Annons:
Etiketttips-råd
Läst 6698 ggr
Tokyo
2014-12-29 20:11

Ångrar att jag färgade håret

Jag färgade håret brunt i augusti någon gång om jag minns rätt, det var väldigt spontant och jag hade inte riktigt tänkt igenom det ordentligt. Jag är bara 14 (fyller 14 om ca en vecka så jag räknas väl som 14 nu? haha) och har tidigare aldrig färgat håret permanent, utan bara tonat en gång + slingat håret en gång. 

Jag blev/är nöjd med färgen och så, så det är inte just det som gör att jag ångrar det. Däremot märkte jag någon vecka efter att jag hade färgat håret att det kändes tunnare och att jag tappade sååå mycket hår i duschen vilket jag vanligtvis inte gör. Därför antar jag att det är färgens fel? Har hört att sånt kan orsaka att man tappar mer hår osv, but I'm just guessing.

Eftersom färgen verkade skada mitt hår vill jag verkligen inte fortsätta färga utväxten, utan jag skulle gärna låta min naturliga hårfärg växa ut så jag slipper oroa mig för det. Men att låta sin naturliga hårfärg växa ut måste ju ta åratal, och jag kommer se helt sjuk ut i processen. Nu har jag ca 5-6 cm utväxt, och askblond/mörkblond utväxt i brunt hår är ju inte det vackraste, så jag vill gärna ha tips om vad jag kan göra. 

Egentligen ångrar jag att jag över huvud taget började experimentera med mitt hår (tonade det mörkbrunt i början av 2013), för när jag kollar tillbaka på bilder var min hårfärg ganska fin innan det. Jag hade typ guldblont hår med naturliga slingor i, vilket jag inte skulle klaga över att ha nu. Även om det var en toning gick den aldrig riktigt ur, en kompis till mig tonade håret och det försvann efter bara ett par veckor, dock kanske det är skillnad om man köper en box i affären eller om man tonar det i en salong? 

Iallafall, ett halvår eller mer efter att jag hade tonat håret var mitt hår ljusbrunt/nästan lite gråaktigt i färgen vilket jag inte gillade, så för att ljusa upp håret blekte jag som sagt slingor i hela håret (också i salong, har aldrig färgat hemma eller liknande), och då blev mitt hår ändå ganska likt min naturliga hårfärg tyckte jag. Mitt hår blir också mörkare med åren och håret jag hade innan jag tonade det var ju säkert solblekt och så också, så den exakta färgen med naturliga slingor lär jag väl inte få tillbaka? 

Har hört om folk som "färgar håret en sista gång" innan dom påbörjar processen att låta sin naturliga hårfärg växa ut, men jag vill verkligen inte bleka sönder håret. Antar att avfärgning skadar minst lika mycket, eller har jag fel?

Ursäkta min tendens att skriva otroligt långa inlägg, skriver allt som comes to my mind, vilket uppenbarligen är ganska mycket.

Tips på vad man kan göra?

Annons:
VildaVittra
2014-12-29 20:15
#1

En bra avfärgning hos en duktig frisör sliter inte nämnvärt mer på håret än färgningen du gjorde.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[EvelinaL]
2014-12-29 20:16
#2

Så kallade avfärgningar har absolut inte funkat alls för mig utan bara slitit på håret så jag skulle inte rekomendera det. Själv var jag inte så tålmodig och blekte av halva mitt hår, hahah. Jag tycker inte du ska göra något mer med det om du vill ha tillbaka din gamla hårfärg och vill att det ska bli friskare. Klipp bort det slitnaste och bara vänta, om du tycker att det är jätte fult under tiden det växer så kan du ju ha en frisyr som döljer det lite, så brukar jag göra.

iidae
2014-12-29 20:19
#3

kolla in colorb4! en avfärgning men endå inte, den tar bort alla konstgjorda färgämnen, är lite dyrare men den är grymt bra! efter x-antal färgningar med svart och innan en massor, så fick ja en ljusbrun/mörkblond färg! så kolla in den =) har man ofärgat hår under får man nog helt nästan tbx sin egna=)

[rumelle]
2014-12-29 20:21
#4

Om du med säkerhet vill få ett bra resultet så är en frisör det bästa. Enklast är kanske om de lägger i slingor så att övergången till din egen hårfär ser mer naturlig ut. 

Angående håravfallet du upplever så kan det vara så enkelt att du lättare lägger märke till tappade hårstrån nu när de är mörkare.

Anne.K
2014-12-29 20:22
#5

Jag själv är i processen att låta min naturliga hårfärg växa ut. Innan jag började hade jag rött hår, så kontrasterna var väldigt stora mellan det röda och mitt "råttfärgade" naturliga hår. Så jag blekte helt enkelt ut det röda, slängde i askblont som ligger nära min rotfärg, och har nu låtit håret vara. Och nu ser det väldigt bra ut enligt mig. Och jag har nu inte färgat håret sedan våren 2014. (om jag minns rätt). Så det är ju en väg att gå. Att bleka ut håret (behövs inte blekas så många gånger, beror på ditt egna hår), sedan slänga i askblont (detta tar bort de röda som kommer bli efter blekningen), sedan färgar du hela håret i den färg som är närmast ditt naturliga. Du kan även rådgöra med din frisör om tillvägagångssätt. Gör man hemma så blir det hela ett litet experiment. Så vill man känna sig mer trygg så kan frisör vara bra. Jag själv har dock aldrig vart hos en frisör utan gjort allting själv enda sedan jag var i din ålder (är nu 27 år)…

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Tokyo
2014-12-29 20:42
#6

Shit, tack för så snabba svar! Vill tillägga att jag i Oktober klippte av mig halva håret, från midjelångt till lite nedanför axlarna ungefär, och sen dess har jag inte haft en enda kluven topp. Jag har inte använt värme på mitt hår alls (fast det brukar jag inte heller göra) och bara tagit hand om håret extra bra. Sett till att använda bra återfuktande produkter eftersom mitt hår kan vara ganska torrt, har tagit hand om det till max helt enkelt. Eftersom jag har lyckats så bra med detta (enligt mig själv) så skulle jag bli så ledsen om jag antingen blekte/slingade eller använde avfärgning och håret blev jätteslitet, jag som har lyckats hålla mitt hår så friskt om ni förstår hur jag menar. 

Dessutom kunde jag förut enkelt klippa av 1-2 dm av håret när det kändes torrt eller slitet, så om blekning eller avfärgning skulle orsaka slitna toppar t.ex så blir det inte riktigt lika enkelt att bara klippa av som det var förut. 

Jag är så glad att jag bestämde mig för att bara färga hela håret brunt istället för att färga det brunt + bleka ombré som det var tänkt från början (vilket inte hade spelat någon roll nu eftersom jag klippte av håret, men ändå)

#3 Ska läsa lite om det, tack för tipset!

#4 Så kan det säkert vara, men jag har typ "fobi" för blött hår (alltså lösa blöta hårstrån) och när jag applicerar min inpackning och Balsam och drar fingrarna lite lätt genom håret åker mycket hårstrån ut, och oavsett vilken färg jag har på håret känner jag ju hårstråna på fingrarna och blir så otroligt äcklad haha, ryser bara av att tänka på det. Så jag har inte märkt mitt ökade håravfall genom att se hur mycket hår som finns i duschen och avloppet efteråt utan eftersom jag får dom på fingrarna och armarna heeela tiden, haha. Men jag förstår hur du menar.

Annons:
Tokyo
2014-12-29 21:54
#7

#3 Förresten, slet det mycket på ditt hår att använda colour b4?

iidae
2014-12-29 22:08
#8

#7 - nää slet ingenting, men blev lite torrt, men det fixade sig med lite balsamspray och Olja =)

Trollan92
2015-01-03 11:26
#9

Jag skulle säga att avfärgning är bra. Gör du de hos en frisör så hör dom de bra. De är bättre än blekning efter som de är vatten och Schampo blandat med plekbulver och väteperoxide, och om de sluter är ju upp till varje hår för alla hår är ju inte lika :)

Tokyo
2015-01-09 19:15
#10

#2 Har du förresten tips på frisyrer som döljer utväxt?

Trollan92
2015-01-09 21:09
#11

De finns väl inga frisyrer som döljer utväxt? Isåfall måste man ju gå med pannband!

Tokyo
2015-01-09 22:05
#12

#11 Inte döljer utväxten kanske, men med vissa frisyrer syns utväxten mer och med andra mindre.

IceTee
2015-01-10 16:44
#13

#12 inbakad fläta kanske? Om man börjar högt upp, men det är svårt att dölja faktiskt

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Surpan
2015-01-10 17:10
#14

Volym i håret och ojämn bena kan funka lite. Annars finns det ju färgade torrschampoon som man kan ta till. :)

/Surpan

Tokyo
2015-01-10 17:56
#15

Tack för hjälpen! Tycker att inbakade flätor är sååå snyggt, kan dock inte göra det på mig själv (kan knappt göra en vanlig fläta på mig själv 😃) och ingen i min familj kan göra det heller. Dessutom blir det nog svårt nu med mitt korta hår.

Tokyo
2015-04-27 20:44
#16

Uppdaterar tråden lite, har 10+ centimeters utväxt nu och har inte gjort något med mitt hår. Nu börjar min utväxt bli ännu mer uppenbar och stör mig mycket på den, vill jättegärna använda color b4 men hittar det ingenstans. Finns att köpa på boots men tror inte att dom skickar till Sverige, annars har jag inte sett det i någon butik. Har hört att det finns på city gross men bor inte i närheten av en sådan affär.

Någon som vet vart man kan få tag på den? Om någon har vägarna förbi city gross skulle det vara trevligt om ni kunde köpa en och skicka till mig så betalar jag produkten och frakt och allting. Om någon mot förmodan skulle kunna göra det så vill jag köpa den vanliga, det finns alltså en med extra strength och en vanlig, och jag vill ha den vanliga. 😃

Surpan
2015-04-27 21:01
#17

#16 Hm.. Du kan inte beställa det någonstans ifrån?

Jag kom på att katta kvack hade samma problem att hitta colour B4 (hon hade använt det tidigare), så hon köpte Goldwell colour remover istället. Du kan läsa om det här. Kanske det kan vara någonting?

/Surpan

Tokyo
2015-04-27 21:27
#18

#17 Jo, det verkar ju vara samma sak som color b4? Får kika på det.

Och nej, jag verkar inte hitta det någonstans online, förutom boots och typ amazon.

Surpan
2015-04-28 11:21
#19

#18 Ja det verkar så. 🙂 Det ska gå och köpa i sverige också.

/Surpan

Cederin
2015-04-29 13:17
#20

Sökte lite snabbt och hittade Color B4 på Ebay, ca 140 kr med frakt från England. Kanske kan vara något? 🙂
http://www.ebay.com/itm/Colour-B4-Hair-Dye-Colour-Remover-REGULAR-Strength-Light-Mid-Colour-Remover-/251927319441?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3aa809d391

Medarbetare på Naglar och Hår

Annons:
Tokyo
2015-04-29 13:46
#21

#20 Ja, har dock aldrig beställt något från ebay förut, men det ska väl gå bra.

Cederin
2015-04-29 22:23
#22

#21 Jag har nog gjort över 50 köp på ebay av olika säljare utan problem 🙂

Medarbetare på Naglar och Hår

elinkw
2015-04-30 18:28
#23

Håravfallet behöver ju inte bara bero på hårfärgen, visst det händer, men det är vanligare när det kommer till blekning än vanlig hårfärg. Lider du kanske av någon vitaminbrist? 

B-vitamin är jättebra för hår och naglar, jag åt det regelbundet ett tag när mitt hår var skört. Är du osäker kanske du kan gå på en koll hos vårdcentralen och kika om du har någon brist. Annars kan man äta tillskottet hårkontroll, min mamma äter det för hon tappade väldigt mycket hår och jag tror det funkat rätt bra.

Colour b4 har jag sett på Åhlens, så kika där!

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Tokyo
2015-04-30 18:49
#24

#23 Var på Åhléns idag, fann den inte där.

[134643]
2015-05-01 15:49
#25

#24 Vart bor du? I västerås finns color b4 på öob, vet dock inte hur det ser ut i andra städer :)

Upp till toppen
Annons: