, så länge mitt hår är bra kvalité tovar det sig inte mycket och tycker jag det är i vägen sätter jag upp det. Men jag tyckte det var lika i vägen när det knappt gick till bh bandet som nu när det nästan går till rumpan. 

Jag har bestämt mig för att klippa av en ganska rejäl bit, så att det istället slutar strax under brösten. När jag sagt detta till folk har svaret nästan alltid varit "Ja gud jag förstår att det måste vara sjuuukt jobbigt med så långt hår. Speciellt nu på sommaren förstår jag att du inte orkar med det." Det är ingen som tror på att det helt enkelt är som jag säger, att jag bara personligen tycker att jag passar bättre i något kortare hår. (Inte kort men kortare som sagt)

Perly
6/25/15, 3:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Har både långt samt tjockt hår vilket medfört att jag har det v-klippt samt i 4-5lager, kammar igenom det nån gång i veckan och har det oftast i någon sorts knut på dagarna så tar inte mer än nån minut eller två av min dagliga tid. Det tar nån minut att massera in Balsam men att skölja ur det kan ju ta sin lilla tid om man har en slö dusch, sedan tar det över ett dygn att få det helt torrt men går att ha det uppsatt då som vanligt om jag skulle vilja gå nånstans :)

Alltid Oavsett

tlover
6/25/15, 3:33 PM
#9

Jag håller med att det inte tar så lång tid eller är jobbigt. Okej det tar väl kanske 5 minuter att reda ut håret för mig (håret är till mitten av låren ungefär) men då sätter jag ju upp det på bara några sekunder jämfört med vad jag sett korthåriga göra (okej de sätter inte upp håret men stylar de i betydligt längre tid än 5 min).

Håret får självtorka då jag har tjockt hår så även om jag skulle ha kortare hår sås skulle det ta evigheter att torka och att tvätta tar ganska kort tid det med.

Håret är ju ganska tungt (det är ju tjockt också, även om det är tunnare ju längre ner jag kommer) så asymetriska frisyrer funkar inte men det finns andra frisyrer som inte funkar heller men andra som funkar.

l'm back

molam
6/25/15, 5:08 PM
#10

Jag har nu klippt längre del av mitt hår (hade väldigt långt innan jag klippte det och tjockt samt Skruvigt) Jag tyckte också personligen att det var lättare när jag hade längre hår, iof har jag hyffsat långt nu med Ungefär till mitten av ryggen, men jag tycker att håret känns mycket tjockare nu när jag har klippt den än när det var långt och det tycker jag är extremt jobbigt. Och det här med att det ska ta lång tid att tvätta är helt från hår till hår och kvalité mitt hår är ganska fint och lent vilket för att det inte tar så lång tid att tvätta eller så, det tar desto mer tid att låta det torka

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Devya]
6/25/15, 5:47 PM
#11

Det är väl ändå olika från person till person? Bara för att några personer tycker att det är lätt med långt och tjockt hår betyder inte att det är så för alla. Vi alla är så olika beroende på vad för krav och rutiner man själv har. :)

Jag vet av killar som spenderar alltför mycket tid på att få sitt korta hår i skick. Sen vet jag av de som bara vaknar och går direkt till jobbet utan att ens kamma igenom håret. Beror ju på från person till person sist och slutligen.

Sen kan vissa tycka att det är roligt att spendera mycket tid på hår och att det är definitivt värt att ha tjockt och långt hår även om det tar flera timmar att föna håret torrt, så är det för min vän. Jag tror inte att hon tycker att det är precis jobbigt då hon har så vackert hår. Det är dock bara jag och mina andra vänner som blir irriterade över att vänta så länge på att hon ska bli klar. :D Men bara för att hon är sådan betyder ju inte att alla med långt och tjockt hår är sådana. Beror helt på men av att se hennes rutiner vet jag att jag själv inte skulle vilja ha så pass långt hår. :)

TatsuOni
6/25/15, 6:49 PM
#12

Jag tycker att mitt hår blir mindre och mindre i vägen ju längre det blir😃 Men så har jag alltid föredragit uppsatt hår också. Jag gillade inte när det var för kort för att sätta upp. Nu när det är långt nog för att snabbt dra upp med en hårpinne så känns det jätte skönt! Jag har några millimeter från midjelångt hår och ska spara ut det betydligt längre än så🙂

Tvättar håret gör jag ungefär varannan vecka. Att tvätta det tar inte längre tid än när det var axellångt. Torkat långsamt har det gjort ända sedan det var axellångt (ca sex timmar om jag inte drar fingrarna igenom det då och då. Skulle aldrig föna det). När jag nu tvättar det varannan vecka så ser jag till att göra det en helgdag när jag är hemma så att det kan få hänga fritt medan jag pysslar hemma.

Det är inviduellt vad man föredrar och hur mycket tid man vill lägga på håret. Många som har långt hår lägger i princip ingen tid på det, Samtidigt många korthåriga lägger timmar på det och tvärt om. Så jag gillar inte heller när folk säger att långt hår är opraktiskt, punkt slut. Det är en smaksak och mitt var bara jobbigt när det var kort😛

För övrigt så kan jag gå dagar med håret flätat utan att röra det och när jag orkar så tycker jag om att lägga mycket tid på S&D, hårbottensmassage m.m.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Afturelding
6/26/15, 11:26 AM
#13

Jag har sparat ut från 2 mm till c.a 110 cm. Och min egen erfarenhet är att det jobbigaste var mellanlångt hår, som bara flög runt och var i vägen. Nu är det för tungt för att flyga omkring 😃Och det tar mig mindre än en minut att sätta upp det med pinne, samtidigt som jag har möjligheten att göra väldigt fina fantasyflätor. 

Det enda som tar tid är de dagar då jag tvättar det.  Jag tvättar det dock bara var 10e dag ungefär, så att det tar en hel dag när jag väl gör det är inget större problem. Jag väljer helt enkelt en dag då jag bara är hemma.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
Ria74
6/27/15, 10:40 AM
#14

Jag har haft både långt och kort hår och tycker att det är jobbigare med långt hår. Det tog längre tid för mig att tvätta och torka håret än nu när jag bara har till axlarna. Sen fastnade håret alltid när jag satt eller låg så det drog i nacken, fick tänka på att dra upp håret varje gång jag skulle ta på mig jacka annars drog det.

Men sen gillade jag långt för det var enkelt att sätta upp och få undan från ansiktet.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

jossan...
6/29/15, 12:20 AM
#15

jag har haft långt hår, och jag klippte mig pga att det blev så jobbigt men det var dessutom lockigt och jag använde fel produkter till mitt hår och jag spara r nu ut igen och hoppas att det blir bättre nu när jag behandlar mitt hår anorlunda

Gud vad bra jag stavar…

Upp till toppen
Annons: