Annons:
Etikettfrisyrer
Läst 6649 ggr
Scorpio97
5/27/15, 9:29 PM

Hur ska man ha håret när man sover?

Har läst mycket nu om att man inte ska ha utsläppt hår när man sover, för att det sliter. Dessutom är sommaren snart här, och för någon som väldigt lätt blir varm och svettig är det lite drygt när man vaknar med håret fastklistrat i nacken.

Men hur ska man ha håret då? Jag har väldigt tunt och glatt hår, så tofsar, flätor och spännen glider mest ur :/ Funderade på typ sidensjal runt håret, men då är ju frågan vart man hittar en billig sån, samt hur man ska få den att stanna i håret.

Tips?


//Jessie

Annons:
Sealle
5/27/15, 9:33 PM
#1

Jag har långt, tjockt hår som precis som ditt är väldigt lent och därför glider ur tofsar, spännen osv. Jag gör en stenhård sidofläta som jag snurrar tofsen så hårt jag bara kan runt. Det är inte jättebekvämt men man vänjer sig, haha. Jag "fäster" min fläta kanske 1 dm ovanför där håret faktiskt tar slut, på så sätt kan håret inte "smita ur" flätan och även ifall tofsen glider ner lite så åker den inte av tofsen helt.

Jag flätar främst håret för att det ska hållas fräscht längre 🙂

Scorpio97
5/27/15, 9:37 PM
#2

Dom gånger jag lyckats fläta riktigt hårt så blir mitt hår ganska frissigt efteråt, så jag är inte helt säker på att det är optimalt för mitt hår. Och även dom gångerna så har det glidit ur under natten. Hjälper ju inte direkt att jag är en sån som rör mig väldigt mycket i sömnen, haha (:


//Jessie

Sealle
5/27/15, 9:45 PM
#3

Skarf vore kanske ditt bästa bet då? Mitt hår är väldigt rakt så även när jag försöker fläta det lockigt så misslyckas det 😕

I alla fall, det måste ju inte vara en sidensjal utan det kan ju vara en mindre skarf, tänk typ Rosie the riveter-skarf. Ingen aning om vad de kallas, bandana kanske?

Scorpio97
5/27/15, 9:50 PM
#4

Jo, första tanken var någon form av skarf/sjal. Tänkte på siden just för att det ska vara mjukast och minst slitande på håret. Har kikat lite på olika affärer, men då är dom flesta i polyester samt jättestora. Dessutom vet jag inte riktigt hur jag ska vira in håret och få det att stanna så hela natten. 

Är inte en bandana ganska liten, går det att skydda hela huvudet/håret i en sån? Jag har visserligen ganska tunt och kort hår (lite självlockande, till axlarna ungefär).


//Jessie

Sealle
5/27/15, 9:54 PM
#5

Kan man inte "rulla upp" det? Och sen knyta runt huvudet. Då lockas det ju iof men det borde hållas på plats. Krisar det får man väl sätta en badmössa utanpå så det hålls på plats, den hur fräscht det är är ju en annan femma .. Håret kan väl inte andas så bra antar jag.

Scorpio97
5/27/15, 9:57 PM
#6

Gör inget om det lockas, mitt hår är som sagt något självlockande i vanlig fall också. Men det skulle nog kunna fungera, får försöka kika efter en bandana då. 

Badmössa har jag sovit med några gånger, och det är något jag gärna undviker (:


//Jessie

Annons:
Tant Grön
5/28/15, 12:52 PM
#7

Hårnät?

Scorpio97
5/28/15, 1:03 PM
#8

#7 Skyddar det verkligen håret? Borde ju slita lika mycket mot kudden där det är hål tycker man.


//Jessie

tlover
5/28/15, 1:11 PM
#9

Har du testat en Paranda? Det borde göra så att flätan inte "glider ur" annars en nattmössa i siden el Satin kanske skulle vara nått för dig.

l'm back

Scorpio97
5/28/15, 1:17 PM
#10

#9 Försökte lite halvseriöst när jag läste om det första gången (i din tråd faktiskt). Sitter lite bättre än vanlig fläta, men det håller ändå inte hela natten. 

Vet du vart man kan hitta en nattmössa i dom materialen, och ungefär i vilken prisklass en sådan kan ligga i?


//Jessie

tlover
5/28/15, 1:50 PM
#11

#10 Jag her inte sett var man kan köpa nattmössor men i länken om hur man gör sin egen Paranda i parandatråden så finns det beskrivning hur man gör en egen under.

Den behöver ju inte vara snygg så de flesta kan nog få ihop nått, däremot så behövs nog symaskin.

l'm back

Scorpio97
5/28/15, 2:05 PM
#12

Tack, ska kolla där.


//Jessie

Tant Grön
5/28/15, 5:21 PM
#13

#8 Ingen aning, men har hört att det skall skydda om man har långt hår. Har inte provat själv.

Annons:
Cederin
5/28/15, 5:32 PM
#14

Provat att ha en tofs i  både i början på flätan precis vid nacken och en i slutet? Jag får också frissigt hår när jag har haft fläta, men löser det på morgonen genom att spraya igenom det med vatten och sedan borsta ut håret försiktigt så att det blir rakt (se till att inte ha några tovor innan!) 🙂 Har samma hårtyp som du.

Medarbetare på Naglar och Hår

Scorpio97
5/28/15, 5:38 PM
#15

#13 Ja, det kan ju kanske funka. Beror säkert på materialet också.

#14 Japp, det har jag provat. Glider ut ändå, dessutom blir det väldigt svårt att göra en fläta eftersom jag har ganska kort hår. 
Spraya med vatten har jag inte provat, har inte tänkt på att det kan fungera mot frissigt hår. Dock brukar inte mitt hår reagera så bra på vattensprayande, antingen blir det jätteplatt eller väldigt lockigt (och då brukar det bli tovigt om jag går ut).


//Jessie

Facie
5/29/15, 7:21 AM
#16

Jag tror det ultimata är att ha fläta, men en skonsam snodd längst ner.

Pretty wise //

Sindri
5/29/15, 11:13 PM
#17

Jag sover ofta med håret uppsatt i en rulle för att få lite volym och fall på håret, men jag tycker det sliter väldigt på sidohåret. Så jag har svårt att tro på att det skulle slita mer på håret att sova med det utsläppt.

MissInAction
5/29/15, 11:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hej 🙂

Jag har i ungefär ett års tid sovit med håret i en knut på huvet. Fick tipset i en video av Elle Fowler på Youtube, har försökt hitta det klippet nu men det verkar omöjligt… hon visar hur hon gör. Men jag kan försöka förklara 😎

Jag böjer mig framåt som om jag skulle tvätta håret i en balja, och samlar allt hår högt uppe på huvet och sen liksom tvinnar jag det och snurrar runt det som en knut. Sen använder jag en såndär tjock mjuk "snodd" och fäster två varv, om ni förstår? Inte riktigt de där munk, men de är väldigt tjocka… köpte nog dessa på Glitter en gång i Sverige.
Ibland händer det att den sitter löst på morgonen eller rent av ramlat ur helt, men oftast sitter den rätt så bra på morgonen. Den är inte ett dugg i vägen! 

Tänkte det är lika bra att ta en bild som illustration. Fick till lite fint spret också men ni förstår principen 🙂
Hm den verkar hamna på snedden..


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Sindri
5/30/15, 8:03 AM
#19

En annan sak; sidenörngott sliter mindre på håret än bomull. Kostar en del, men det räcker med två st. Man måste tvätta dem med speciellt medel så inte sidenet förstörs, men det är verkligen jätteskönt att sova på.

Köper mina här http://www.sidenselma.se/

tlover
5/30/15, 8:12 AM
#20

ang örngotten, även Satin funkar, det är säkert inte lika bra som siden men bättre än vanligt bomull.

#17 Det som sliter är att det trasslar ihop sig, och att reda ut hår som trasslat ihop sig sliter mycket. Därför är det också bättre att ha uppsatt, fläta m.m under dagen också. Förutsatt att man använder "snälla" saker att sätta upp håret med såklart.

l'm back

Annons:
Scorpio97
5/30/15, 11:40 AM
#21

#18 Glider ur, tyvärr. Mitt hår gillar verkligen inte att bli uppsatt, haha. 

#19 Jo jag vet, men jag bor hemma och det är mamma som sköter tvätten. Dessutom har inte jag så mycket pengar att spendera varje månad, så dyra sidenörngott och medel står faktiskt inte så högt på min lista.. Samt att jag är under arton och inte kan beställa på nätet. 
Men vi har ett bäddset i Satin, och jag brukar välja det när det är rent (:

#20 Om man har hår som inte trasslar ihop sig då? Mitt hår är nämligen aldrig tovigt, förutom när jag varit ute i blåsten. Men det blir inga tovor när jag sover.


//Jessie

Sindri
5/30/15, 11:48 AM
#22

#20 av: tlover Sant - Satin är också bra.

Men varför tror du då att det sliter på håret att sova med det utsläppt? Jag har som sagt motsatt erfarenhet. När håret kan följa med fritt när du rör på huvudet i sömnen så sliter det ju mindre än om det är fastsatt uppe på huvudet. Jag får massor med avslitna hårstrån på sidorna.

Scorpio97
5/30/15, 11:51 AM
#23

#22 För att jag har ganska slitet hår, och försöker hitta grejer som kan göra det mindre slitet helt enkelt. Och på dom flesta sidor jag har läst så har det stått att utsläppt hår när man sover sliter mer. Samt att jag redan har funderat på någon form av uppsättning/hårmössa eftersom jag blir så varm under sommaren.


//Jessie

Sindri
5/30/15, 11:58 AM
#24

En annan sak jag lärt mig som sliter på håret är frottéhanddukar. Håret är väldigt skört när det är blött. Jag använder en gammal, väl urtvättad linnehandduk. Trycktorkar bara och kammar ut försiktigt med en gles träkam (finns på Body Shop) En sån handduk kanske din mamma har redan, annars kostar det typ en tia på en loppis.

Det finns en sajt som heter lockig.se - där kanske du kan få tips på hur du bäst tar hand om ett slitet hår.

Såna här saker har jag när jag sover med håret uppsatt. Det är ståltråd inuti och de sitter som berg. På köpet blir du lockig dan efter.
http://www.bornprettystore.com/sponge-clip-maker-former-foam-twist-hair-tools-p-704.html

Scorpio97
5/30/15, 12:02 PM
#25

#24 Torkar håret med en gammal t-shirt. Dock inte i linne. Klämmer bara ur överskottsvattnet i princip och låter resten självtorka. Har träborste som jag försiktigt borstar med, som sagt blir inte mitt hår tovigt så det behövs egentligen bara lite för frisyren. 
Du får jättegärna länka till träkammen på bodyshop, för den har jag sökt efter. 

Är medlem på lockig.se och har läst en del där, men det är ganska oaktivt. 

Sånna har jag inte sett, får kanske kika efter sånna på stan då.


//Jessie

Sindri
5/30/15, 1:43 PM
#26

Träkammen är bara att fråga efter på närmaste Body Shop.

De där rullarna har jag köpt utomlands, annars tror jag man måste beställa på nätet. Du kan ju kolla på Glitter, de har en del roliga saker till håret ibland.

Scorpio97
5/30/15, 1:47 PM
#27

Vi har varken bodyshop eller Glitter här. Närmsta Bodyshop  hade inte träkammar senast jag var där, och brukade tydligen inte ha det heller. Men jag ska be syrran kolla på Glitter.


//Jessie

Annons:
Sindri
5/30/15, 6:05 PM
#28

Kollade på Body Shops hemsida och de finns inte där. Kanske de har slutat med dem, synd för jag behöver fler. Hittade dock denna som inte var så dyr
http://www.miniinthebox.com/sv/vagig-kam-back-design-rott-sandeltra-tra-kam_p1780150.html
Jag använder bara träkammar och så här ser min vanliga ut
http://www.miniinthebox.com/sv/naturlig-rod-sandeltra-tra-kam-mode-utsokta-handgjorda-runda-handtag-vards-kammar-for-kvinnor-20x5cm_p1775151.html

På samma sajt hittade jag såna håruppsättningsrullar
http://www.miniinthebox.com/sv/1st-korean-har-slips-for-har-flata_p2417017.html

Kan ingen vuxen hjälpa dig att beställa på nätet?

Scorpio97
5/30/15, 6:07 PM
#29

Jo, syrran kan eventuellt beställa åt mig. I alla fall om det går att betala med faktura. 

Får prata med henne nästa gång hon kommer hem.


//Jessie

tlover
5/30/15, 6:12 PM
#30

#22 Som sagt det är ju för att förhindra att det trasslar sig man har det uppsatt (på dagen el då man sover) men det beror ju som jag skrev på hur man sätter upp håret också, har man väldigt strama frisyrer så sliter det mer men har man frisyrere som är uppsatt med snälla redskap (tex hårpinnar) och varierar var och hur man sätter upp håret så sliter det mindre.

#21 Då kan du nog sova med håret utsläppt men gärna på satin/siden örngott el satin/siden nattmössa.

l'm back

Scorpio97
5/30/15, 6:17 PM
#31

Då är nog hårmössa enklaste alternativet. Får försöka hitta det (att sy en verkade krångligare än vad jag trodde, dessutom har vi ingen symaskin) i någon affär.


//Jessie

IceTee
5/30/15, 6:18 PM
#32

Det är säkert jätte dåligt men jag sover med det uppe på huvudet i en bolle med en toffs utan metallklämma (ska byta till något bättre med har tappat bort min mjuka tyg-toffs och glömmer alltid att köpa en ny) Det är det enda sättet för mig att få håret ur ansiktet (får lätt finnar, vill inte förvärra det) eftersom det inte stannar i flätor

Medarbetare på Skor iFokus

tlover
5/30/15, 6:23 PM
#33

En tanke, skulle det funkamed en sån där "sock tofs" som man gör lockar med?

Jag har inte testat nån sån själv (jag har ju över 1 m med hår så jag har inte orkat testa) men det borde "hålla fast" ganska bra?

l'm back

Scorpio97
5/30/15, 6:29 PM
#34

Har aldrig hört talas om det faktiskt. Vad är det för nått? (:


//Jessie

Annons:
Sindri
5/31/15, 1:34 AM
#35

#33 av: tlover
Ja, det var nytt för mig också.

tlover
5/31/15, 9:31 AM
#36

Här är en video om hur man gör. Det används för att locka håret men vad jag förstår är det en hel del som har det so nattfrisyr också

l'm back

Scorpio97
5/31/15, 10:45 AM
#37

Det där skulle jag kunna prova.


//Jessie

Sindri
5/31/15, 10:49 AM
#38

Haha - det var ju också ett sätt!! Principen är ju densamma som med de "buns" som säljs, liksom den lilla "skena" (eller vad man skall kalla den) som jag har.
Har provat många sätt och jag föredrar min skena eftersom jag inte har så jättelångt hår. Man stoppar in håret i en skåra och kan lätt plocka in hårstråna eftersom, sen när allt är upprullat så böjer man skenan så den blir rund. Min senaste har t.o.m. krokar i ändarna så den sitter stadigt under natten.

Vill man prova utan att att köpa grejer så är ju sockan suverän!

Upp till toppen
Annons: