Annons:
Etikettnopoo
Läst 1706 ggr
Skogsraah
2015-01-22 01:10

Cruelty free - Balsammetoden

Hej! Hittade ingen tråd om Balsammetoden med godkända icke djurtestade produkter/ingredienser.

Tar tacksamt emot tips på vad ni använder som tvättbalsam, vårdande balsam/inpackning! Finns ju en uppsjö… Vet inte heller hur jag ska avgöra vilket Balsam som är lämpat som tvätt kontra vårdande? Behöver lite tips och råd i djungeln 😉Märken jag känner mig intresserad av är främst Faith in Nature, Dr Organic och Desert Essence.  Oliv är ju även okej, och ganska lättillgängligt. Någon som testat Jessicurl? Har inte lockigt hår för fem öre, men så länge det är bra och fuktgivande kanske det kan passa ändå? Vill att håret ska dofta riktigt gott efteråt också! hehe

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
VildaVittra
2015-01-22 02:28
#1

Tvätta håret med enbart vatten. Sedan droppar man eterisk Olja i sista sköljvattnet. Tlover på Te iFokus gör så. 

För det finns faktiskt inga balsam/schampo/hårstylingprodukter/toning osv som är helt utan djurtestade ingredienser, det är den slutgiltiga produkten som inte är djurtestad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Grace2009
2015-01-22 07:43
#2

Jag håller med #1. Slopa Balsam och sådant jox helt om du vill undvika djurtestat. Jag har också gått över till WO och mitt hår mår mycket bättre av det än det gjort med BM.

Skogsraah
2015-01-22 12:45
#3

#1 Det finns de produkter som är helt cruelty free och utan djurtester, ja. Jag räknar ingredienser samt slutgiltig produkt. Det är därför det finns ett begrepp som heter cruelty free. Finns några olika märkningar man kan titta efter bl.a. https://d2q0qd5iz04n9u.cloudfront.net/_ssl/proxy.php/http/gallery.mailchimp.com/492178538a92a6e3282bb5adc/images/veganandcrueltyfree.jpg

Det är många som kör Balsammetoden med produkter som är cruelty free, men ville kolla intresset och användningen här på iFokus! Är inte intresserad av att köra WO för tillfället.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Grace2009
2015-01-22 12:51
#4

#3 Jag kanske tänker tokigt nu, men de med de märkningarna som du länkade tillverkar alltså produkter som de inte testar på djur, varken ingredienser eller slutprodukt? Men andra företag djurtestar en del av de ingredienserna? Betyder det inte att inhandlade av de produkterna indirekt stödjer djurtester? Jag spånar nu bara då jag inte är påläst om dessa "cruelty free" produkterna.

Skogsraah
2015-01-22 12:58
#5

#4 Menar du att ett märke har vissa produkter som innehåller djurtestade ingredienser, medan andra produkter av samma märke inte innehåller det? Så kan det vara. Vissa går förstås efter den principen, att utesluta allt ur ett företag, även de produkter som inte alls har haft med animalier att göra, men skulle jag tänka så skulle jag inte heller kunna äta en stor mängd av mat eftersom det oftast finns någon större concern bakom som även tillverkar/säljer animalier. Man drar väl sin egen gräns. Jag vill inte konsumera något som innehåller eller har testats på animalier.

Inte relevant dock. Cruelty free är vad det är. Känn er fria att söka information! Det finns produkter som är helt utan animalier under och efter processen. 🙂

Ni som redan känner till begreppet får gärna komma med tips!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Surpan
2015-01-22 13:04
#6

#4 Det finns produkter där företagen inte testar på djur, men de handlar ingredienser som har testats på djur någon gång.

Leaping bunnys kriterier kan läsas här.

TS - Hur är veganease från lush då?

/Surpan

Annons:
Skogsraah
2015-01-22 13:13
#7

#6 Precis!

Jag har inte provat Veganese, men i och med min budget tror jag att jag ska skippa LUSH's produkter ett tag. Annars har de ju helt klart godkända produkter för ändamålet. Har hört att många använder det som tvättbalsam 🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Surpan
2015-01-22 13:23
#8

#7 I see, hur är det med Naked då? Har för mig att det är cruelty free 🤔 Jag har bara testat deras Balsam för torrt hår, men jag kan tänka mig att deras lite lättare Balsam är bra som tvättbalsam. 🙂

/Surpan

Grace2009
2015-01-22 13:55
#9

#6 Tack, "Det finns produkter där företagen inte testar på djur, men de handlar ingredienser som har testats på djur någon gång." summerar det jag försökte säga på ett onödigt krångligt sätt. Ska läsa länken sedan, tyckte hemsidan var väldigt oöverskådlig för mig, så fann inte hur de tänker kring den saken.

Surpan
2015-01-22 14:02
#10

#9 Yes. Jag ska i ärlighetens namn inte säga hur de ställer sig till ämnen som en gång i tiden testades på djur, men inte gör det längre. Menmen. 🙂

/Surpan

VildaVittra
2015-01-22 17:12
#11

#3 Nej, det gör det inte. De har bara utnyttjat det faktum att någon annan testat, alltså dragit nytta av djurtesterna genom att tjuvkolla på andras resultat. 

Men som sagt, om det inte spelar någon roll för dig kan du ju använda deras falskt märkta produkter och känna dig djurvänlig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Skogsraah
2015-01-22 22:54
#12

#11 Du har fel… Och du har infon framför dig. Att det djurtestats ingredienser någon gång i tiden har inte med saken att göra. Vi kan lämna det så tycker jag. Du är fri  att gå tillbaka till trådstarten annars för att se vad jag efterfrågade!

Givetvis är jag djurvänlig för att jag väljer cruelty free! Helt rätt 🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Skogsraah
2015-01-22 22:55
#13

#8 Ja, Naked har vi ju också! Ska spana in deras sortiment mer 👍

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
VildaVittra
2015-01-22 23:03
#14

#12 "Givetvis är jag djurvänlig för att jag väljer cruelty free!"

Nej. Djurvänligt är när man inte förgiftar vilda djur heller och bryr sig om alla produktionsleden och sätter det framför sin egen bekvämlighet. För att känna sig djurvänlig är lång ifrån samma sak som att vara det. Ett klädesplagg blir exempelvis inte miljövänligt bara för att man färgar det grönt. 

Och jo, jag har infon framför mig, eller faktiskt i min skalle.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Surpan
2015-01-23 10:38
#15

#13 Ja, jag såg att de hade en leave in conditioner utan Silikoner också, jag har nog inte sett någon sån produkt förut! 🙂

/Surpan

[Trevor_S]
2015-04-04 10:12
#16

Urtekram har veganska hud och hårvårdsprodukter som ej är djurtestade.

Upp till toppen
Annons: