Annons:
Etikettfrisyrer
Läst 45735 ggr
nypisnina
2015-03-09 16:49

Klippa sitt eget hår

Jag fick den briljanta idén i förra veckan att klippa mina egna hårtoppar på ett snabbt och relativt lätt sätt.
Man kammar allt sitt hår och sätter i en tofs i nacken, sen en till och en tillberoende på hur långt hår man har, jag hade tre, man måste se till att det är rakt.
Jepp, bara att börja klippa, till saken hör att mitt hår är tjockt, topparna i tofsen längst ner, trots uppklippning och uttunning - hur man nu säger, var ca 2,5 cm i diameter.
Tror ni det blev rakt? Nä, det gjorde det inte. Tror visserligen inte att det syns i det stora hela men jag försökta iaf klippa det jämnare bit för bit istället, det duger men jag tror att min mamma (hon har alltid klippt mig) får göra det fint.

Har ni något tips om hur man kan klippa sig själv? Just långt hår, kort hår var rätt lätt men det här att få det långt i mitten längst bak… Inte lätt!!
- Men gratis är gott! 😉

Annons:
VildaVittra
2015-03-09 16:56
#1

Jag borstar upp mitt i en tofs framåt istället, håret blir då lite uppklippt i etapper.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

nypisnina
2015-03-09 17:33
#2

Ja, det är ju bra! Fast det blir fortfarande samma problem för egen del eftersom det är svårt att få jämt när det är så tjockt. Mina etapper kom inte med heller, de är för korta än, hade fått klippa mycket kortare annars.
Men det blir fint sen! Så smidigt när man kan göra det själv! 🙂

Grace2009
2015-03-09 19:41
#3

Denna video tycker jag hade en enkel beskrivning på hur man kan klippa själv. Jag ska nog prova någon gång då jag känner mig riktigt modig (än är jag feg så mamma får klippa).

Nymphadora
2015-03-11 15:49
#4

1) Sätt inte upp håret i en tofs, utan dela in det i sektioner, där varje sektion består av hår från "samma del" av skallen och klipp en sektion i taget. 

2) Fukta håret lätt genom att spraya vatten på det innan du klipper. Då jämnas det ut och naturliga lockar rätas ut.

3) Klipp inte med saxen längst med håret, som en gräsklippare, utan klipp uppifrån, så att du "snippar av delar av håret steg för steg", som om du trimmar ovanifrån och ner. Tänk på hur frisören brukar göra!

Lycka till!

Surpan
2015-03-11 15:52
#5

Jag har klippt mitt hår enligt en video någon hade delat här, man satte upp håret i två tofsar och klippte av, och huvudpositionen bestämde hur brant V:t skulle bli i bak, sedan satte man upp det i en låg tofs och klippte av det igen. Någon som vet vilken video jag menar?

/Surpan

nypisnina
2015-03-11 17:42
#6

#4 Ska testa detta nästa gång, det kanske var det som var felet att jag klippte som en gräsklippare, att ha allt hår i en tofs blev väldigt mycket hår att snoppa av.
Tusen tack för tipsen! 🙂

Annons:
nypisnina
2015-03-11 17:43
#7

#5 Ingen aning… hoppas att någon vet och kan lägga upp det, det lät ju onekligen intressant! 🙂

[Rhodugune]
2015-03-11 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

#5 Kan det vara den här du menade, postade den i hårutmaningstråden i höstas?
Jag använder mig av den tekniken när jag klipper mitt hår, har gått från ändar som var väldigt skarpt V formade till av ett mer av ett U sen jag för ca ett halv år sen började toppa det så ca en gång i månaden.
Jag hoppas att de såsmåningom ska bli så jämnlångt och rakt som möjligt, då jag känner att det är lättare att få det att växa längre.

Trollan92
2015-03-12 01:10
#9

Tycker det är idioti att sitta hemma å komma på massa olika metoder på att klippa sig. Man ser sig inte där bak. Jag som är utbildad kan alla grunder å det är totalt långt ifrån en hemma klippning i resultat… Toppning av hår sägs vara den svåraste klippningen då de SKA bli rakt m.m. Har man inte råd att gå till en frisör, nä men då man man vända sig till en frisör skola eller fråga frisörer om dem har en praktikant att få klippa sig hos..

Surpan
2015-03-12 08:50
#10

#8 Det var exakt den, tack! Det sättet tycker jag är väldigt smidigt! 🙂

/Surpan

Surpan
2015-03-12 08:53
#11

#9 Att måla naglarna hemma ger inte alls samma resultat som på salong heller, men ibland finner folk ett nöje i att ta hand om sina egna saker, och det behöver inte bli perfekt. Det är inte idioti för det. Det handlar inte alltid om att ha råd eller inte. Använd inte ord som idioti, det ser ut som att du kallar folk för idioter och vissa kan ta illa vid sig.

/Surpan

[Rhodugune]
2015-03-12 10:32
#12

#9 För mig handlar det att jag har en helt annan hårfilosofi eller vad man ska kalla det, hur man ser på hårvård och så och för mig är det inte nödvändigt eller intressant att gå till en frisör.

Jag toppar håret själv och kör S&D en stund här och där veckan igenom, mitt hår har en del kluvna toppar och jag skulle säkert rekommenderas att klippa av en decimeter eller så men om jag gör det på mitt sätt så behöver jag det inte.

Mitt hår har växt sig långt friskare och längre sen jag började toppade det själv osv, än när jag gick till frisör.
Dels för att jag numera vet hur jag tar hand om mitt långa hår på bästa sätt.
Det ända egentliga rådet jag fick när jag gick till frisör var att jag måste toppa det ofta och det gav motsatt effekt såklart, jag lät toppa av all min utväxt jag fick på ett år eller mer på deras inrådan. 

Inget skit till frisörer med de jobbar på ett sätt som inte hjälper mig att spara ut håret långt och friskt som jag vill, så jag har bara sloppat det.
Precis som jag tar hand om resten av min kropp själv, fixar mina naglar som Surpan gav som exempel. 
Jag vet att det är många med mig som gör så, för de flesta frisörer har inte kunskapen om hur man tar hand om håret på bästa sätt när man vill ha det långt.

För mig passar liknelsen att känns lite som att vända sig till en klädaffär, när man i vanliga fall syr upp sina kläder själv.
Varför använda sig av en tjänst som ändå inte ger en vad man behöver, som man kan göra bättre själv, även om man inte kan se baksidan av ens eget huvud. :)

Grace2009
2015-03-12 10:40
#13

Jag har aldrig i hela mitt liv klippt mig hos en frisör, eller av någon som är/utbildar sig till en. Inte ens med en frisörsax! Vill man gå till en frisör och klippa sig ska man göra det. Vill man inte går det utmärkt att göra det själv (eller be en vän att hjälpa till).

Annons:
Nymphadora
2015-03-12 13:07
#14

Jag har klippt/rakat/trimmat/flätat in dreads etc på mig själv sedan jag var sexton (är 33 idag) och det går givetvis att se i bak genom att använda två speglar. En rakt fram ifrån och en snett bakifrån, så speglar de varandra och alla vinklar är synliga. Inga konstigheter.

Surpan
2015-03-12 13:12
#15

#14 Bra att du sa det, jag har ett sånt där badrumsskåp med två spegeldörrar, så jag öppnar bägge dörrar och ställer mig emellan. Då kan jag vinkla de i olika vinklar och se allting. 🙂

/Surpan

nypisnina
2015-03-12 13:20
#16

#9 Jag har bara vart hos en frisör en gång i hela mitt liv och det var för testa en gång, annars har mamma alltid klippt mig eller jag själv, både när jag var korthårig och nu när jag har långt hår.
Anledningen till tråden var att jag har klippt håret med hjälp av tofs nu, tänkte att det skulle vara lättare än som jag brukar göra, det tar lite tid men jo, det har blivit rakt, man sätter speglar så man ser bak också. Nu med tofsen blev det inte så rakt dock men med tanke på hur lätt det var så ville jag veta om andra har bättre sätt.

Tycker inte heller att du ska säga att det är idioti, det har inte bara med pengar att göra, men gratis är gott - det tycker nog de flesta.

#11 - bra sagt! Tycker det är roligt att pyssla själv också. 🙂

Roligt att andra resonerar som jag med, att man nödvändigtvis inte behöver gå till en frisör. Den enda gången jag gick till en frisör så bad jag om att hon skulle tunna ut mitt hår lite för det är så tungt iom att det är tjockt, hon tunnade ut det så att jag plötsligt fick ha dubbelt så många varv på min hårsnodd än innan.
Visst, frillan blev snygg, men sååå tunn ville jag ju inte bli - otur att det blev så första och enda gången hos frisören liksom!

Trollan92
2015-03-12 14:24
#17

Hår å naglar är två helt skilda saker. Naglarna ser man iallafall..

Surpan
2015-03-12 14:35
#18

#17 Titta på videon i #8, det är verkligen ett kanon sätt att toppa håret! Och man ser allting. Och titta så fint Rhodugunes hår är. 🙂

Jag tycker att hår ska vara kul och få en att må bra! Inte bara vara där för att se perfekt ut hela tiden. 🙂 Att gå till frisör och bli ompysslad är supermysigt och verkligen vardagslyx! Men att sitta på badrumsgolvet med ett glas rödvin och pyssla om sig själv ger en känsla av åstadkommande. Att få känna sig fin på grund av sig själv! 🙂 Några gillar frisör, några gillar att göra det själv, och jag gillar att göra bägge!

/Surpan

nypisnina
2015-03-12 14:47
#19

#8 - Det här tänker jag testa! Vad bra det blev.
Tack så mycket för tipset!

Trollan92
2015-03-12 14:52
#20

Jag ser ingen video! :o

Annons:
nypisnina
2015-03-12 15:05
#21

#20 Under bilden på #8 😛

IceTee
2015-03-12 15:42
#22

#9 jag är lite nyfiken på varför det måste bli rakt? Alla gillar ju inte att ha hårtopparna helt raka, jag föredrar när det är lite ojämnt t.ex.

Medarbetare på Skor iFokus

Trollan92
2015-03-13 12:39
#23

#21 Kan tyvärr inte de något video! :s

[Rhodugune]
2015-03-13 15:51
#24

#17 Jag ser vad jag gör när jag toppar mitt hår eller kör S&D.
Metoden som jag använder för att toppa håret gör att jag kan klippa håret själv för att jag håller det framför ansiket, precis som jag också gör när jag tar en slinga i taget och kör lite S&D.

Det fungerar som sagt utmärkt för mig, jag kommer åt alla mina Kluvna hårtoppar på det viset och jag är väldigt nöjd med mina ändar, hur de ser ut.
Resultatet är en friskt hår som ser ut som jag vill ha det, plus att jag på det viset får ett hår som växer sig allt längre.

Så länge jag gick till frisör så övertalades jag att klippa långt mer and oftare än nödvändigt så mitt hår blev aldrig längre och jag visste inte bättre då.
Nu gör jag det och mitt hår mår så mycket bättre och jag är så mycket nöjdare för att nu växer det sig allt längre precis som jag vill.

Jag ser vad jag gör och reslutatet blir bra, så det är inget motargument som håller i mitt fall.

#18 tack så mycket, det har blivit en sån stor skillnad, är så lättad att jag fått ordning på mina ändar som verkligen inte mådde bra där ett tag.
Och jag håller verkligen med,  det är livskvalité för mig att pyssla om mig själv, mitt hår.
Tycker det är roligt att testa nya inpackningar, nya håruppsättningar och läsa på vad jag kan göra för att mitt hår ska hålla sig så friskt och längt som möjligt.
Dela fram- och motgångar med andra långhåringar som har samma intresse.

Min tvättdag för håret varje vecka är tid för mig, me time, där jag ser till att tycka om mig själv lite extra och ha det bra.
När jag hade badkar brukade jag ligga i badet med inpackning och läsa i en 30-60 min och lyssna på avslappande musik, med lite kokosolja i vattnet.
Numera brukar jag fixa nåt extra gott att äta och titta på nåt avsnitt av en serie jag tycker om medans inpackingen får sitta i en stund.

#22 Min teori är att många ser ojämna ändar som ett tecken på att håret är slitet, att det inte är friskt och i deras ögon så ser det ovårdat ut så fort att ens ändar inte är klippta rätt av och lika tjocka som resten av håret..
Nu behöver det inte vara så alls, även om det visst är så ibland och när man är så van att tolka rakt som lika med friskt, så är det inte konstigt attt man inte gillar ojämna ändar och tycker att det inte är snyggt. 

#23 Är du nyfiken på den metoden så gå till youtube och sök på self trimming method feye, så borde den videon komma upp.
Det är en mörkhårig tjej i vad i mina ögon ser ut som en mörklila tröja och videon börjar med en grön bakgrund,
Hennes kanal heter Long hair, hairstyles & more!

[Sthlmshundarna]
2015-03-20 22:39
#25

Jag klipper mitt eget hår :) mycket bättre än att gå till frissan, och blir det fult har man bara sig själv o skylla! Har aldrig blivit nöjd hos frisör! Använder en vanlig köks-sax och två speglar så man ser bak också. Enligt mina erfarenheter behöver man ingen speciell sax så länge den äe vass :)

Niniz
2015-04-07 18:21
#26

var hos en frisör EN gång och blev inte nöjd :P Så mycket billigare (och entligt mig snyggare) att klippa själv! :D

[pusselbit]
2015-04-07 18:48
#27

#9 toppning av hår den allra svåraste klippningen? Måste vara den lättaste typ ?:o

Annons:
Trollan92
2015-04-07 19:44
#28

#27 nej de är inte den enklaste! Måsta ha gått utbildning för att fatta ^^ masigt att förklara men för att få de rakt m.m så måste man vinkla håret hur å dit å kunden får titta ner i magen m.m för att få bort annat hår som gömmer sig ^^ aah

TatsuOni
2015-04-08 07:44
#29

#28 Jag har toppat pch kllippt mitt eget hår i många år och jag har inga problem med att få det rakt/jämnt.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

nypisnina
2015-04-28 09:47
#30

Tack för era tips och videos, jag använde mig utav video #8 och det blev verkligen kanon.
Det tog tid men jag har (trots mycket håravfall de senaste månaderna) mycket hår så jag fick göra det i fler toffsar om man säger.
Men satan vad bra det blev! Tusen tack för era tips!!

Nästa gång jag gör det ska jag ha en före och efter bild så får ni se skillnaden.

[Rhodugune]
2015-04-28 11:08
#31

#30 Vad härligt att det hjälpte dig, ser fram emot dina före och efterbilder :)

Grace2009
2015-06-25 19:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#32

I söndags klippte jag mitt hår själv. Eller jag försökte i alla fall men mamma tyckte det blev snett, så hon klippte lite på höger sida för det var för långt enligt henne. Nu tror jag höger sida är kortare 😐 I vilket fall sm helst så får det vara så tills jag klipper det nästa gång (om ett år). Men jag känner mig stolt att jag vågade och jag kommer absolut att fortsätta med att klippa själv 👍

(Grön T-shirt är för några veckor sedan innan klippning. Blått linne är precis efter klippningen.)

[Daniela1983]
2015-06-27 23:09
#33

Kul att jag snubblade över den här tråden, hänger inte ens på det här forumet. Wow visste inte att så många (inkl folk som skrivit på youtube) klipper sitt hår själva. Folk verkar även kunna få till det rakt där bak på nåt sätt.

Har kollat igenom några videos och ska köra på svans fram metoden. jag som är för lat för att ta mig in till stan för en klippning. ´Vet inte hur bra det blir. Men nästa gång ska jag troligtvis köra på en mer avancerad metod enligt en video. Måste köpa en frisörsax först. Kör ni med vanlig sax eller frisör sax?

Grace2009
2015-06-28 08:21
#34

#33 Jag klippte mig men en vanlig papperssax från nå't billigt 3-pack 😊 Jag har funderat på att skaffa en frisörsax, men jag vet ej om det verkligen är värt det. Jag tyckte att min papperssax klippte bra. Med saxen från badrummet ser jag att håret snarare blir avslitet, istället för klippt.

Annons:
TatsuOni
2015-06-28 19:06
#35

#33 Tidigare körde jag på en vanlig sax som jag höll väl vässad och bara använde till håret. Sedan köpte jag en riktig frisörsax då jag tyckte att det var en bra investering. Jag har sparat in dem pengarna när jag inte har klippt mig hos frisör på nio år🙂 Det viktigaste är att saxen är vass.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Daniela1983]
2015-06-28 23:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Jag vet inte hur vass den är över nätet. Får visst chansa.  men den är nog bättre än min slöa kökssax jag nyss använde i håret.

Hittar ingen andra spegel hemma så är osäker på om det är jämnt därbak. Så här blev det, det här är den bästa bilden där man ser en del uppklipp. kunde varit bättre men ungefär såhär hade även en frisör klippt mig. Körde tofsmetoden men mitt hår var för kort för att få med allt i tofsen så det absolut längsta håret förblev oklippt.

tlover
2015-06-29 10:23
#37

(har inte läst hela tråden)

#9 Så jag är en idiot för att jag inte vill att nån ska klippa mitt hår (helt fel dessutom) för pengar jag kan lägga på annat och dessutom få ångest på köpet.

Skulle frisörer vilja ha kvar kunder så skulle dom tex inte ta en decimeter längre hår än vad kunden vill utan att säga till först.

Kolla bara på den här tråden, 33% litar inte alls på frisörer.

Jag ser det snarare som idioti att lägga pengar på en frisör när dom ändå inte lyssnar.

Sen behöver man inte utbildning för att klippa rakt, min mamma har gjort det i alla år. Okej det går kanske inte snabbt men rakt blir det.

l'm back

KitoBonito
2015-06-29 14:52
#38

Efter att här om dagen hittat den här tråden mitt i natten så bestämde jag mig för att testa och jag är SÅ nöjd!!! Har länge behövt gå till frisören men inte haft råd att lägga pengar på något som kan vänta. Mitt hår har varit en stor tova, helt ostyrligt vilket det inte brukar vara så efter att ha sett era filmer och bilder så chansade jag. Körde främst på #8 som kändes enklast och som sagt är jag sååå nöjd. Jag freestylade lite och klippte upp för att bli av med slitna strån från att ha satt upp håret mycket i hårsnodd, och även klippt upp lite runt ansiktet så att det inte blev helt rakt framtill. Jag ska aldrig mer känna mig bunden till att gå till frisör för att ta topparna på håret, de hundringarna kommer jag att spara. :) Även jag använde en "vanlig" sax, som är vass nog att inte böja eller putta stråna framför sig. 

Tack för tipsen!!

Grace2009
2015-06-29 15:25
#39

#38 Kul att du är så nöjd! 👍 Jag körde också med instruktionerna från #8 och tycker att det blev bra.

Upp till toppen
Annons: