Annons:
Etiketthårvård
Läst 2513 ggr
IceTee
3/2/15, 2:41 AM

Att gå med fett hår

Är det bra/ dåligt för håret att gå med det fett några dagar? Eller gör det ingen skillnad?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Grace2009
3/2/15, 8:48 AM
#1

Jag skulle nog snarare vilja säga att det är bra, eftersom sebumet fungerar som skydd och återfuktare för håret. Men jag vet inte säkert, och har inga belägg för påståendet.

tlover
3/2/15, 9:29 AM
#2

Jag skulle vilja säga som #1 Men jag har inte heller belägg för det.

Det finns ju dom som aldrig tvättar håret med vatten utan kör med sebium only (borstar håret rent) och dom har ofta riktigt fint hår när dom fått det att funka.

edit: så det kan ju inte vara jättedåligt iallafall

l'm back

Surpan
3/2/15, 9:43 AM
#3

Jag har hört bägge teorier. Att det ska vara skadligt för att det kan orsaka finnar  i hårbotten och helt rubba hårbottens balans så att man till och med kan få håravfall. Andra säger att sebumet fungerar som en inpackning och återfuktar håret och gör det starkare.

Jag upplever bara bra saker med att gå med fett hår och gör det minst någon dag i veckan.

/Surpan

tlover
3/2/15, 9:49 AM
#4

#3 det är väl som allt annat att det varierar från person till person.

Däremot kom jag på att håller man på med Silikoner och liknande kan det säkert ge problem (jag har inget bevis, det är bara en känsla jag har).

l'm back

Surpan
3/2/15, 9:51 AM
#5

#4 Antagligen 🙂 

Men ja, har man Silikoner i så är det nog större risk att få hudproblem i hårbotten, men jag har svårt att se att kroppens egna fett skulle orsaka stora problem på huden efter bara ett par dagar.

/Surpan

IceTee
3/2/15, 11:05 AM
#6

Jag har helt varit inne på samma spår med att det borde vara bra (så länge man inte låter massör av skräp vata i hårbottnen, typ Silikoner och så) Det känns mest logiskt liksom

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[pusselbit]
3/2/15, 7:58 PM
#7

Jag ser det inte som att det främst är för att själva fettet är bra. Utan att det som är bra med att inte tvätta håret för ofta är att man kommer undan att blöta det som torkar ut. och framförallt om man som jag använder Schampo så spelar det ju ännu större roll, när man inte tvättar det så bliiir det ju fettigt tillslut, åtminstone på de flesta. Så kan väl själva fettet gynna håret lite iaf. Att borsta och borsta för att håret ska bli fett och sen gå till duschen är nog inte bättre än låta bli och pilla och därmed kunna dra ut på tvättarna, har pratat med folk som 'borstar och borstar' för att snabbt få fettigt hår.. Men jag förstod din fråga, så jag tippar på att fettet är aningen nyttigt för håret

tlover
3/2/15, 9:30 PM
#8

#7 Man kan borsta för att få mindre fett hår (eller snarare bättre fördelning på sebiumet) också… eller jag har hört talas om det inte om folk som borstar för att håret ska bli fett.

l'm back

Nelley
3/2/15, 9:49 PM
#9

#8 Det är väl hårbotten som får bättre cirkulation och blir aktiva. Och därav gör mer sebum, gissar jag.😃

[pusselbit]
3/2/15, 10:42 PM
#10

#8 haha! jag har egna erfarenheter av personer som masserar och borstar håret för att det ska bli fett eftersom man ska 'färga det när det är smutsigt'😃

tlover
3/3/15, 10:17 AM
#11

#9 #10 Det kanske beror på hur man borstar det

l'm back

[Rhodugune]
3/3/15, 10:58 AM
#12

För inte länge sen kom jag över en informationsvideo, från ca 50-talet om jag minns rätt om hygien, där pratades det om vikten att tvätta håret ofta för att hålla sig fräsch, minst var annan vecka.
Visste att vi säkert ser annorlunda på hygien idag, men att det var så stor skillnad redan emot för 60 år sen trodde jag inte innan jag såg den filmen.

Min tanke är att vi är övernojjiga idag och tror att vi behöver tvätta bland annat håret långt oftare än vad som är nödvändigt, det gäller att dra ut på tvättarna och hitta på hur ofta/sällan och med vad ditt hår mår bäst att tvättas med.
Trodde aldrig innan jag började göra det att mitt hår kunde vänja sig att tvättas en gång i veckan, när det innan var så fet på dag två, innan jag slutade med Schampo, Sulfater och siliconer.

IceTee
3/3/15, 12:32 PM
#13

Jag minns en gång när mitt hår mådde otroligt bra! Jag hade fått någon parasit och var helt utslagen på soffan och orkade inte duscha, det höll i sig i 2 veckor. Åh vad håret mådde bra! Det dröjde nog 4-5 dagar innan det blev lite smutsigt igen efter det!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: