Annons:
Etikettövrigt
Läst 1685 ggr
nypisnina
2/25/15, 3:32 PM

Klåda av balsam och inpackning

Jag har nyss hittat hit och jösses vad mycket jag har lärt mig genom att läsa artiklar och kollat in era trådar. Imponerande mycket att veta om hår! 🙂

Ni kanske kan hjälpa mig. Sen jag var tonåring (är 30 idag) så har min hårbotten blivit irriterad och börjat klia av Balsam, vilka Balsam vet jag inte exakt, jag har provat hur många som helst.
Ett tag använde jag hårinpackning som Balsam och det gick lite bättre men bara ett tag.  Så fort jag får Balsam eller hårinpackning mot hårbottnen så kliar det - och inte lite heller.
Vet någon vad det kan bero på?
Nu har jag turen att mitt hår är lättskött och förlåtande så jag använder kanske bara Balsam en gång i veckan eller en gång varannan vecka, men då bara i topparna eftersom det kliar annars. Nu har jag rätt långt hår och vill ha längre och vintern har gjort det något torrare, så jag hade nog behövt ha en liten kur eller använda Balsam i hela håret.

Någon som vet något Balsam som är snällare? Eller kanske något annat jag kan göra för att få bukt på torrheten som inte inkluderar Balsam eller hårinpackning?

Annons:
Surpan
2/25/15, 3:41 PM
#1

Tack så mycket för komplimangerna om sajten! Kul att höra! 😊

Min första tanke är att det kanske är parfymer som kan göra att det kliar? Jag är själv känsligt för parfym och får lätt klåda.

Jag använder Såklart Balsam, och använder det till och med i hårbotten (använder balsammetoden) utan några större problem (kliar bara om jag blir för torr). Har du ett Balsam med till exempel Mineralolja i kan det torka ut hårbotten.

En annan möjlig orsak är att du lämnar rester av balsamet i håret. Sköljer du ordentligt?

/Surpan

nypisnina
2/25/15, 4:01 PM
#2

Å! Tack för snabbt svar! 😃

Jag har liksom inte känslig hud annars, har varit riktigt dum mot håret förr och har använt många olika sorters schampo och Balsam och färgat och blekt och färgat igen och använt alla möjliga produkter i håret, tom parfymerat håret förr, så jag har inte ens tänkt tanken att prova parfymfritt faktiskt.
- Tänk om det är det?!
Det är ju inte alla produkter som går enda in i hårbottnen kanske, så även om jag tål parfym så kanske det blir annat när det är på håret och inte i om du förstår hur jag menar.
Jag är inte duktig på ingredienser men nu använder jag tigi bedbead epic volume Schampo och conditioner
http://www.lyko.se/tigi/tigi-bed-head-epic-volume-shampoo--conditioner-750mlst?gclid=CKfcyPOq_cMCFaHhcgod7noArQ
Har även haft den där för blonda, dumb blonde tror jag den heter, nyligen och det är samma klåda om det når hårbotten.
Det kanske är Mineralolja i dem?
Genom året har jag använt en mängd olika och ibland har det gått bra ett tag, men sen har det börjat igen.
Jag sköljer alltid väldigt noga in i hårbottnen eftersom jag vill att det ska bort från huden så där borde inte problemet vara.
Var hittar du Såklart Balsam?

mikkan01
2/25/15, 4:53 PM
#3

Nu skrev jag det precis i en annan tråd men kan nämna det här med! 🙂
Äppelcidervinäger är perfekt mot kliande och torr hårbotten, att göra en Efterskölj med det när man duschat är superskönt, har själv brottats med kliande hårbotten… 
Duschar du varmt? I så fall testa med att duscha håret i svalare vatten, brukar hjälpa det med 😃

~mikkan

[EvelinaL]
2/25/15, 5:16 PM
#4

NEUTRAL gör shampon och Balsam utan parfymer och andra tillsattser som många ofta reagerar på. De finns i de flesta välsorterade livsmedelsaffärer.

Upp till toppen
Annons: