Annons:
Etiketterfärgblekningtoning
Läst 3637 ggr
Gambino19
2015-05-16 21:00

övertala sina föräldrar.?

Hej!! Jag har länge velat ha blått/rött/lila hår.. är inspirerad av Emo scene stilen typ.. men mina föräldrar säger ett stort nej.. hur ska jag övertala dem? de säger att jag växer upp för fort då.

Annons:
Aleya
2015-05-16 21:04
#1

Jag fick inte färga håret förrän min kompis hade gjort det. Så var ca 13.
Du kanske kan testa exempelvis att höra om du först får färga rött?
Det är ju inte lika skrikit som att ha alla andra Färger i håret samtidigt.

Eller om du är riktigt ung så kan du ju höra om du får använda spray som försvinner fort. En kompromiss det med.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Stockholmsbruden]
2015-05-16 21:15
#2

Säg att du inte trivs i din hårfärg och att du vill kunna känna dig som dig själv, och att du inte alltid måste ha finkläder som anses vara snygga lixom, säg att du tycker det är snyggt och är bekväm i det så Borde du få ha det.

Florrpan
2015-05-16 21:26
#3

Du är 12 år, du växer inte upp för fort för att du experimenterar med din egen stil. I din ålder tycker jag du får göra vad fasen du vill, experimentera, testa runt, hitta dig själv. 

Dina föräldrar kanske bara är rädd att det ska se annorlunda ut, att du kanske ser "konstig" ut, för ja, färgvalet står ut. Hitta bilder på tjejer med den hårstilen och visa dom kanske?

Men i slutändan är det DITT hår, du bestämmer helt och hållet över din egen kropp, du kan klippa av det helt om du så vill, vad ska dom göra åt saken?

[KEEL]
2015-05-17 02:03
#4

Du kan ju förklara att det är en toning och faktiskt går ur håret. Jag hade nog dragit "Jag skulle kunna göra värre saker än det här, som att ta droger" kortet och gjort det utan mina föräldrars tillåtelse, du är trots allt inte så ung.

Florrpan
2015-05-17 02:16
#5

#4 Det är nog det inte det bästa att säga till ens föräldrar…

Vad tror du själv föräldrarna skulle säga om ens 12-åring "hotar" med att man kunde tagit droger istället? Den taktiken fungerar inte.

"Mamma, låt mig ta droger, det kunde varit värre, jag kunde ju varit en seriemördare istället"

fattar du jämförelsen?

[KEEL]
2015-05-17 02:47
#6

Jag sa inte nödvändigtvis att det var bra jag sa att det var så jag hade gjort och vet hur det är att ha en förälder som jämt tror det värsta (därav komentaren). 

Det jag vill få fram av det är att man inte alltid ska lyssna på sina föräldrar och ta lite risker iallafall när det kommer till sådana småsaker som hårfärg. Varför ens göra en stor grej av det. Det är bara hår. Man kommer göra saker i livet som alla inte håller med om och förstår och vissa gånger kommer det vara ens föräldrar.

Annons:
Cederin
2015-05-18 13:53
#7

Jag minns då jag var 12, jag färgade mitt långa rågblonda hår kolsvart och klippte spikes i nacken! Ingen var gladare än jag då, när jag fick visa vem jag var på ett så konkret sätt. Det hör till att testa sig fram och det borde dina föräldrar minnas. Som någon nämnde så tror jag att de är rädda för att du ska sticka ut, och deras rädsla baseras då alltså på välmening för att du ska slippa kommentarer och blickar (som man iofs. får räkna med tyvärr!). Du får helt enkelt övertyga dem att du inte bryr dig om vad andra skulle tycka, att du är stark nog att våga stå upp för dig själv oavsett. Det tycker jag borde vara tillräckligt, mer än så ska man inte behöva förklara sitt val av hårfärg, inte ens för sina föräldrar! 😉

Medarbetare på Naglar och Hår

Trollan92
2015-05-18 17:34
#8

Är du 12 år gammal? Jag skulle också säga nej ifall mitt barn va 12 år å ville färga hår.. Hos frisören är de 16års gräns på hår färgning iallafall :)

Gambino19
2015-05-20 07:01
#9

#8 jag tänkte färga hemma:)

Facie
2015-05-20 09:51
#10

Min mamma var lite emot att färga hår i början också eftersom hon inte ville att jag skulle förstöra mitt hår.. men jag lirkade lite. Jag sa att jag "bara ska slinga lite" och det gjorde jag första gången.  Sen när det väl var igång så var det inga problem.. förutom att jag faktiskt förstörde mitt hår ordentligt.

Ska du färga onaturliga Färger måste du först bleka. Eller har du väldigt ljust hår redan?

Pretty wise //

AilyAdams
2015-05-20 10:28
#11

Det där med föräldrar är alltid ett kapitel för sig. Min dotter färgade sitt hår bubbelgumsrosa när hon var i tidiga tonåren. Det var urgulligt, men till sist blev vi tvungna att blondera om henne då det mest såg smutsigt ut.

Nu känner jag ju inte dina föräldrar, men vi har låtit våra barn vinna många strider med bra resonemang. Kan de bara tala väl för sin sak så viker jag mig gärna, men det ska vara riktigt bra från deras sida. Kanske det kan fungera för dig också? Att gapa och skrika och kalla dem dumma kommer aldrig att få dem att ge med sig, snarare tvärtom.

Och om du är intresserad av en viss stil, kanske du kan börja i andra ändan, med assessorer och kläder, om du inte redan gjort det. Färgning av håret kan kanske komma mer naturligt då.

Hoppas det löser sig för dig.
Lycka till!

 **************************
Heter det De eller Dem?

Trollan92
2015-05-20 13:11
#12

#9 Jaja, men säger bara de att de e åldersgräns på de.

Galenidjur
2015-05-21 21:02
#13

Det som jag sa till min mamma var att det är när man är barn och tonåring som man kan göra sånt här. När man är äldre blir det svårare att ha håret i en massa olika Färger eftersom många arbetsgivare inte vill ge en jobb då. Hon hade från början gett mig ett blankt nej, men när jag gav henne det argumentet ändrade hon sig. 

#8 De Färger man använder i salonger innehåller en massa konstig skit som vissa har fått allergiska reaktioner av, det är därför man har satt en åldersgräns. Extremfärger är inte farliga på samma sätt. De flesta extremfärger (då pratar jag om Manic Panic, Special effects, Stargazer och Directions, som jag personligen har erfarenhet av) är faktiskt i stort sett Balsam med färg i. De skadar inte ens håret. Det som skadar håret är då blekningen som man måste göra för att få färgen att fastna. 

Edit: #9 Att färga hemma kan man absolut göra, och det är till och med bäst när man håller på med extremfärger. Dock vill jag påpeka att om du ska bleka  så bör detta göras hos frisör. Blekning är starka grejer och går något fel kan man bli rejält skadad.  Dessutom får man då oftast det bästa resultatet,  vilket gör att färgen fastnar bättre och håller längre :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Upp till toppen
Annons: