Annons:
Etiketthårvård
Läst 2912 ggr
Mulle12
2015-05-22 17:47

hårolja innan dusch?

som rubriken lyder, ska håroljan in i håret innan man duschar eller ska det i efter? har läst & hört så mycket olika om det så måste få ett bra svar nu 😉


Annons:
hannaj98
2015-05-22 17:50
#1

Det beror på vad för Olja det är. Om det är en väldigt fuktande och fet Olja rekommenderas det att ta i en hyfsat stor mängd en stund innan dusch. Men sen kan man ta i en lite lättare Olja i håret efteråt eller eventuellt väldigt lite av en fetare Olja, tar man för mycket kan håret se fett och otvättat ut direkt igen. 🙂

TatsuOni
2015-05-22 17:53
#2

Man kan göra en inpackning av oljan genom att ta lite mer Olja och låta den sitta någon/några timmar innan dusch. Vissa rekomenderar ca en tesked för att det ska vara lätt att tvätta ur. Andra som jag kan ta väldigt mycket och ändå tvätta ur den.

Man kan även ha den som leave in efter duschen. Då tar man väldigt lite i längderna/topparna. Det kan ta ett tag innan man hittar hur mycket som passar ens eget hår. En del kan bara ta lite på fingret för att håret inte ska bli fett. Själv kan jag ha i ganska mycket och mitt hår suger åt sig det.

Sedan beror det på vad du menar med hårolja. Är det en färdigköpt hårolja som innehåller Silikoner m.m eller är det t ex kokosolja? Själv använder jag kokos/mandel eller olivolja till håret. Favoriten är kokosolja. Är det en hårolja med Silikoner eller mineraloljor så vet jag inte om den passar som inpackning.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Mulle12
2015-05-22 17:53
#3

okej, för jag har lite olika oljor från bland annat elvital, proffs & gliss som jag brukade ha i efter duschen, men det kändes inte som om det gav nån skillnad i håret. var dock lite slarvig med det så det kan ju delvis bero på det 😃


emeliiiiieee
2015-05-22 18:39
#4

Såna oljor innehåller mycket Silikoner som ger skillnad direkt men efter ett tag blir håret torrare än  innan. Gör en inpackning på kokosolja och häv sedan i liiiiiiiiite mer kokosolja i just topparna. Gör under för håret, iallafall för mitt! Naturligt är bäst :)

hannaj98
2015-05-22 19:34
#5

Jag använder Yves Rochers hår Olja.  Den består av över 99 % naturliga ingredienser, inga Silikoner och tycker den är jätte bra! Den använder jag innan dusch och eventuellt liiiite i topparna efter, men inte mycket då den är väldigt dryg, vilket jag tycker är bra för den räcker länge.

Skogsraah
2015-05-22 21:29
#6

Kokosolja är som sagt bra att ha i håret innan dusch! Kom ihåg att ha i det i minst åtta timmar. Jag brukar sova i det :)

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Scorpio97
2015-05-22 22:16
#7

Jag använder mandelolja. Har jag torrt hår men ska till skolan dagen efter, tar jag oljan före duschen, på det viset kan jag vara hyfsat säker på att jag inte tar för mycket så håret blir fett. Ibland blandar jag oljan i balsamet för att få det jämnare i håret.

När jag är ledig brukar jag ta oljan efter dusch så den får sitta i längre och kan sugas upp av håret ordentligt.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: