Annons:
Etikettövrigt
Läst 3647 ggr
Skogsraah
2015-01-29 16:34

Hår och simning

Jag har precis börjat simma en till två gånger i veckan. Som det varit tvättar jag håret var sjunde dag ungefär och vill fortsätta med det. Jag har jättesvårt att inte blöta håret när jag simmar, trots att jag har det uppsatt i en knut på huvudet. En stor del av huvudet blir ändå blött.

Är det okej att bara låta håret självtorka efter ett simpass eller bör jag tvätta det rent från klor? Vill verkligen inte behöva tvätta det två gånger i veckan då det inte behövs och är så van att tvättas mer sällan. Sedan är det slitet och har en toning som går ur lite varje gång jag tvättar, så vill verkligen undvika all onödig tvätt.

Vill undvika badmössa i den mån det går då jag tycker det är nog jobbigt att visa mig i badhuset som det är 😛 haha.  Men om det är det enda "skonsamma" alternativet får jag väl försöka komma över den inställningen.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Scorpio97
2015-01-29 16:40
#1

Jag tvättar med enbart vatten efter simning, dock duschar jag alltid ordentligt på kvällen eller dagen efter. Duschar varannan-tredje dag. 

Jag blir torrare i hårbottnen när jag har simmat ofta, så det kan ju bli ett problem, speciellt om du låter kloret vara kvar så länge. Men sköljer du ur kloret borde det gå bra, om inte annat skadar det ju inte att försöka.


//Jessie

Lia
2015-01-29 16:44
#2

Redan när du går i bassängen är ju håret redan blött. Man måste ju duscha hela kroppen innan man kliver i, det gäller självklart även håret. För att inte utveckla allergi eller bli överkänslig eller helt enkelt få irriterad hårbotten råder jag att duscha bort kloret ordentligt efter bad.

Skogsraah
2015-01-29 16:44
#3

#1 Okej! Ja, eftersom jag ändå inte verkar komma undan att blöta ner håret är det kanske lika bra att blöta det extra efter pass och sätta i Balsam. Ska ändå börja med Balsammetoden så snart jag gjort slut på lite schampon här hemma. 

Så att skölja ur det extra efteråt + sätta i Balsam kanske inte skulle slita så mycket? 🙂 Då är det ju det med färgen bara, men men.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Skogsraah
2015-01-29 16:46
#4

#2 Det har jag då inte ens tänkt på, att även håret måste vara blött när man går i. Tur jag inte har hunnit vara där så mycket än. Ja då har jag ju inget val, och då ger ju inte badmössa så mycket heller eftersom håret ju redan är blött. Visst, blir ju lite klor i det trots att jag har uppsatt, men inte så mycket.

Typiskt att jag var tvungen att hitta en träningsform som passar mig men som inte passar mitt hår… Suck.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Scorpio97
2015-01-29 16:46
#5

#3 Att skölja och ha i lite Balsam borde inte skada så mycket (: 

Annars är nog badmössa enda alternativet.


//Jessie

Lia
2015-01-29 16:48
#6

#4 Eller hur, jag äskar att simma, men det tar mycket energi och det är bökigt - utanför bassängen 😃 Badmössa kan motverka missfärgning av håret, speciellt ljust hår, men jag skulle inte heller ta på mig en sån 😛

Annons:
Skogsraah
2015-01-29 16:50
#7

#6 Blä vad jag känner mig irriterad nu! Ska åka och simma snart, simmade senast i måndags och tvättade ju håret då. Mitt hår skulle inte behöva tvättas förrän tidigast nästa måndag, men nu behöver det ju tvättas idag igen -___-

Nog för att jag funderar på att skaffa en mer lätthanterlig hårfärg snart. Har silver nu som efter två tvättar gärna går tillbaks till varm ton igen. Med simning på det kommer jag ju aldrig hålla ut. 

Finns det verkligen inget annat tips för att rädda min hårfärg?! haha. Kommer gå långt för att jag ska ta på mig badmössa alltså… Tyvärr xD

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Scorpio97
2015-01-29 16:53
#8

#7 Färg brukar hålla bättre med BM förresten, så det kanske inte märks så stor skillnad även om du simmar och därför måste tvätta/skölja oftare (: Det borde räcka med bara vatten för att få ur kloret, så det sliter ju inte lika mycket som en vanlig tvätt.


//Jessie

Skogsraah
2015-01-29 16:56
#9

#8 Okej, det ger mig hopp! Dessutom har jag tänkt köpa extremtoningar i silver som jag blandar ut med Balsam, eftersom silverschampo inte funkar med Balsammetoden. Så där kan jag ju kanske också lösa det. Att varannan, var tredje gången jag tvättar håret blanda ut toning i balsamet 🙂

För det känns verkligen så surt att jag ska behöva lägga ner träningen eller byta träningsform pga håret. Du läste ju min andra tråd Scorpio97 så du fattar! hehe

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Scorpio97
2015-01-29 17:02
#10

#9 Inte för att förstöra din glädje, men har du kollat så att toningarna funkar med BM då? (: Annars finns det ju naturfärgningar, tror det är blåbär som används för silverfärg..? Då mixar man helt enkelt blåbär med balsamet, dock måste det sitta i ett tag för att ge verkan. 

Jo, jag vet hur vad du menar! För mig är simningen enda träningen jag klarar av. All annan träning tycker jag är tråkig, eller så blir jag för "synlig". Går jag på gymmet tycker jag alla tittar på mig, och då skulle jag aldrig komma iväg. Så jag skulle också bli lite irriterad om jag måste välja mellan simningen eller håret (: Så jag hoppas det går bra för dig!


//Jessie

Skogsraah
2015-01-29 17:05
#11

#10 Jag har för mig att många ska fungera! Manic panic, directions. De man hittar på typ shock och i alternativa butiker. Sett att någon har rekommenderat att just blanda ut en silvertoning eller ljuslila toning med Balsam för att nå "silverschampo effekt". Men ska undersökas mer ändå 🙂

Tack! Du har kommit med bra tips. Förhoppningsvis löser det sig ^^

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Skogsraah
2015-01-29 17:06
#12

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Scorpio97
2015-01-29 17:08
#13

#11, #12 Okej, själv har jag ingen koll på färg/toning tillsammans med BM så jag ville mest kolla så du hade tänkt på det (:


//Jessie

Annons:
[pusselbit]
2015-01-29 19:54
#14

Simmar också. Blöter det innan(håret suger åt mindre klor då) sköljer sedan jääättenoga  i duschen när jag är klar eftersom klor är vattenlösligt

Lia
2015-01-29 20:04
#15

#14 Det är ju inte bara därför man blöter håret. Det är precis som varför man duschar resten av kroppen innan - för att bli ren och inte sprida lika mycket bakterier och smuts till bassängen.

Upp till toppen
Annons: