Annons:
Etiketterfärgblekningtoning
Läst 3275 ggr
IceTee
2015-04-19 16:50

Dra ur färg

Jag vill dra ur lite färg ut längderna, men bara lite, så en avfärgning känns nästan onödig. Har hört lite om saker som ska dra ut färg och har en "plan" men vill dubbelkolla vad ni tror Först tvätta mes head and shoulders, sen tvätta bort det och tvätta bort silikonerna med ett sista Schampo, och efter det sätta i rejält med inpackning (dels för att vara snäll mot håret och dels för att minimera skadan som skett) och ha i det under några timmar (mest för att det ör mysigt att ha det länge) Vad tror ni? Kommer det vara döden för mitt hår? Det handlar om röda pigment jag vill ha ut, och bara några nyanser ljusare! Och som sagt bara i längderna, inte hela håret (även försöka undvika topparna) Är det möjligt eller borde jag unvika det?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Scorpio97
2015-04-19 17:07
#1

Jag skulle hellre använda citron eller citronsyra än head and shoulders, men det är mest för att det schampot totalt dödar min hårbotten.

Men om du tål det schampot, så kör. Hur mycket färg som lossnar är såklart individuellt, men det bör bli några nyanser ljusare i alla fall. Har man väldigt slitet hår så kan färgen dock sitta ganska ordentligt.


//Jessie

IceTee
2015-04-19 18:22
#2

#1 hört att citron inte drar ut så mycket färg och att det sliter rätt mycket :/ Jo, min hårbotten pallar inte heller head and shoulders, men det kvittar eftersom jag inte ska ha det i hårbottnen utan bara i längderna (typ halva håret)

Medarbetare på Skor iFokus

Scorpio97
2015-04-19 18:33
#3

#2 Då är det tvärtom mot vad jag har hört. Jag har bara hört att citron är ganska uttorkande, men att det sliter mycket mindre jämfört med avfärgning, blekning eller starka schampon (exempelvis head and shoulders). Jag har själv haft citron i Efterskölj samt inpackningar utan att håret blivit det minsta slitet. 

Jag skulle inte våga ha h&s i längderna heller, just för att min hårbotten reagerar så pass mycket. Får man sår efter en användning så måste det vara något väldigt olämpligt, och då är det inget jag vill ha i håret alls.


//Jessie

IceTee
2015-04-19 19:24
#4

#3 oj! Sår får inte jag, den blir bara fet väldigt fort! Hur ska man använda citron för att få bäst effekt?

Medarbetare på Skor iFokus

Scorpio97
2015-04-19 19:29
#5

#4 Häll citronsaft (eller citronsyra+vatten) i håret och gå ut i solen några timmar, det ska ge bästa blekande effekt. Men jag antar att det är just värmen som behövs, så om det inte finns sol så bör det gå att lösa ändå (exempelvis handduk runt huvudet och sedan på med en varm vetekudde eller liknande).


//Jessie

IceTee
2015-04-19 19:32
#6

#5 men hur ska man få det att stanna i håret? Mitt hår självtorkar som bara den och skulle vara torrt på två timmar :/

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Scorpio97
2015-04-19 19:34
#7

#6 Vad jag har förstått så gör det inget, det ger effekt ändå. Citronen torkar in i hårstrået, det försvinner ju liksom inte (:

Även kamomill-te ska ha blekande effekt förresten, och är inte lika uttorkande. Vet dock inte hur man ska göra exakt.


//Jessie

IceTee
2015-04-19 19:36
#8

Känns dock svårt att kunna bestämma var i håret det ska hamna… Det rinner ju liksom

Medarbetare på Skor iFokus

Scorpio97
2015-04-19 19:41
#9

Ja, det blir nog svårt att undvika topparna, men vill man bleka hela längderna borde det vara enklast att bara toppa håret i en skål med citron.


//Jessie

IceTee
2015-04-19 19:43
#10

#9 funderar på att bara köra på ett sistaschampo och sen en inpackning?

Medarbetare på Skor iFokus

Scorpio97
2015-04-19 19:44
#11

#10 Det kan fungera, beror på hur hårt färgen sitter och hur mycket färg du vill ha ur. Du får prova helt enkelt (:


//Jessie

IceTee
2015-04-22 22:58
#12

tvättade ordentligt med sistaschampo, hade i en himla massa inpackning (behövdes ju ändå för att fixa sistaschampot) och sitter nu med en vetekudde på huvudet för att hålla hårinpackningen varm. Hur tusan får jag kudden att stanna på huvudet förresten?

Medarbetare på Skor iFokus

Trollan92
2015-04-23 00:43
#13

Skulle också skippa H&S. Det är inget bra schampoo allmänt. Bara hört dåligt om de. Kör citron, visste de sliter lite men jag tycker hellre de och sen själv toppa håret lite lätt hemma :)

Annons:
Cederin
2015-04-23 16:35
#14

Ett till alternativ jag läst lite om är att använda sig av vitamin C-brustabletter som man blandar med Schampo, har inte testat själv men många verkar ha fått goda resultat av det. Huruvida det sliter är jag osäker på men mindre än blekning vill jag tro. Googla/Youtuba Vitamin C treatment för instruktioner.

Medarbetare på Naglar och Hår

Upp till toppen
Annons: