Annons:
Etiketthårvård
Läst 778 ggr
MoaHermansson
2015-04-26 11:49

BM funkar inte

Jag började med BM för ca 4 månader sen. Första gången jag provade och gjorde sista tvätten då gick det bra,  men andra gången när jag bara använde Balsam gick det inte bra och det blir fett ganska lätt. Det är fortfarande så, om jag använder sista tvätten schampot funkar det men sen igen när jag bara använder Balsam blir det fett efter en halv dag?

Borde jag ge upp eller finns det ngt jag kan göra?


Annons:
hannaj98
2015-04-26 11:53
#1

Det kan ta ett tag tills håret vant sig. Vilket tvättbalsam använder du? Har du testat att använda torrschampo? Batiste torrschampo är godkänt för Balsam metoden

Scorpio97
2015-04-26 12:00
#2

Vilka Balsam använder du? Är det längderna och/eller hårbotten som blir fet? Hur ser din tvättrutin ut?

Man brukar använda ett vårdande och ett tvättande Balsam. Dom flesta använder det tvättande i hårbottnen, och det vårdande i längderna. Det är även väldigt viktigt att massera hårbotten ordentligt både när du har i balsamet och när du tvättar ur det.

Om man har ett för tvättande Balsam i hårbotten, så får det samma effekt som att ha Schampo, man tvättar bort för mycket fett = hårbotten börjar producera mer = det blir för fett. Men det kan även bero på att man har ett Balsam som är för återfuktande i hårbotten/längderna, eller att man använder inpackning för ofta.

Jag använder Coop X-tra som tvättbalsam och Garnier Respons som vårdande. Jag masserar in tvättbalsamet i hårbotten minst två-tre minuter (och försöker göra lika länge när jag tvättar ur det). Jag har även dte vårdande i både hårbotten och längderna, eftersom jag annars får torr hårbotten och feta längder. Någon gång då och då använder jag bara vårdande Balsam och ser till att massera extra länge, annars blir det samma sak (torr hårbotten, feta längder). Men en annan person kanske får jättefett hår av att inte använda tvättbalsam.

Man kan alltså få prova sig fram lite. Ett mer eller mindre vårdande Balsam. Prova att ha det vårdande i hårbotten eller prova att inte ha det. Prova att bara använda tvätt/vårdande Balsam några gånger. Prova att massera längre. 

Det kan dessutom ta en månad eller två innan hårbotten ställt om sig, och då kan man få bita ihop och stå ut med att håret är fett (jag började därför på sommaren) innan det blir bra. Om du använder sista-schampo för ofta så får hårbotten aldrig chans att vänja sig, och då är du konstant i ställa-om-sig-processen.


//Jessie

MoaHermansson
2015-04-26 12:35
#3

Jag använder coop extra som tvättbalsam och det tar jag i hårbotten, sedan använder jag garnier fructis tror jag det heter i längderna.

Det är bara hårbotten som blir fet, aldrig längderna.

Jag brukar använda batiste torrschampo men jag slösar så mycket för jag måste ta det varje dag och måste ta ganska mycket så allt fett ska försvinna.


Scorpio97
2015-04-26 12:44
#4

#3 Då tycker jag du först ska prova att ta ditt vårdande Balsam i hårbotten också, dom nästa två-tre tvättarna, för att se om du tvättar bort för mycket fett. Blir det bättre men inte helt bra, prova att skippa tvättbalsamet helt/använd det mer sällan.

Om det blir inte blir någon skillnad eller blir värre, så betyder det att du återfuktar för mycket. Då kanske du får prova något annat tvättbalsam eller prova att massera hårbotten längre. Det kan även hända att du är en sån person vars hår inte fungerar på BM. Det finns schampon utan SLS, Silikoner och mineraloljor (alltså typ BM-godkända schampon) som man kan använda i så fall. Det sliter inte lika mycket på håret som vanliga schampon eller sistaschampot. Men som sagt kan det även bero på att ditt hår är i omställningsperioden, men det är såklart bara du som kan bestämma om det är värt att gå med fet hårbotten några veckor för att se om det blir bättre. 

Man kan även prova någon annan No Poo-metod, exempelvis Water only eller Äggtvätt.


//Jessie

IceTee
2015-04-26 16:26
#5

Något som jag gjorde fel var faktiskt att jag masserade för mycket! Hur mycket masserar du?

Medarbetare på Skor iFokus

Trollan92
2015-04-26 16:37
#6

Byt Balsam.

Annons:
iMAKiTTYCAT
2015-04-26 17:28
#7

skjöl ur riktigt ordentligt tills håret nästan känns strävt 🤪

MoaHermansson
2015-04-26 17:59
#8

#5 Jag masserar inte jättemycket men inte jättelite heller.


MoaHermansson
2015-04-26 18:00
#9

#4 Okej, jag ska prova att ta det vårdande i hårbotten, om det inte funkar skriver jag här igen.


tlover
2015-04-26 18:52
#10

Sen om inget funkar kan det vara så att BM inte är nått för ditt hår, men om det skulle vara så behöver du inte gå tillbaka till Schampo bara för det. BM funkade inte för mig (nog för jag måste erkänna att jag inte testade så mycket olika heller) men WO (water only, att bara tvätta med vatten) funkar helt utmärkt för mig.

l'm back

Everlyn
2015-04-26 21:52
#11

Får det inte att funka på mig heller. Blir bara väldigt fett i rötterna och frasande torrt i längderna. Har kört BM i 8 månader och testat allt möjligt folk tipsat om, bytt Balsam, masserat mer, masserat mindre.. men nu struntar jag i det för ett tag och kör med Schampo och revlons färgbomber istället.  :)



[KEEL]
2015-04-26 22:25
#12

Största felet i början är att man tvättar håret för ofta och att det därför blir fett. Tvätta inte håret mer än 3 gånger i veckan skulle jag säga.

Upp till toppen
Annons: